AMD Athlon XP 1800+ - podkręcamy!


(Tuwaras) #1

Witam.

Chciałbym zapytać Was dzisiaj o podkręcanie procesora. Wprawdzie mój jest wystarczający, ale mam wrażenie, że nie do końca wykorzystuje swoje możliwości, dlatego też chciałbym go trochę wzmocnić. I tu kieruję się o radę do Was. Postawię dwa zasadnicze pytania i prosiłbym o odpowiedzi i ewentualne zastrzeżenia z Waszej strony. Oto one:

1) Jak najprościej podkręcić procesor, jednocześnie uzyskując dobre efekty i bez obawy o zniszczenie komutera?

2) Jakie ewentualne zagrożenia mogą płynąć z zaproponowanej przeze mnie operacji?

Jeżeli może się to przydać, podam typ mojej płyty głównej: Gigabyte GA7VAX, Socket A + 512 DDR FSB 333. Jeżeli w odpowiedzi na moje pytania będą potrzebne jakieś dodatkowe informacje proszę o zadawanie konkretnych pytań, na które postaram się na bieżąco odpowiedać. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

Pozdrawiam, Morfeusz :slight_smile:


(:: MARIO ::) #2

W biosie zwiekszając przepustowośc szyny FSB, wydajność przyjdzie sama , nie zniszczysz jak niebedziesz kombinowął i przeginał pały :wink:

W najgorszym wydaku stracisz kompa :slight_smile: :twisted:

Jeśli wszystko bedzie na cacy to skrucisz żywotność kompa o jakiś 1-2lata, co i tak niejest udowodnione :slight_smile: jeśli chłodzenie bedzie dobre, a proc niebedzie jakos extremalnie podkrecony to sprzet na tym nieucierpi :slight_smile: ALe niekt nieprzewidzi jakzachowa sie komp po podkreceniu :? Moj kompik juz 1,5 roku hasa podkrecony, troche mi zasialcz pada, bo kombinowałem (przyznaje sie), ale calosc pracuje dobrze i niemam zastrzeżeń

Jedna zasada oc -> WYDAJNOŚĆ & SZYBKOŚĆ = ZUŻYCIE

Jak co to pytaj :0

pOOzdrOO


(GP1600) #3

Najlepiej podkręcać procesor śrubokrętem :stuck_out_tongue:

A tak na serio to podam Ci maksymalne parametry do twojego procesora (źródło Ekspert Nr 3/2004):

Rzeciwiste taktowanie: 1533 MHz

Nominalne napięcie: 1,5V i 1,6V

Maksymalne bezpieczne napięcie: 1,95V

Nominalne FSB: 133MHz

Mnożnik: 11,5

Odblokowanie pamięci cache: nie

Wydzielane ciepło: 51W

Maksymalna temperatura pracy: 90 stopni C

Przybliżona podkręcalność: 2100 MHz

UWAGA ! ! !

Zmiany ponosisz na własne ryzyko. Nikt nie podnosi za nie odpowiedzialności ! ! !


(Tuwaras) #4

Dzięki :: Mario :: za odpowiedź! Oczywiście liczę się z tym, że mogę zwiekszyć zużycie komputera, aczkolwiek mnie niechodzi mi o jakieś nadprzyrodzone podkręcanie o 1 GHz ~ . W chwili obecnej mam 1.54 GHz i chciałbym wartość tę trochę zwiększyć, jak uda się to góra do 2 GHz, choć sam nie wierzę w realność takiego przedsięwzięcia. Ale jeżeli uda mi się zwiększyć szybkość zegara choć o 200 MHz będę zadowlony. Mówisz o zwiekszeniu przepustowości szyny w BIOS'ie. Nie wiem tylko do jakiej wartości. Z tego co sie oreintuję to mój procesor śmiga na FSB 266 a płyta dociąga do 333. Czy ma to jakiś związek?

Czekam na dalsze wskazówki. I jeszcze raz dziękuję :: Mario :: .

Pozdrawiam, Morfeusz :slight_smile:

Update for Welcor:

Tobie również dziekuję za profesjonalna odpowiedź. Widze, że da sie mój procesor podkręcić nawet ponad 2 GHz, ale nie o to mi chodzi. Chciałbym się skoncentrować na najbezpieczniejszym podkręceniu, w granicach słusznego rozsądku. Nie mam zamiaru smarzyć na procesorze jajek itp. Dlatego też proszę o konkretny schemat działań: co zmienić i gdzie...


