Instalacja od podstaw Ubuntu 8.04 - kilka pytań

Witam.Jestem zielony odnośnie linuxa ale chciałem go zainstalować.Chcę wypróbować Ubuntu 8.04.Mam już przygotowaną partycję 15Gb w systemie NTFS ale pewnie trzeba to będzie zmienić.czytałem że linux potrzebuje dwóch partycji więc nie wiem czy mogę użyć tylko tych 15 Gb i jakoś to podzielić.Będę to chciał zainstalować na laptopie na którym mam legalną wersję Visty więc nie chciałbym jej stracić.No i nie wiem jak się do tego wszystkiego zabrać.Czy jest to możliwe że jak zainstaluje ubuntu to może mi przestać działać internet pod vistą?? !!

dziękuję za pomoc i czekam na rady

Instalacja systemu Gnu\Linux

Spokojnie,ja również jestem nowy w świecie linuksa.Jeśli chodzi o 15GB to o ile wiem nie może to być system NTFS (mogę się mylić).U mnie jest to chyba ext3 a wszystko do wyboru przy instalacji.Musisz z tego wydzielić partycje SWAP czyli partycję wymiany.Ja mam 700MB.Jak się ma współdzielenie dysku z Vista??Myślę,że wszystko załatwi program rozruchowy GRUB przy instalacji U(K)buntu.W sprawie internetu to pomoże chyba program UbuNeo czy UbuDSL.Ja nie musiałem nic ustawiać bo mam podzielony internet przez router i wszystko działa od razu po instalacji.Muszę przyznać,że gdy zacząłem używać tego systemu byłem przerażony ale wystarczy poczytać forum.

Najlepiej to zdefragmentuj dysk na którym masz Viste i pózniej mozesz sobie instalowac Linuksa z płyty live na domyslnych ustawieniach.Najlepiej to sobie wybierz Linux Mint ma on wszystkie kodeki potrzebne do normalnego uzytkowania systemu i nie bedziesz musiał niczego szukac.

Najlepiej z partycji pod Linuksa uczynić partycję rozszerzoną. Będziesz mógł w niej utworzyć kolejne trzy partycje na Linuksa. 15 GB może okazać się trochę mało. Na sam system najlepiej mieć przynajmniej 3 GB + 0,5 GB swap. Po odliczeniu tego, na katalog domowy zostanie ci tylko 11,5 GB.