Składam PC - proszę o ocenę kompatybilności komponentów

Witam. 

 

 Za pomoc nagrodzę polubieniem. Wiem, że to niewiele, ale tyle mogę zrobić.

 

Tytuł tematu mówi wszystko. W ciągu kilku najbliższych dni będę kupował PC. Mam już wybrane prawie wszystkie komponenty. Niżej podaję też linki do sklepów, w których będę robił zakupy - Karen + morele.net. Za całość wychodzi ok. 9000 zł. Suma cen z poniższych linków będzie obniżona o mały rabat, który otrzymałem z obu sklepów.

 

Oto skład zestawu komputerowego:

 

  1. Obudowa Ravcore Knight.

 

  1. Zasilacz Ravcore Rock.

 

  1. Głośniki Ravcore Trident.

 

  1. Słuchawki Ravore Hellion.

 

5. Gamepad Ravcore Spear.

 

6. Mysz Ravcore Typhoon.

 

7. Podkładka Ravcore Ravpad Epic.

 

8. Klawiatura Ravcore Blade.

 

9. Płyta główna ASRock Fatal1ty Z270 Gaming K6 lub ASRock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7.

 

10. Karta WiFi Intel Dual Band Wireless AC-7260 + Bluetooth.

 

11. Procesor Intel Core i 5-7600K.

 

12. Chłodzenie procesora Intel BXTS15A.

 

13. Karta graficzna Inno3D NVIDIA GeForce GTX 1070 Gaming OC.

 

14. Dysk SSD Intel 540s (120 GB).

 

15. Dysk SSD Toshiba A100 (120 GB).

 

16. Dysk HDD Toshiba P300 (2TB).

 

17. Pendrive Toshiba U302 (64 GB).

 

18. Pamięć RAM 2 x GeIL Evo Potenza (2x4 GB, 2400 MHz, DDR4) lub GeIL Evo Potenza (4x4 GB, 2800 MHz, DDR4) lub GeIL Evo Potenza (2x8 GB, 2400 MHz, DDR4).

 

19. Napęd optyczny nagrywarka DVD LG.

 

20. Monitor LG 24GM77-B.

 

Mój komentarz do zestawu:

 

  1. Celem nie było złożenie możliwie najwydajniejszego zestawu w tej cenie. Wiem, że mogłem wsadzić tutaj NVIDIA GeForce GTX 1080, a może też Intel Core i7-7700K. Celem było złożenie sprzętu wydajnego i ładnie wyglądającego - czyli chodziło o pewien kompromis. Czy sprzęt wyglądać będzie ładnie? Wg mnie tak, a jak mówi pewne powiedzonko - “de gustibus non est disputandum”, każdy to wie.

 

  1. Przyznam się do pewnego pedantyzmu, mógłbym powiedzieć, że takie rzeczy się leczy, ale oglądałem ostatnio na YouTube sporo unboxingów i filmów ze składaniem PC i widzę, że ludzie mają dziwne upodobania, gdy chodzi o sprzęt. Także poczułem się normalniej. O co chodzi? Jeśli miałbym wymienić kartę graficzną na jakąś marki MSI, to chciałbym mieć też płytę główną tej marki, a pewnie też mysz, podkładkę, klawiaturę i słuchawki. Tak, by był cały zestaw. Myślę, że to ładniej wygląda niż taka mieszanka np. MSI + Gigabyte lub ASUS. Dlatego też wybrałem dla płyty głównej markę ASRock, bo ona zajmuje się tylko płytami (no, prawie) i nie muszę dorzucać innych jej komponentów. Dla karty wziąłem Inno3D z tego samego powodu. Ma to też być platforma Intel, więc pokusiłem się o dysk SSD, chłodzenie procesora, kartę WiFi od tej marki. To są szczegóły, ale zwracam na nie uwagę.

 

  1. Preferuję płytę główną ASRock Fatal1ty Z270 Gaming K6, ale nie ma jej jeszcze w sprzedaży. Pewnie niebawem się pojawi, ale jeśli nie, to wybiorę starszą wersję z jeszcze trochę wyższej półki.