(:: MARIO ::) #5

Ten sam procek lata u kumpla na 2200mhz :twisted:

wykorzystując wskazowki podane przez Welcor

11,5x133(ddr266)

np. na 11,5x140(ddr280)

Nieweim czy masz odblokowany mnożnik, ale jesli tak to mozesz bawic sie mnoznikeim i fsb :slight_smile: musisz podkreconego kompa monitorować , przy podkrecaniu jesli niewsatnie to zwiekszyc napiecie na procku :slight_smile:

Masz pamiatki ddr333, czyli pamieci beda pracowayly synchronicznie z prockiem do wartosci fsb 166 (2x166=333ddr), ale u kumpla 333ddr lataja na 360(fsb180) i chasłay takze na fsb 190 i 200 :slight_smile: ale sie sypały w prime95 :slight_smile:

co do tego 2000mhz to powinienes dobic :slight_smile: jak stoisz obecnie z chlodzeniem i temperaturami w windzie i w stresie :?:

200mhz overclock jest niedczówalny dla procka :wink:

pOOzdrOO


(Tuwaras) #6

Obecna sytuacja przedstwia sie następująco. Otóż Twoje, :: Mario :: wątpliwości co do odblokowania mojego mnożnika się potwierdziły. Jest on zablokowany do czasu kiedy w CPU Host Clock Control nie zmienię parametru na Enable. Wówczas odblokowuje się aplet CPU Host Frequency domyślnie ustawiony na wartość 133. Wchodząc w tą opcję pojawia się okienko z danymi:

min. 133

max. 165

Hey in a DEC number _______ .

I to by było na tyle. Nie wiem co mam robić dalej, bo nic nie da się tu zmienić. W polu zaznaczonym przeze mnie "_______" nie mogę nic wpisać. Czekam na dalsze uwagi.

Pozdrawiam, Morfeusz :slight_smile:


(:: MARIO ::) #7

musisz zmienić by ustawienia w biosie mogły być ustalane przez ciebie :wink:

czyli w tej zakładce o procku musisz zmienić np. MANUAL CPU lub USER DEFINET, czyli ustawienie definiowane przez użytkownika :slight_smile:

Niekumam z tym mnożnikiem, odblokowany czy nie :?:

Zmieniesz sobie klawiszami (PageUp, PageDown) ustawinie tej szyny z 133 na np. 140 i save ustawienia i jazda :slight_smile: Jak komp niewstanie, aczkolwiek powinien :slight_smile: to bawisz sie dalej, ale zapewne trzabedzie zwiekszyc napiece na nim np. +0.25V :wink:

Jeśli komp sie wyłączy to wyciągasz kabele z zasiłki i powinien sie na moment odpalic wtedy popraw ustawienia :slight_smile:


(Tuwaras) #8

Hm... Może faktycznie trochę "zamotałem". Jednakże mimo to jest wyraźnie napisane:

Co dalej?

Pozdrawiam, Morfeusz :slight_smile:


(:: MARIO ::) #9

Jest jakis efekt kręcenia przez to FSB, czy nie :?: musisz zmienić tą wartośc o kilka mhz. A wskazówki jak to zrobić napisałęm wyżej :wink:


(E Soltys) #10

Witam

Mój A1800 biega na 1610Mhz. I jest ok.Bios widzi go jako A2000+. Podkręciłem tylko FSB na 140Mhz.Ale przy 141 już zaczynają się zwisy.Pamięci i napięć nie ruszalem. A temperatura żadko dochodzi do 50st przy wiatraku na 6000-8000 obr/min.Zresztą na wiatraku mam NoiseKilera i czasem wiatrak całkiem się wyłacza.Płyta KT333 MSI.

Chodzi tak ponad rok bez problemów.

Przypuszczam,że żeby wycisnąć więcej trzeba by bardziej "zaopiekować" sie pamięcią, mam "przeczucie", że to ona nie pozwala wycisnąć więcej.

A co sądzicie o GF3Ti? Wytrzyma takie eksperymenty z podkręktami?

pozdr.


(:: MARIO ::) #11

Wytrzma podkrecanie, jak zreszta każda karta, ale zawsze jest pewna bariera możliwości :wink:

Jakie masz pamiątki :?: :>

Troche dużo tych obrotów :shock: na wiatraku :? i chyba niepowiesz ze komp chodzi bezszelestnie :?