Jak rozkodować UTF-8 (RFC-3629)

Witam!

Posiadam plik tekstowy w formacie UMX, który jest zakodowany, prawdopodobnie, w UTF-8 (RFC 3629). A skąd to podejrzenie o kodowanie?

Otóż, pliki UMX potrzebne są mi do pracy z oprogramowaniem służącym do generowania sprawozdań. Poprzedni plik (na rok ubiegły) też otrzymałem zakodowany, lecz serwis oprogramowania pomógł mi w przystosowaniu pliku do wgrania w program. Po rozkodowaniu przez serwis, plik w notatniku, ma ludzkie litery i można go normalnie czytać, a co najważniejsze, został poprawnie wczytany przez program. Na początku tego rozkodowanego pliku, występuje następująca sekwencja: <?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>. Nie jestem informatykiem i nie potrafię sobie z tym w żaden sposób poradzić. Od miesiąca już buszuję po necie, czytając o: UNICODE, UTF-8, RFC 3629 itp., lecz ni w ząb tego nie pojmuję i jestem bezsilny.

Chodzi tylko o przekształcenie posiadanego przeze mnie pliku na bieżący rok, do “ludzkiej” postaci, ze wspomnianą wcześniej sekwencją na początku, a nie z jakimiś hieroglifami, których nie rozumiem ani ja sam, ani program, który nie identyfikuje właściwie pliku.

Pewnie ktoś zapyta, czemu nie zwrócę się do serwisu oprogramowania, jak w minionym roku? Oczywiście, że próbowałem, ale niestety, serwis jeszcze przed końcem ubiegłego roku, przestał istnieć.

Proszę o pomoc. Jest to dla mnie bardzo pilne, praktycznie na poniedziałek powinienem mieć wczytany plik do programu sprawozdawczego.

Przepraszam, że tak mętnie to wszystko tłumaczę, ale nie jestem biegły w dziedzinie informatyki i opisuję tak, jak potrafię.

Czy może mi ktoś pomóc?

Pozdrawiam

Dodane 08.03.2009 (N) 11:49

Nikt nie potrafi mi pomóc? :frowning:

Nie mam pojęcia na jaki plik Ci to przekoduje, ale spróbować można.

Gżegżółki XP

link na programosy

Mocne podziękowanie!

Z tym plikiem już sobie poradziłem, ale link z pewnością się przyda.