Bramka VoIP i port Qos - jak ustawić?

Witam.

Chciałbym skonfigurować router tak abym nie miał problemów z tnącym się głosem podczas przeglądania internetu lub tym bardziej ściąganych plików. Mój transfer w dzień to 256/1024 natomiast po północy 256/2048 kbps.

Bramka VoIP firmy Linksys PAP2, kodek G729a, podpięta pod LAN1, pod LAN2 i LAN3 są podpięte kolejne komputery oraz jest również nadawanie radiowe na laptopy. Byłbym wdzięczny za dokładny opis co wpisać w poszczególne pole i czy wszędzie postawić ptaszki. Proszę o opis kogoś z doświadczeniem, ponieważ znalazłem już w internecie wątki na ten temat i rady konfiguracyjne były nieskuteczne, ponieważ z tego co wiem chodzi tu o pewne rezerwacje transferów.

routero0.jpg

To co tutaj chcesz zrobić, to podział pasma dla poszczególnych komputerów i urządzeń w sieci, a Ty powinieneś moim zdaniem ustawić odpowiednie priorytety dla pakietów sieciowych, tzn. szukasz opcji, gdzie nadajesz priorytety poszczególnym aplikacjom/usługom, żeby miały pierwszeństwo przed innymi.

Ale skoro już pytasz jak należy to wypełnić, to przy okazji Ci to wytłumaczę. Przy Enables QoS ustalasz parametry twojego łącza ale według podowiedzi nie należy tego uaktywniać, gdyż QoS dla poszczególnych portów nie będzie działał. Pod kreską w polu port masz oznaczenie, którego portu w przełączniku routera tyczy się reguła (chodzi o te porty z tyłu routera, gdzie podłącza się kable sieciowe, czyli port 1 to LAN 1, port 2 to LAN2 itd.). Wyżej masz podpowiedź, że wartość quantum jest równoważna 32kb/s i według tego odpowiednio przeliczasz wartości Upload i Download Quantum, te wartości odpowiadają za ustalenie gwarantowanej szybkości łącza. Liczysz to tak:

1Mb = 1024kbps

1024kbps/32kbps = 32 Download Quantum.

I tak dalej.

Ustalasz priorytet (najwyższy, wysoki, średni, najniższy), a ptaszki stawiasz tylko przy portach, których ma dotyczyć reguła/ograniczenie łącza.

Pozdrawiam!

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź na temat Qos. Jednak jak sam stwierdziłeś ta opcja w ogóle nie wchodzi tutaj w grę, bo jest to zwyczajne dzielenie łącza i z moich testów wychodzi to nawet tak, że jak jednemu się przydzieli to drugiemu będzie należeć się analogicznie mniej, co w tym przypadku odpada.

Niestety opcji z priorytetami usług nie mogę znaleźć w swoim routerze. W internecie również ciężko mi cokolwiek znaleźć na ten temat a niby taka ważna rzecz, żeby VoIP miał pierwszeństwo.

Przeczytałem jeszcze raz twój pierwszy post i z tego co wyczytałem, ta bramka VoIP to osobne urządzenie. Bo w pierwszej chwili skojarzyłem, że router jest również bramką VoIP, w takim razie jednak podział łącza może wchodzić w grę ale ustawienia priorytetów być może też ale tak przejrzałem symulatory paneli routerów na stronie TP-Linka i rzeczywiście, nie widać tam opcji przyznawania pierwszeństwa pakietom.

Pozdrawiam!

Dokładnie u mnie bramka jest osobnym urządzeniem. No nic chyba pozostaje mi kupić tylko inny router.