 

  1. Nie jestem zwolennikiem podkręcania sprzętu, więc na pewno przez dłuższy czas się za to nie zabiorę. Może po kilku miesiącach. Na początek podstawowa wydajność mi wystarczy.

 

Prośba do Was:

 

  1. Odniesienie do tytułu tematu. Czy wszystko będzie działać ze sobą dobrze? Zasilacz wydaje się być dobry, czy wg Was jest ok? Czy procesor z tym chłodzeniem się sprawdzi? I najważniejsze - pamięci. Na forach znalazłem różne dziwne informacje często przeczące sobie. Z testów wynika, że pamięć pracująca w trybie dual channel jest wydajniejsza od tej, która pracuje w trybie single channel. Warto więc mieć 2 takie same pamięci, czyli ten sam producent, to samo taktowanie i te same opóźnienia. A jeśli chcę mieć 4 kości? Będzie to działać? To nadal jest dual channel? Czy jak to niektórzy piszą - quad channel? A może double dual channel? Co lepiej wziąć z wybranych pamięci: 2x(2x4) GB 2400 MHz/4x4 GB 2800 MHz/2x8 GB 2400 MHz. Mnie najbardziej kusi druga opcja - więcej kości i wyższe taktowanie, ale nie wiem jak z tymi kanałami będzie.

 

  1. Znacie jakiś dobry i prosty poradnik dotyczący podkręcania procesora?

 

3. Czy wybrane pamięci nadają się o podkręcania? Jeśli tak, to jak to zrobić? Może tutaj też znajdzie się jakiś poradnik?

 

  1. Czy karta sieciowa WiFi zadziała tak, jak tego oczekuję - czyli jak typowa karta WiFi + Bluetooth w laptopach? Czy co mi się pomieszało i to się nie zgra?

 

  1. Jak oceniacie ten monitor, który wyżej podałem? Z wyborem tego komponentu miałem największy problem. Jeszcze nie jestem na niego w pełni zdecydowany i może go zastąpię tym: AOC I2275PWQU lub AOC I2475PXQU - oba z tej samej linii, różni je wielkość. Zostanie mi trochę pieniędzy i mógłbym wtedy dołożyć do procesora Intel Core i7-7700K. Ewentualnie wziąłbym AOC G2460FQ, ale już bym nie dokładał do niczego i trochę bym zaoszczędził, choć niewiele. Wiem, że tutaj w grę wchodzą takie parametry, jak odświeżanie i opóźnienia. Wiem też, że liczy się to głównie w grach typu FPS, a ja w takie gry raczej nie gram. Już ostatnio na forum założyłem na ten temat wątek, ale nie wiem nadal co uczynić. Lepsza będzie matryca IPS z większym opóźnieniem i mniejszym odświeżaniem, czy matryca TN z mniejszym opóźnieniem i większym odświeżaniem? W każdym wypadku coś kosztem czegoś - zależy mi też na kolorach, a w matrycy TN często słabo to wygląda no i ta biel, której bielą nie można nazwać. Poza tym podświetlenie jest nierówne i strasznie nieprzyjemnie to wygląda. Może jakieś porady?

 

6. Pomóżcie mi wybrać kabel DisplayPort dla monitora z jednego z tych sklepów. W zestawie go nie ma. Kiedyś czytałem, że kiepskiej jakości kabel może negatywnie wpłynąć na jakość obrazu. Ile w tym jest prawdy? Nie wiem, ale nie chcę ryzykować.

 

To w tej chwili wszystko. Z góry dziękuję za każdy komentarz.

Jak chcesz go podkręcać to chłodzenie wymień min. na to 

https://www.morele.net/chlodzenie-cpu-silentiumpc-fortis-3-he1425-v2-spc130-707501/

 

lub, tylko uwaga tutaj pamięci z niskimi radiatorami

https://www.morele.net/chlodzenie-cpu-silentiumpc-grandis-2-xe1436-975165/

 

PS.

