Karta graficzna z 512 a 1024MB

Witam ponownie!

Ten temat jest nawiązaniem do mojego poprzedniego, gdyż w drodze do mnie jest karta graficzna posiadająca 512MB pamięci. “Specjaliści” z forum o podtytule “multiplayer community” twierdzą, że jest to naprawdę ogromna różnica w wydajności. Sam sprawdziłem to w Internecie  i okazało się, że przy grach jest to różnica rzędu 2 - 3 fps.

 

Mój monitor:

rozdzielczość maksymalna: 1280x1024

proporcje ekranu: 5:4

17 cali

 

Dodatkowo używam skalowania ekranu, przez co cały czas mam rozdzielczość 1280x720 (mam czarne pasy nawet na pulpicie i odpowiada mi to). Podrzucam zdjęcie mojego monitora, by wszystko było jasne, o co chodzi z tym skalowaniem.

 

 

Moje pytanie jest następujące:

Czy karta z 512MB poradzi sobie z rozdzielczością 1280x720 w grach (Crysis, BF3) przy monitorze 17 cali?  

tak

 

Super. Nagle ilość pamięci graficznej jest wyznacznikiem wydajności karty graficznej.

Na mojej HD4850 i przy 512MB RAM BF3 spokojnie działała.

Domyślam się, bo sam miałem kiedyś HD4850, ale z 1GB. Tyle, że pamięć sama w sobie nie jest przecież decydującym czynnikiem. A kolega powyżej zapytał, czy z pamięcią 512MB uruchomi wspomniane gry. Przecież teoretycznie nie wiadomo o jaką kartę chodzi (choć wiem, bo udzielałem się w innym jego temacie). Są inne wyznaczniki, które determinują wydajność karty.

W tym temacie bardziej chodzi mi o RAM z uwzględnieniem monitora, bo znalazłem gdzieś informacje, że na wydajność RAM wpływa wielkość monitora i ustawiona rozdziałka.

Już przy poprzednim temacie napisałem Ci, że więcej pamięci graficznej to kwestia istotna dla wyższych rozdzielczościach. W wypadku Twojego monitora pamięć nie ma takiego znaczenia, bo masz niską rozdzielczość, ale nie tylko rozdzielczość jest ważna dla pamięci. Są też inne ustawienia w grze, które mogą mieć zapotrzebowanie na pamięć karty. Jeśli grałeś kiedyś w Max Payne 3, to możesz kojarzyć z menu ustawień, że była podana tam pamięć graficzna, której potencjalne wykorzystanie wzrastało wraz z podniesieniem niektórych ustawień graficznych. Jednak i tak w słabych kartach nie ma sensu wybieranie w grach niektórych ustawień łasych na pamięć graficzną, gdyż inne właściwości tych kart będą sprawiały, że i tak nie przekroczysz pewnego poziomu FPS.

 

Karta, którą będziesz miał ze względu na swoją specyfikację nie poradzi sobie dobrze z grami, w które chciałbyś zagrać. W poprzednim temacie napisałem Ci, jakich kart przynajmniej być potrzebował, żeby grać w wymienione gry komfortowo.

 

Kiedyś, bo teraz rzadko się zdarza, dochodziło do powstawania na forach tematów odnośnie kart graficznych, gdzie ludzie pytali dlaczego jakaś tam gra (z dość dużymi wymaganiami) im nie działa skoro kupili kartę graficzną z 2GB pamięci graficznej. Obecnie 2GB pamięci mają karty za 250zł nawet i są to karty do użytku biurowego.

Ilość zajętego RAM na pewno zależy od rozdzielczości monitora, wydajności układów liczących czy samej przepustowości RAM, ale nie ma żadnej reguły.

Na kartach DDR3 podczas testu czy gier miałem 400-500 MB zajętego RAM z 1 GB na 210 (720p), 500-600 MB z 2 GB na 630 (1080p), ale już na 740 z 1 GB GDDR5 potrafi zapchać cały 1 GB. - tu faktycznie jednostka 2 GB ma sens.

Duża ilość pamięci ma sens przy pracy czy graniu na wielu monitorach lub gdy ktoś posiada monitor(y) UHD lub 4K.

Ale sugerować się tym nie ma co - sprzedają malo wydajne karty reklamując, że ma aż 4 GB RAM.