Jak zacząć programować

Tak jak w tytule czyli chciałbym się dowiedzieć jak zacząć programować z jakim językiem programowania zacząć itd…

Nie znam się na programowaniu lecz wydaje mi się, że powinienem nabyć tą umiejętność :smiley:

Na początek polecam C. Jest może dość… jakby to powiedzieć… surowy, ale dzięki temu świetnie można sobie na nim wyrobić nawyki i zrozumieć czemu niektóre rzeczy działają jak działają. Do nauki podstaw powinien się nadać pierwszy lepszy kurs w necie. Jeśli znasz dobrze angielski, to masz baaaardzo ułatwione poszukiwania. Jeśli wolisz coś papierowego, to mój kolega nauczył się nieźle kodzić w pół roku z książki Stephena Praty “Szkoła Programowania, język C”.

Uzupełnienie kursów, które czasem uczą złych nawyków (możliwe, że część rad zrozumiesz dopiero po poznaniu podstaw, ale zapisz sobie w zakładkach czy gdzieś):

  • ucz się poprzez pisanie coraz bardziej rozbudowanych programów - gdy nie wiesz jak coś zrobić, wtedy tego szukaj,

  • programuj na jakimś systemie uniksopodobnym (GNU/Linux czy coś) - programowanie na Windowsie to masochizm (moje osobiste zdanie, można się nie zgadzać),

  • przygotuj się, że dość długo będziesz pisał programy, które głównie będą treningiem - w C dość długo nie będziesz umiał zrobić nic praktycznego,

  • nie rzucaj się od razu na programy okienkowe, terminal/wiersz polecenia nie jest niczym złym,

  • nie (nad)używaj zmiennych globalnych,

  • staraj się rozdrobnić program na mniejsze podprogramy używając tzw. funkcji - nie pakuj wszystkiego do maina,

  • nie mieszaj logiki z wyjściem - będziesz znacznie szczęśliwszym człowiekiem.

Pewnie o czymś zapomniałem, ale to chyba najważniejsze co miałem do przekazania.

Przede wszystkim to zacznij od algorytmiki, a nie języka. Bez zrozumienia jak działają algorytmy nie nauczysz się żadnego języka. A później zastanaów się co chcesz programować-strony, aplikacje webowe czy aplikacje komputerowe.

Używając przycisku zmien.gif