Nie wiem  czy jest w tym sklepie co wybrałeś,ale ja bym proponował już te zasilacze.

https://www.morele.net/zasilacz-corsair-rm550x-80plus-gold-550w-cp-9020090-eu-779365/  10 lat gwarancji

lub

https://www.morele.net/zasilacz-xfx-black-edition-xtr-550w-fully-modular-135mm-80-gold-p1-550b-befx-628157/ 5 lat po rejestracji na str. producenta

 

 

Podkręcanie pamięci (z tym się nie spiesz)

https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=jak+podkrecac+pamieci+ddr4

Podkręcanie procesora

 

Zestaw jeśli chodzi o główne parametry wygląda troche komicznie, mobo za tysiaka w połączeniu z tanim SSD na TLC chociażby.

Jeśli ten zestaw ma być do gier i5 6600K to dobry wybór. Do tego 8GB pamięci RAM max 3000MHz będzie okej. Quad Channel to nie w tej platformie, musiałbyś wziąć LGA2011-V3. Płyta pod Z270 będzie mieć 4 sloty, więc ewentualna rozbudowa w razie potrzeby to nie jest duży problem.

Potencjału płyty za ponad 900zł raczej nie wykorzystasz, chyba że jesteś niezłym Power userem. Płacisz za niezliczoną ilość złączy SATA, gdzie wykorzystasz 3 więc wystarczyłaby ci nawet najtańsza. Podobnie z podwójnym LAN-em jeśli chcesz WiFi czy wybajerowana dźwiękówka, do której chcesz podpiąć plastikowe pierdziawki…

SSD bierz min. 240GB. To aktualnie standard w tym segmencie. Przykładowo Iridium Pro 240GB od Goodram na pamięciach MLC.

Propozycje dobrego chłodzenia już dostałeś. Chyba, że zależy ci na wyglądzie to bierz np. coś od Thermalright/Noctua/BeQuiet.

Co do obudowy to osobiście wielkim fanem świecidełek kosztem jakości i wyciszenia na pewno nie jestem.

Podkręcanie procka na dobrej płycie i chłodzeniu to pikuś. Pamięci już się nie podkręca obecnie praktycznie wcale. Więcej z tego kłopotów ze stabilnością niż pożytku. Podkręcanie procka zapewne wygląda tak samo jak na wcześniejszych generacjach, choćby Haswell https://www.purepc.pl/poradniki/jak_podkrecic_procesor_core_i54690k_poradnik_dla_poczatkujacych

W wyborze monitora musisz zdecydować się do czego ma być przeznaczony. Jeśli liczysz się z dobrymi kolorami to na pewno daruj sobie AOC. Mają najgorsze matryce, gorsze od LG. Jeśli oczekujesz jakości to tylko iiyama na AMVA+ (z takich budżetowych). Jeśli do szybkich gier to tylko TN, najlepiej 120Hz+. Kabel DP bez różnicy, może być tani z allegro. To sygnał cyfrowy, więc nie występuje degradacja jakości jak przy analogu.

Grafe polecałbym np. https://www.morele.net/karta-graficzna-gainward-geforce-gtx-1070-8gb-gddr5-256-bit-hdmi-dvi-3xdp-box-426018336-3750-981021/ Pare stów taniej od twojej propozycji, bez starty na parametrach.

W kwestii klawiatury, jeśli grasz to może zastanów się nad klawiaturą mechaniczną. Myszkę bierz na dobrym sensorze.

Wybór dobrych podzespołów na pewno będzie sporym kłopotem jeśli faktycznie chcesz kupić jak najwięcej od jednej firmy.

Jeszcze co do podkręcania.

Zasadniczo interesuje cie tylko zakładka Tweeker i pozycje CPU ratio oraz CPU voltage.
Pierwsze ustaw na x45 drugie na 1.3 V jak się komp odpali to zapuść jakiś test stabilności Np. OCCT,

 

 

 

Co do obudowy to też się zgadzam z Longhorn2009.

