inasnie , Wygląda na to, że filtr masz zepsuty skoro ruter Ci działa z podłączonym filtrem Odłącz ten filtr i przewód z linii telefonicznej podłącz bezpośrednio do rutera/modemu DSL
Co do telefonu - masz przecież jeden telefon z 2/kilkoma słuchawkami, druga słuchawka sygnał “bierze” drogą bezprzewodową z tej głównej bazy a ona jest już przez Ciebie podłączona poprzez filtr do linii telefonicznej.
Jeżeli masz tak jak na tym obrazku to jest jak najbardziej prawidłowo, nic nie zmieniaj, drugi filtr schowaj do szuflady, obecnie nie jest do niczego potrzebny.
Ale to linia telefoniczna nie ma nic do tego. Obie słuchawki sygnał biorą z tego samego źródła - z tej większej bazy, nie ma możliwości i potrzeby doprowadzania linii telefonicznej do drugiej “podstawki”
Możliwe przyczyny usterki: uszkodzona słuchawka, zużyte akumulatory. Zmień akumulatory między słuchawkami i sprawdź co się będzie działo. Ewentualnie jeśli telefon ma tryb INTERCOM to możesz przeprowadzić długą rozmowę testową między słuchawkami (możesz nawet odłączyć przewód od linii telefonicznej w czasie tego testu)
Jeżeli już, to w tym przypadku sieć bezprzewodowa “robi syf” w telefonie bezprzewodowym (bo z nim jest problem) Jest to możliwe, ale tego tylko się domyślamy, bo nie znamy wyniku małego testu, który zasugerowałem wcześniej.