Grafika Pojęcia zbiór przydatnych linków

BMP

BMP - jeden z formatów plików danych z grafiką bitmapową. Opracowany pierwotnie jako natywny dla systemu OS/2, wykorzystywany później także w interfejsach systemów z rodziny Microsoft Windows , jednak dostępny jako format przechowywania danych również na wszystkich pozostałych platformach. Zawiera w sobie prostą kompresję bezstratną RLE (która nie musi być użyta), informację o użytych kolorach. Obsługuje tylko tryb RGB.

GIF

GIF (ang. Graphics Interchange Format) to format pliku graficznego z kompresją bezstratną. Pliki tego typu są bardzo często używane na stronach WWW. Wadą formatu GIF jest brak możliwości zapisu plików graficznych w formacie TrueColor. Wady tej pozbawiony jest konkurencyjny format PNG, który opracowano ze względu na to, że format GIF wykorzystywał patenty firm Unisys (przedawniony na terenie całego świata z dniem 7 lipca 2004 roku) i IBM (wygaśnie w USA 11 sierpnia 2006 roku) na algorytm kompresji LZW. Plik w formacie GIF może zawierać kilka obrazów, co umożliwia tworzenie animacji (są one często wykorzystywane na stronach WWW).

JPEG

PEG to jeden z formatów plików graficznych i jednocześnie nazwa algorytmu kompresji danych zastosowanego w tym formacie oraz skrót niezależnej grupy ekspertów, która wymyśliła ten algorytm (poprawna “zwyczajowa” wymowa “dżej-peg” pochodzi od “Joint Photographic Experts Group”). Pliki zapisywane w tym formacie mają rozszerzenia “jpg” lub “jpeg”. JPEG jest formatem plików stworzonym do przechowywania obrazów, które wymagają “pełnego koloru”, ale nie mają zbyt wielu ostrych krawędzi i małych detali - a więc zdjęć pejzaży, portretów i innych “naturalnych” obiektów. Format JPEG, obok formatów GIF i PNG, jest najczęściej stosowanym formatem grafiki na stronach WWW.

PNG (Portable Network Graphics) to format plików graficznych oraz system bezstratnej kompresji danych graficznych.

PNG został opracowany jako następca GIF w 1995 roku po ogłoszeniu przez Unisys oraz CompuServe roszczeń patentowych dotyczących kompresji LZW używanej w formatach GIF oraz TIF. Kompresja polega na dokonaniu jednej z transformacji każdej z linii obrazu, po czym wynik jest kompresowany za pomocą algorytmu deflate. Numer transformacji jest zapisywany przed linią.

CMYK

CMYK - zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii i metodach pokrewnych (tusze, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach komputerowych, urządzeniach xero itp.). Na zestaw tych kolorów mówi się również barwy procesowe lub kolory triadowe (kolor i barwa w jęz. polskim to synonimy). CMYK to jednocześnie jeden z trybów koloru w pracy z grafiką komputerową.

RGB

RGB – jeden z modeli przestrzeni barw, opisujący ją za pomocą zestawu trzech barw podstawowych będących barwami prostymi. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa. Np: 0,0,0 biały 256,256,256 czarny

Grafika Rastorowa lub Bitmapowa

Obraz grafiki rastrowej jest plikiem reprezentującym pionowo-poziomą siatkę odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. Kolor każdego piksela jest definiowany osobno. Obrazki z głębią kolorów RGB często składają się z kolorowych pikseli zdefiniowanych przez trzy bajty - jeden bajt na kolor czerwony, jeden na zielony i jeden na kolor niebieski. Mniej kolorowe obrazki potrzebują mniej informacji na piksel, np. obrazek w kolorach czarnym i białym wymaga tylko jednego bitu na każdy piksel. Grafika rastrowa odróżnia się od wektorowej tym, że grafika wektorowa pokazuje obraz używając obiektów geometycznych takich, jak krzywe, czy poligony.

Grafika Wektorowa

Grafika wektorowa - jeden z dwu podstawowych rodzajów grafiki komputerowej (obok grafiki rastrowej zwanej czasem “bitmapową”). W grafice wektorowej wszelkie obrazy tworzone są za pomocą figur geometrycznych. Jest to grafika generowana w całości komputerowo i nie ma ona bezpośredniego przełożenia na obrazowanie obiektów z natury. Wszystko jest tutaj z rozmysłem tworzone od początku przez operatora komputera. U podstawy grafiki wektorowej leży linia. Linia ta może być tak krótka, że stanowić będzie tylko punkt, lub może mieć określoną długość. Może ona być prostym odcinkiem lub zdefiniowaną matematycznie linią krzywą (krzywe Beziera). Wszelkie linie mogą być łączone, a zamykane nimi obszary (lub przynajmniej częściowo nimi otoczone) mogą mieć nadawane atrybuty koloru lub maski (czyli “otworu”, przez który widać elementy leżące pod spodem. Obszary ograniczone liniami mogą mieć jednolity kolor, posiadać wypełnienie gradientowe, mogą być wypełnione paternami (czyli mozaiką powtarzających się regularnie wzorów), mogą wreszcie posiadać częściową przezroczystość.

Linki do programów Graficznych

http://szablonownia.atcsites.com/warszt … rafiki.htm - Linki

http://www.zoom.idg.pl/testy/179_Grafika.rastrowa.html - Linki

http://www.dobreprogramy.pl/index.php?dz=1&t=12 - Linki

http://www.dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&id=667&t=5 - infranview

http://www.dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&id=26&t=5 -acdsee

http://www.google.com/url?sa=t&ct=res&c … wQHOhuWZBQ - Animation Shop Pro

Darmowy Hosting

http://imageshack.us/

http://mfoto.pl/

http://www.imagehosting.us/

–źrudło wikipedia–

proszę uzupełnić definicje o linki do stron skąd zostały one skopiowane