Masz bogaty zestaw i tutaj już bym poszedł w coś takiego:

https://www.morele.net/komputery/podzespoly-komputerowe/obudowy-33/,2092.1394,/1/

 

tylko ważne,kompatybilna z płytą ATX.

Siema @Existimati,

rozumiem, że o gustach się nie dyskutuje, ale poszedłeś w złą stronę. Tu nawet nie chodzi o estetykę. Nie mówiąc o natręctwie związanym z posiadaniem sprzętu jednej firmy. Chętnie Ci pomogę złożyć zestaw np. pasujący kolorystycznie, ale do zestawu - mam wrażenie jakby nauka poszła w las :wink: - powyżej ręki nie przyłożę. Potraktujmy temat poważniej. Masz budżet, żeby i zagrać na najlepszych podzespołach, i żeby zestaw wyglądał ekstra. Naprawdę szkoda zmarnować potencjał.

 

PS
Może przypadkiem mieszkasz w jakimś większym mieście?

Nadal szukam i może coś pozmieniam. Podobała mi się np. sugestia co do karty graficznej. Ale już mi się nie podobają tutaj pewne wypowiedzi.

 

Np. jak można proponować zrezygnowanie z lepszej płyty głównej, a sugerować użycie klawiatury mechanicznej? Ta druga wiąże się z dopłatą przynajmniej kilkudziesięciu złotych. Takie pieniądze lepiej dorzucić do komponentów, które mają wpływ na wydajność. Poza tym nie jestem przekonany do klawiatur mechanicznych. Nie podoba mi się ich stylistyka, głośność. Nie mam też potrzeby używania takiej klawiatury, bo prawdę mówiąc wystarczyłaby mi taka za 50 zł, ale ze względu na wygląd i jakość wykonania biorę trochę droższą. Lepiej teraz kupić lepszą płytę główną - to podstawa składania PC. Później łatwiej robić upgrade, bo nie trzeba wymieniać całej platformy, a wystarczy pomyśleć o lepszym procesorze i/lub karcie.

 

Np. po co proponować droższy zasilacz, skoro mój jest bardzo przyzwoity? W testach wypada dobrze, recenzje ma dobre. Posiada certyfikat 80+ GOLD. Nadaje się na ewentualną rozbudowę. I nie jest drogi.

 

Np. inne kwestie dotyczące propozycji obudów lub innych akcesoriów i peryferiów. W zasadzie nie przepłacę za obudowę, zasilacz, podkładkę, mysz, klawiaturę, słuchawki, gamepad. Trochę przepłacę za głośniki, ale do zestawu będą dobrze pasować. Jeśli chodzi o jakość komponentów, to np. nie wziąłbym obudowy za niewiele ponad 100 zł. Miałem kiedyś taką, nawet teraz znalazłem jedną ładnie wyglądającą, ale jakość wykonania była tragiczna. Dobre lub przynajmniej przyzwoite obudowy zaczynają się od 200 zł (mniej więcej), podkładki bez znaczenia, myszy od 100 zł, klawiatury od 150 zł, słuchawki od 150 i mogę tak dalej wymieniać. Ja płacę niewiele więcej, czyli mieszczę się w granicy przyzwoitości. Przejrzałem recenzje, testy i produkty Ravcore mają bardzo dobre oceny.

