Jaki język do programowania gier?

Witam,

Jakiego języka programowania używają firmy do implementacji gier? Na przykład Wiedźmin czy COD czy inne?

C,C++,oczywiście gry a’la Wiedżmin sam nie zrobisz,są to 2,3 do 5 lat pracy całego zespołu,używają języka programowania+biblioteki+silnik i testują to co napisali,czy np. jest poprawna ścieżka pomiędzy questami,dobrze są wykrywane kolizje,poprawne są animacje przeciwników,itd.,w przypadku Wiedżmina używają edytora poziomów

Wiedźmin powstał w C/C++, korzystał z shaderów w HLSL i był skryptowany w LUA. COD powstał w C (IW nie używa C++), korzysta z shaderów natywnych dla danej architektury.

Na poziomie amatorskim (tzn. w pojedynkę) to zrobisz grę w czymkolwiek - oczywiście nie będzie to COD czy Wiedźmin ;). Profesjonalne produktu to tak jak koledzy wyżej opisali.

Pytam z tego względu na to, że zastanawiam się nad językiem programowania pomiędzy C a C++ a C# i rozważam różne możliwości. Chodzi mi głównie o język przyszłościowy i pozwalający za pomocą bibliotek czy platformy zaimplementować programy na różne urządzenia.

Jeśli zaczynasz przygodę z programowaniem i interesuje Cię temat gier komputerowych to polecam Invent Your Own Computer Games with Python. Nie znajdziesz tu nic spektakularnego, ale możesz łatwo zrozumieć o co w tym temacie chodzi.

Inna ciekawostka - Joyride - gra napisana w języku Haskell. Niedawno pojawiła się wersja alpha. Zapowiada się ciekawie. Jak widać język odgrywa rolę drugorzędną. Najważniejszy jest pomysł. Trudno jest stworzyć (nie mając odpowiedniego zaplecza) coś nowego, ale zawsze można zmierzyć się z czymś co było i podać to w nowej, interesującej formie.

@iluzion: Haskell to *zdecydowanie* zły pomysł. Języki funkcyjne to w pewnych kwestiach przyszłość gamedevu, ale zaczynanie przygody z programowaniem gier dzisiaj od Haskella to samobójstwo.

@Sumek: Zastanawianie się nad tym jaki język jest przyszłościowy nie ma sensu. Żaden. I wszystkie. Obecnie najbardziej uniwersalne jest C/C++, ale równie dobrze można zarabiać dłubiąc w Javie albo C#. Albo specjalizując się w HLSLu. Albo jeszcze mając 10 innych specjalności. Weź język, który Ci odpowiada, i pisz. Dużo, jak najwięcej. Język to tylko narzędzie, istotne jest doświadczenie w klejeniu koncepcji w działający kod.