Jak uczyć się projektować (operator DTP)?

Cześc

mam pytanie jak uczyć się projektowania graficznego , plakaty … Potrzebne mi to aby awansować w pracy. Najchętniej uczyłbym sie na darmowych programach typu Gimp - który mam. Pytanie dotyczy raczej co robić aby "załapać podstawy pracy grafika.

DTP to przede wszystkim programy operujące na wektorach i czcionkach więc GIMP średnio się tu przyda. Po za tym produkcyjnym standardem są programy firm Adobe (Ilustrator, InDesgin no i Photoshop) Corel (DRAW), Quark (Xpress 10).

Z darmowych mogę wskazać: Scribus’a, Inkscape’a, programy firmy serif http://www.dobreprogramy.pl/Serif-Europe-Ltd,Producent,906.html.

Na początek polecam także http://www.eduweb.pl

@PAMPKIN dzięki za radę.

Najlepiej weź pierwszą lepszą gazetke z zestawieniem firm i próbuj je odtworzyć… tzn przerysować od a do z

Kolego, żeby zostać zawodowym grafikiem, najpierw musisz opanować teorię, czyli podstawy np. co to grafika wektorowa, a co rastrowa, wady i zalety, obsługa programów graficznych, najlepiej kup sobie pakiet Corela dla użytkowników domowych (Home and student) jedną książkę do tego i lecisz z koksem, po roku treningu możesz spróbować coś poważniejszego stworzyć. Ale oprócz samej obsługi programów także czytać, czytać i jeszcze raz czytać, oglądać tutoriale bardzo dokładnie, jeśli masz prace, to za 50 zł/mies. możesz mieć Photoshopa i Lightrooma (subskrypcja) akurat jest promocja. Ale najpierw może ściągnij sobie za darmo na 30 dni bezpłatną wersję. Długa droga, ale satysfakcja gwarantowana, po roku dowiesz się czy to czujesz czy nie.

To trzeba poczuć w sobie, jeśli chcesz się tylko uczyć dla awansu, to raczej nie widzę tego.

DTP to przede wszystkim skład i łamania nie tekstu - książki, czasopisma, reklamówki, plakaty…

Aby zarabiać na tym to musisz:

  1. Swobodnie operować programami do składu

  2. Swobodnie operować programami do grafiki rastrowej

  3. Swobodnie operować programami do grafiki wektorowej

  4. !!

 

Jeśli zamierzasz swoje prace wysyłać do drukarni to programy na których będziesz pracować MUSZĄ obsługiwać przestrzeń kolorów CMYK. Jeśli planujesz robić tylko pod internet to programom wystarczy tylko RGB.

Czynnik ten jest bardzo istotny. Gdyż darmowe programy np Scribus, Gimp, nie mają tej funkcji wbudowanej natywne (są chyba jakieś wtyczki). W każdym razie żadna licząca się firma zajmująca się składem nie bawi się na Scribusach, Gimpach itp.

Zostają zatem płatne, czytaj profesjonalne, narzędzia:

Adobe InDesign, QuarkXpress - skład i łamanie

Do tego biegła znajomość Worda - w nim najczęściej dostaje się teksty i trzeba nanosić mnóstwo poprawek i korekt.

Adobe Ilustrator, Corel Draw - grafika wektorowa

Adobe Photoshop, Corel Photo Paint - grafika rastrowa

Z tych powyższych najsensowniejszym wydaje się zintegrowane środowisko Adobe. Choć w wielu firmach bardzo często trafia się QuarkXpress i pozostałe programy w różnej kombinacji.

Ja w każdym razie pracuję w środowisku Adobe i bardzo sobie chwalę. Nie musi być najnowsze. Aktualnie używam Adobe CS3.