 

Np. krytyka dysku SSD. Po co mi lepszy dysk? Wiem, że mógłbym brać jakiś na M.2 dla przykładu. Problem w tym, że nie potrzebuję większych prędkości. W ogólnym użytkowaniu komputera różnica między SSD a HDD jest zawsze, również w porównaniu HDD z byle jakim SSD. Mi to wystarczy. Drugą kwestią jest wytrzymałość. W przyszłości mogę dołożyć lepszy dysk, ale wtedy będę celował w coś z naprawdę wysokiej półki. Kilka dni temu sprzedałem laptopa z dyskiem Intel na M.2. Był wolniejszy nawet od tego, który jest tutaj. Działał dobrze i wystarczał mi z zapasem. Nie zależy mi, by gra załadowała się 3 s. szybciej. Wg mnie teraz nie opłaca się wkładać kasy w dyski PCI za kilkaset zł, blisko tysiąca. Rozumiem, że można coś w cenie 300-500 zł lepszego znaleźć, ale co mi to da? Prawie nic. W dodatku nie potrzebuję 240 GB dla dysku SSD. Tzn. potrzebuję takiej ilości, ale wolę wziąć 2 dyski. Jeden na system i aplikacje, drugi na gry. Takie rozwiązanie jest wygodniejsze dla mnie. Choć dzięki za sugestie, bo jeszcze to w sumie przemyślę.

 

Np. sugerowanie maksymalnej ilości pamięci na 8 Gb to to samo, co z tą płytą. Ma być bardziej przyszłościowo. Teraz dam 16 GB, to z pamięcią będę miał już spokój na lata. Swoją drogą dlaczego 3000 MHz? Płyta nie obsługuje 3000 MHz, a 3200, więc rozważam jeszcze GeIL Evo Forza 2x4 GB 3200 MHz.

 

To, że mam wątpliwości przy niektórych wypowiedziach nie znaczy, że nie wezmę ich pod uwagę.

 

Pamiętajcie, że jak kupię teraz obudowę, zasilacz, głośniki, słuchawki, gamepad, mysz, podkładkę, klawiaturę marki Ravcore oraz płytę główną z wyższej półki oraz więcej pamięci względnie dobrze taktowanej, to w przyszłości będę miał mniej do modernizacji - może procesor, może karta graficzna, ale na pewno dyski. Zawsze też można pomyśleć o innym monitorze, może kiedyś stanieją jakieś monitory z G-Sync lub coś innego mnie zainteresuje.

 

Zgłaszacie więc wątpliwości, które i mnie trapią - dyski, chłodzenie CPU. Pomyślę o tym jeszcze. Teraz przeglądam inne obudowy i zasilacze. Może coś się znajdzie.

 

Uwag nigdy za wiele, może jeszcze się ktoś z czasem wypowie.

Existimati

 

Na tym chłodzeniu co sobie wybrałeś, za wiele tego procesora nie podkręcisz, to jest za słabe chłodzenie.

Można go traktować jako zamiennik boxa.

 

Co do zasilacza ,jak chcesz ale gold nie zawsze jest równy goldowi, i nie sugeruj się jego mocą.

Pamięci sobie weź jakie chcesz byleby z niskimi radiatorami

https://www.morele.net/komputery/podzespoly-komputerowe/pamieci-ram-38/,7965O980523,7971O454598,7973O928724.811795/1/

 

Może szczegół i ci wystarczy,ale zwracaj też uwagę na możliwość i ilość zamontowania dysków w obudowie.

1. Corsair Carbide Series SPEC-02Nzxt S340 lub  BitFenix Shinobi.

2. Thermaltake Smart SE Modular 530W.

3. Edifier C2X 2.1.

4. HyperX CloudSuperlux HMC631-R lub Superlux HD681 Black-Red.

5. Microsoft Xbox One Wireless Controller + jakiś odbiornik BT w wersji min. 4.0 (bezprzewodowo działa na Win10).

6. A4-Tech Bloody A9 Avago 3050CM Storm AlcoAsus Sica lub Logitech G100.

7. Natec Genesis RX66 lub któraś z mechanicznych: Natec Genesis RX75, Motospeed Inflictor CK104, MantisTek GK2.

12. Raijintek EreBoss lub be quiet! Dark Rock 3. Ewentualnie Fortis 3 i Corsair 140 PRO.

  1. Brałbym MSI Gaming. Chłodzenie tip top oraz dłuższa gwarancja.

20. Acer XB270HU.

 

 

