[C++] Programowanie na linuxie tak jak pod windą?

Hej!

Zamierzam ponownie rozpocząć naukę C++ tym razem pod linuxem. Jako IDE wykorzystam NetBeans. Korzystałbym z tutka XIONA (od 0 do gier kodera) i tutaj rodzi się moje pytanie: czy są zamienniki na linuxa bibliotek z windy? Czy może w ogóle wszystkie podstawowe biblioteki działają w identyczny sposób pod widną i linuxem (conio.h,string i jakieś tam inne). No i czy jest sens programować w c++ pod linuxem jeżeli wszystko się będzie różnic? Oczywiśćie oprócz składni języka.

Proszę o pomoc i pozdrawiam

Do niektorych bibliotek nie ma zamiennikow (conio.h, windows.h), ale bez problemu wiekszosc rzeczy da sie uzyskac w Windowsie i w Linuksie, jakby Ci czegos brakowalo to zapytaj google :slight_smile:

Co do ide to polecam kDevelop.

Dodane 16.06.2009 (Wt) 13:36

Do niektorych bibliotek nie ma zamiennikow (conio.h, windows.h), ale bez problemu wiekszosc rzeczy da sie uzyskac w Windowsie i w Linuksie, jakby Ci czegos brakowalo to zapytaj google :slight_smile:

Co do ide to polecam kDevelop.

Wystarczy używać międzyplatformowych bibliotek, wtedy można napisać program nie tylko windows-only, nie tylko linux-only, ale dający się dostosować zarówno do Windows, GNU/Linux, Mac OS X, *BSD, *Solaris i paru innych systemów.

czyli jakich ?

Takich, których można użyć na kilku systemach bez większych problemów(mają binaria/źródła przystosowane do kilku SO). Przykłady: QT, GTK+, Ogre, Irrlicht.

Dam przykład paru bibliotek wraz z obsługiwanymi systemami:

Qt - GNU/Linux, *BSD, Solaris, Unix, Mac OS X, MS Windows, Symbian

GTK+ (mając na myśli zbiór bibliotek powiązanych takich jak Glib, Gobject, Pango, ATK, Cairo, GIO, Gdk, GTK+) - wiele Unix-like: GNU, GNU/Linux, *BSD, Solaris, Mac OS X oraz Windows

Boost (zbiór różnorodnych użytecznych bibliotek) - GNU/Linux, Mac OS X, Windows, NetBSD, Solaris, AIX (to tylko oficjalnie testowane platformy, działa pewnie na większej liczbie)

Blitz++ (uogólniając biblioteka matematyczna, niestety nierozwijana od 2006) - GNU/Linux, Windows, Cygwin, Mac OS X, Solaris, AIX, Irix, Tru64 Unix (to lista ze strony, ale sprawdzałem i biblioteka jest np. w portach FreeBSD, na innych *BSD tez pewnie jest)

GMP (duże liczby całkowite i zmiennoprzecinkowe wysokiej precyzji) - GNU/Linux, Solaris, HP-UX, Mac OS X/Darwin, BSD, AIX, można również uruchomić pod Windows, ale wysiłki twórców skupiają się raczej na systemach Unix-like

SDL (różne elementy przydatne w pisaniu np. gier) - GNU/Linux, Windows, Windows CE, BeOS, MacOS, Mac OS X, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, BSD/OS, Solaris, IRIX, and QNX. Nieoficjalnie AmigaOS, Dreamcast, Atari, AIX, OSF/Tru64, RISC OS, SymbianOS oraz OS/2

Allegro (również biblioteka pomagająca w tworzeniu gier) - DOS, Unix (GNU/Linux, FreeBSD, Irix, Solaris, Darwin), Windows, QNX, BeOS i MacOS X.

Jak widać da się napisać bibliotekę działającą na naprawdę wielu platformach.