Vectra blokuję dostęp do swoich routerów wifi

Witam

 

Czy zauważył ktoś, że Vectra blokuję dostęp do routerów wifi, które dzierżawi klientom? Nie można nawet hasła zmienić bez podawania go obsłudze klienta Vectra. O ustawieniach portów i innych podstawowych czynnościach nie wspomnę. To jest coś nowego, bo jakiś czas temu można było zalogować się do panelu admina w routerach od nich, teraz wszystkie ustawienia są nadpisywane od strony Vectry (czyli nawet reset routera nie pomoga).

 

Jakieś rozwiązanie (poza zmianą operatora, czy podłączeniem własnego routera - w końcu płacę za cholerną dzierżawę)?

To jest ich router i mają prawo to robić, nic nie zdziałasz.

 

No właśnie nie byłbym taki pewien. Dzierżawię urządzenie, które ma pewne możliwości (opisane w chociażby w dokumentacji), a Vectra pozbawia mnie dostępu do nich. Np dzwoniłem do obsługi techicznej, by chociaż mi wszystkie porty (poza tymi, które potrzebuję) poblokowali - odpowiedź to “nie blokujemy portów”.

 

Nie wspomnę już o tym, że pracownicy Vectry mają dostęp do mojej sieci domowej, co jest niepoważne.

Możliwości opisane w dokumentacji routera nie są regulaminem usługi, na który się zgodziłeś.

Czy w regulaminie jest zapewniony dostęp do panelu konfiguracyjnego routera? Podejrzewam, że nie…

Dlaczego uważasz, że zablokowali któreś porty?

Jeśli mają dostęp do sieci domowej (trochę w to wątpię), to pewnie jest to ujęte w regulaminie usługi, za którą płacisz.

Co to za router?

 

Właśnie chodzi o to, że żadne porty na poziomie routera nie są zablokowane i chciałbym to zmienić. Proponuję czytać ze zrozumieniem.

Usługa dzierżawy routera obejmuję opłaty za błędy lub szkody wyrządzone przez użytkownika, nie ma nic o tym, że nie mam prawa samodzielnie zmieniać podstawowych ustawień, które ABSOLUTNIE nie mają wpływu na działanie sieci Vectra (blokada portów, zmiana kanału etc).

 

 

Arris tg862, ale to nie ma znaczenia, wszelkie zmiany przeze mnie wprowadzone (np poprzez reset routera) zostaną zastąpione ustawieniami Vectry.

Skoro ISP “nadpisuje” te ustawienia zaraz po restarcie, to odłącz od niego kabel internetowy od Vectry. Zrób factory reset i podłącz się skrętką. Dane do logowania będą domyślne, poustawiaj co potrzebujesz i dopiero podłącz kabel z “internetem”.

Wydaje mi się, że Vectra zawsze nadpisywała ustawienia routera, możliwe że nie na wszystkich modemach/routerach tak robili.

Operatorzy nie blokują portów, chyba że jesteś za NATem ISP, to po prostu nikt nie ma dostępu do twojego hosta z internetu. Ten router, który posiadasz ma włączony NAT? Jeśli tak, to nie musisz blokować żadnych portów.

Oni mogą mieć co najwyżej podgląd ile hostów podłączonych jest do routera, ale to nie daje im prawa do włamania się do twojej sieci, gdyż jest to przestępstwo, mogą co najwyżej zobaczyć na liście hostów ile jest komputerów podłączonych. Jeśli boisz się włamań możesz postawić za routerem firewall czy najzwyklejszy router z wbudowanym firewallem.

Ustawienia i tak prawdopodobnie zostaną nadpisane automatycznie przez serwer ISP, skoro po restarcie się tak dzieje to będzie to samo.

 

No właśnie pod tym względem nie czuję się zbyt bezpiecznie, nawet jeśli to brzmi paranoidalnie, to przecież pracownik Vectry też człowiek i może mieć cudowne pomysły. Z drugiej strony ja płacę za dzierżawę, a okazuję się, że i tak muszę nowy router kupić.

 

Czy to jest powszechna teraz praktyka wśród polskich dostawców (takie blokowanie dostępu do routera)?

 

EDIT:

 

Ciekawe: https://pl-pl.facebook.com/cyfrowavectra/posts/10152267755210962

 

W poniedziałem dzwonię do UOKiK i ewentualnie składam oficjalną skargę, zobaczymy co się stanie (może nic, może coś). A tymczasem radzę unikać usług Vectry.

Piszesz cały czas o dzierżawie, ale nie raczyłeś zdardzić szegółów, bo ISP udostępniają modemy/routery i są ich własnością, mogą z nimi robić co im się podoba i są one w 99% wypożyczane za darmo. Pod pojęciem dzierżawy, rozumiem że płacisz za ten router dodatkowo oprócz abonamentu za jego użytkowanie tak, jak to ma miejsce w przypadku Liveboksa w Neostradzie. Jeśli płacisz dodatkowo oprócz abonamentu za wypożyczenie routera, to powinieneś dogadać się co do warunków użytkownia urządzenia, a jeśli dostałeś go za darmo, to nic nie możesz zrobić, możesz jedynie prosić o wyłączenie NAT lub ustawienie routera w trybie mostu (bridge mode), zakupić własny router, który będzie pełnił rolę NAT/Firewall, innego wyjścia nie masz.

 

No przecież napisałem, że płacę dodatkowo. W Vectrze router wifi jest płatny.

W takim razie dowiedz się na infolinii na jakich zasadach możesz korzystać z routera, ewentualnie oodaj go i kup własny.