Miło, że staracie się pomóc, ale…

 

Trochę bawi mnie to, że proponujecie mi np. obudowę i zasilacz w tej samej cenie tak naprawdę. Pamiętajcie, że obudowa od obudowy niewiele się różni - ma scalać wszystko i tyle. Tak, wiem, że jeszcze w grę wchodzą czynniki takie jak organizacja okablowania, wyciszanie, możliwości rozbudowy no i sama obudowa też wpływa na temperatury. Są to jednak szczegóły i nie ma sensu w to wnikać. Zaakceptujcie Panowie mój gust. Z zasilaczem też trochę dziwnie. Wiadomo, że nie każdy jest równy mimo posiadania takiego samego certyfikatu, ale podany przez mnie kosztuje w okolicach 300 zł, ma ten certyfikat, posiada modularne okablowanie no i w cyferkach wygląda dobrze. Więcej na zasilacz wydawać nie będę, bo ten na pewno wystarczy.

 

Co do reszty. Pomyślałem trochę i zmieniłem kartę graficzną. Wziąłem o ok. 100 zł tańszą Palit NVIDIA GeForce GTX 1070 Super JetStream, “Super” oznacza tu wersję z podbitymi zegarami, bo jest też wersja bez tego słowa. Jest więc nieco wydajniejsza od wcześniej wybranej.

 

Nie otrzymałem też jednoznacznej odpowiedzi co do pamięci RAM. Zdaje się, że mimo posiadania 4 kości pamięci będą działać w trybie dual channel. Skoro płyta będzie miała podświetlenie i karta graficzna również napis, to i pamięci świecące dobiorę. Wybrałem Avexir Core Series DDR4 4x4 GB 2400 MHz.

 

Oczywiście nie chcę, by mi to wszystko biło czerwonym blaskiem po oczach, więc zmniejszę natężenie do minimalnego poziomu tak, by tylko lekko było widoczne. Będzie ładnie, ale w sposób stonowany. W poprzedniej obudowie nie było okna, więc zmieniłem ją na trochę droższą, ale tego samego producenta - Ravcore Goliath.

 

I chyba już nic nie zmienię. Myślę, że będzie to solidny sprzęt - dobra płyta, dobry procesor, przyzwoite pamięci, dobra karta. Na przyszłość będę mógł przemyśleć kwestię dysków. Chłodzenia też będę się trzymał. Przejrzałem testy i wypada bardzo dobrze. Jest trochę głośne, ale tylko pod sporym obciążeniem. Nie widzę i tutaj sensu w zmienia tego chłodzenia, jeśli różnica w cenie to kilka złotych, a różnica w wydajności jest dyskusyjna.

 

Wybaczcie mi, jestem skrajnie uparty, więc pewnie myślicie, że nie było sensu w zakładaniu takiego tematu, jeśli nie da mi się nic wyperswadować.

Wiesz, że “ale” skreśla wszystko co zostało napisane przed tym wyrazem ;)? Odpowiednik “wcale nie”.

 

Podkreślone zdanie streszcza ten zestaw. 

W tej cenie wolałbym otrzymać dłuższą gwarancję, a nie sprawność energetyczną czy wygląd.
Dostał do testów ten model, pewnie od producenta, lecz uczciwie podkreślił co ważne.

 

Fakt, zauważyłem już przy pierwszym temacie. Brak trochę logiki tudzież rozsądku. Pytasz o najlepsze, najwydajniejsze. Czekasz na Kaby. Jednak mimo jak najlepszych rad i tak robisz po swojemu, czasem wbrew temu co przeczytałeś lub zamierzałeś. Z takim podejściem, owszem, zakładanie tematu czy zadanie postawione przed forumowiczami traci sens.

 

Przykłady. Napisałbym teraz w dobrej wierze “Wziąłbym wyżej taktowane pamięci skoro mobo na nie pozwoli”. Od Ciebie otrzymałbym odpowiedź “po co, te są wystarczająco szybkie!”. Napisałby “Według Ciebie nie liczy się tak bardzo wydajność, po co platforma do podkręcania?”. Spodziewany kontrargument “Ponieważ jest lepiej wykonana”. I tak w kółko.

 

Twoja kasa, Twoja estetyka. Podejście nonszalanckie, jednak mimo wszystko mam nadzieję, że będziesz z zestawu zadowolony. Na podstawie powyższych oraz wcześniejszych postów powinieneś już wiedzieć gdzie przepłacasz lub za co. Pozdrawiam i powodzenia życzę!

 

PS

Gdybyś potrzebował wykończenia np. kabli do zasilacza. Polecamiksmodiwa.

i zostaw sobie już tę kartę graficzną.

http://eu.palit.com/palit/vgapro.php?id=2629&lang=pl

 

 

Odnośnie jeszcze obudowy(wybierasz jaką chcesz) ale sprawdź dokładnie czy chłodzenie się zmieści na wysokość.

 

W wybranej wcześniej masz spory zapas na chłodzenie ==>> szerokość 225 mm

Palit SJS a JS różni się fabrycznym OC. To samo można osiągnąć ręcznie podbijając takty, za 100zł mniej.

Nie wiem skąd ludzie cały czas biorą te pierdoły… Płyta to przede wszystkim podstawka pod procesor. Wyjdą nowe procesory na nową podstawkę to będzie bez znaczenia czy teraz kupiłeś płytę za 200 złotych czy za 1000. I tak nowego procesora na niej nie zamontujesz. To samo jeśli chodzi o karty graficzne - to czy płyta kosztuje 200 złotych czy 1000 też nie ma znaczenia. Ma odpowiednie złącze i nawet na tą płytę za 200 złotych sobie możesz wsadzić GTX 1080 i będzie działać tak samo jak na płycie za 1000 złotych.

 

Droższe płyty to głównie lepszej jakości podzespoły użyte do ich produkcji, mocniejsze sekcje zasilania, więcej wszelakiego rodzaju złącz, ale mówienie o lepszej płycie i podpieranie tego możliwością wsadzenia niby nowszego procesora i karty graficznej jest kompletnie bezsensowne. To tak nie działa.

Coś Ci się pomyliło. Nie miałem na myśli nowszego procesora, bo wiadomo, że wiąże się to z nowszym socketem. Miałem na myśli wydajniejszy procesor. Biorąc pod uwagę minimalny postęp wydajnościowy procesorów Intela w ostatnich latach oraz moje własne zapotrzebowania widzę, że lepiej kupić teraz lepszą płytę i przyzwoity procesor, który mogę w odleglejszej przyszłości sprzedać za przyzwoitą cenę i kupiłbym wtedy np. Intel Core i7-7700K. Koszt tego nie przekroczyłby 600 zł. a skok wydajnościowy byłby zauważalny. Jeśli teraz kupię trochę tańszą płytę z myślą wymiany całej platformy, to muszę zakładać, że za jakiś czas wydam więcej  kasy niż powyższa kwota.

 

Ideą jest to, że chcę komputer na lata z możliwością rozbudowy o kolejne dyski (stąd większa ilość portów SATA), może pobawię się w SLI (stąd płyta wspierająca taką możliwość), 2 porty LAN (po to, by połączyć 2 komputery w celu przesyłu plików - to wygodniejsze od przenoszenia danych na dyskach lub przesyłaniu bezprzewodowym), sam wspomniałeś o lepszych podzespołach i pewnie jakość też lepsza (to dla mnie bardzo ważne).

 

Nie biorę przecież sprzętu z najwyższej półki, ale biorę coś dobrego. Chcę się sprzętem pobawić, sprawdzić różne możliwości. Nie kupuję nigdy tego, co jest najtańsze, na najdroższe mnie nie stać.

 

Komputery zmieniałem w ostatnich latach często:

  1. Komputer stacjonarny (mój pierwszy, przeszedł na ojca, gdy poniższego laptopa, później się zepsuł) - grudzień 2005.

  2. Laptop (na studia, przeszedł na ojca po zepsuciu powyższej stacjonarki, później na siostrę, po uszkodzeniu sprzedany za 350 zł) - lato 2008.

  3. Komputer stacjonarny (była to modernizacja pierwszej stacjonarki, ale poza dyskami, peryferiami i nagrywarką wszystko wymienione, obecnie ojciec go używa) - lato 2009.

  4. Laptop (obecnie używany przez siostrę po zakupie poniższej stacjonarki) - listopad 2012.

  5. Komputer stacjonarny (później rozłożony na części i sprzedany) - wrzesień 2013.

6. Laptop (uległ awarii i sklep zwrócił pieniądze) - marzec 2014.

7. Laptop (sprzedany) - grudzień 2014.

8. Laptop (sprzedany) - marzec 2015.

9. Laptop (sprzedany) - grudzień 2015.

 

Powyżej wyszczególniłem swoje komputery z datami zakupu. Widać, że w ostatnich latach zmieniałem sprzęt co kilka miesięcy. Gdy dochodziło do sprzedaży, to zawsze sprzedawałem ze stratą, bo sprzedawałem poniżej wartości. Nie mam cierpliwości. Teraz chcę kupić coś o pewnej dobrej podstawie. Taką podstawą są dla mnie: peryferia i akcesoria (monitor, obudowa, zasilacz, głośniki, słuchawki, gamepad, mysz, podkładka, klawiatura) oraz płyta główna i karta sieciowa - te elementy nie ulegną wymianie, a w moim zestawie są niezaprzeczalnie dobre lub bardzo dobre (nie mówię o wyglądzie, to rzecz gustu, mam na myśli funkcjonalność i jakość wykonania). Pozostałe elementy mogą się zmienić - procesor i chłodzenie, karta graficzna, pamięć RAM, dyski.

 

Podstawę będę miał zapewnioną. Bo po co zmieniać np. obudowę? Jeśli wygląd się podoba, a funkcję swoją spełnia, to wymiana nie ma sensu. Podobnie jest z innymi kwestiami.

 

Bez sensu jest proponowanie mi tańszej płyty głównej z myślą o wymianie na inną w przyszłości. Jeszcze nie kupiłem sprzętu, a mam myśleć o jego zmianie? Wolę mieć otwartą furtkę do modernizacji. Stąd też zasilacz ponad potrzebę.

W większej części masz rację, aczkolwiek pojawiają się drobne różnice w wydajności. Są marginalne, ale są. Kiedyś bardzo często były robione testy mobo pod tym względem. W sumie gdybym stał przed wyborem droższa płyta z tańszym procesorem oraz tańsza płyta z droższym procesorem (choćby K niekręconym), to wybrałbym to drugie, bo przyrost wydajności byłby większy. Niemniej da się usprawiedliwić wydatek na droższe PCB, tylko trzeba robić to pod realne, konkretne potrzeby np. ilość gniazd na wentylatory, liczba SATA.

Sa kompatybilne.

No właśnie, marginalne. Na granicy błędu pomiarowego można powiedzieć. Generalnie nie chodzi mi o to, żeby pakować taki zestaw na płytę za 200 złotych tylko bardziej o ukazanie tego, że te niby lepsze płyty powyżej pewnej granicy to już raczej bajer dla bajeru niż coś realnie przydatnego. Przykładowo płyty Z170 za 600 złotych są wystarczające do powiedzmy 95% zjadaczy chleba. Płyta Z170 za 1000 złotych to będzie głównie większa ilość złącz, mocniejsza sekcja zasilania dla procesora (choć te za 600 złotych też ogarną OC na tyle ile procesor pozwoli) i w sumie tyle. No ale jeśli ktoś chce dopłacać powiedzmy 400 złotych za 50MHz lepsze OC procesora i kilka gniazd SATA, z których pewnie i tak nie skorzysta no to jego wola :wink: