Witam. Chciałbym przedstawić mój (nie)typowy problem z laptopem, model MSI CX623. Nie jestem pewien, co do działu ale mam nadzieję, że nie strzeliłem gafy .
Gram w grę Silkroad Online na prywatnym serwerze. Problem polega na tym, że po kilkunastu minutach grania ( dokładnie nie jestem w stanie określić czasu ) następują skoki fps. Od 1 i totalnej “zawiechy” do 60 i pięknej płynności. Schemat wygląda tak : chwila gry na 40-60 fps, skok na 1-10 fps, chwila gry 40-60 fps i to można zapętlić w nieskończoność z tym, że okresy płynności trwają coraz krócej, nie wspominając o intensywnej grze w party. Na innych grach, więcej wymagających nie ma takiego problemu ( są przycinki ale stałe np w NFS ). Po wyłączeniu gry i włączeniu wszystko wraca do normy na chwilę. Ponadto stale rośnie zużycie procesu sro_client, z 400mb~ startowych do ponad 1.2GB. U kolegi np zatrzymuje sie przy ok. 550 i już nie rośnie. Czyszczenie pamięci programem CleanMem nie pomaga, poza tym zawsze jest masa w zapasie RAMu.
Konfiguracja Laptopa z dxdiag.exe :
System operacyjny : Windows 7 Ultimate 64bit ( spolszczony )
Model systemu : MS-168A
BIOS date & ver : 23.09.09 & 08.00.10
Procesor : Intel Pentium P6100 @ 2GHz,
Pamięć : 6144MB Ram
VGA : NVidiaa GeForce 310M /1GB DDR3 i zintegrowana Intel HD Graphics
Dodatkowo zainstalowalem Direct SKD, lecz to nie pomoglo. Speedfan wskazuje w porywie temperature procesora i GPU ponad 70 stopni ale to dosyć normalne dla tego laptopa.
Do karty graficznej są najnowsze prosto od producenta. Laptop ma sterowniki z płyki, a sam jest dosyć nowy, bo ma jakieś 4 miesiące. Ilość FPS zależy głównie od CPU i GPU, tak ? Spełniam wymagania gry, zastanawiam się jedynie, co powoduje taki spadek. Procesor działa na wysokim obciążeniu ale nie największym. Karty graficznej niestety nie mogę sprawdzić ale wg panelu sterowania NVidia, działa w procesie sro_client.
Ściągnę wersje International gry i zobaczę czy będzie to samo. W międzyczasie czekam na inne sugestie i co myślicie o ew. zmianie systemu na Windows XP 64bit ?
Jeżeli chcesz na XP x64 grać to odradzam. Dlaczego? To nie jest XP (NT 5.1) tylko zmodyfikowany 2003 Serwer (NT 5.2). Jest dużo szybszy i lżejszy od XP, ale w grach możesz napotykać całkiem interesujące problemy - np. dziwnie zachowujące się obiekty, anomalie fizyki, problemy ze skryptami i SI (miałem tak z Fallout3 i paroma innymi grami), czasem problemy innego typu (aktualizacja Wiedźmina do wersji rozszerzonej się zawieszała…). Na XP x32 nie było tego problemu.
Dodatkowo - XP x64 nie ma wersji polskiej… oczywiście, jeżeli Ci to przeszkadza.
Wszedłem na grę i byłem akurat w mieście. Już po chwili zużycie RAM wzrosło do 733MB i zachowuje tendencje wzrostową. Zużycie procesora waha się około 40% na proces , około 70% całkowicie. Zauważyłem, że proces audiodg pobiera często dużo CPU. Narazie są lekkie “ścinki” ale jestem przekonany, że efekt ten się umocni. Przedstawić jakieś ssy podczas gry, wyciąg z FRAPS lub cokolwiek ?
Z pomysłu XP już zrezygnowałem, zapomniałem o trudno dostępności sterowników.
– Dodane 01.08.2011 (Pn) 23:12 –
Dodam, ze kwestia ustawienia LOW czy MEDIUM w grze nie zmienia zachowania FPS. Może chodzi CIUT lepiej na Low, oczywiście na High nie przekracza 10FPS. Stawiałbym na GPU. Pytanie czy Panel NVidia przekłamuje i w rzeczywistości gram z Intel HD, czy ta gra jest AŻ TAK słaba, czy może się grzeje ?
– Dodane 01.08.2011 (Pn) 23:17 –
Z drugiej strony zachowanie przypomina “niewydolność CPU”. Ścinki są nawet, kiedy postać się nie porusza łącznie z potworami w tle.
Nie wiem jak w P6100 ale na i5 przy 100 st.C taktowanie procesora spada do połowy dopóki się nie ochłodzi i potem wraca do normy. Miałem właśnie z tym problem podczas gry w BF Bad Company 2, Medal of Honor itp. Może po prostu program źle odczytuje temperatury i tak naprawdę to procesor się przegrzewa. U mnie pomogła wymiana pasty termoprzewodzącej na CPU i GPU, na wydajniejszą. Sprawdź temperatury innym programem, takim który będzie zapisywał temperatury i taktowanie procesora do pliku w czasie gry, ja używam AIDA64 Extreme Edition (kontynuacja EVEREST Ultimate).
Obawiam się, że to może być wina procesora i owego spadku wydajności. SpeedFanem kiedyś sprawdzałem i osiągał temperaturę 80 stopni w porywach. Kiedy stoje i nic nie robię w grze to chodzi w miare ok, delikatne przycinki. Gdy załąduje jakiś atak lub buff momentalnie, chwilowy ( do 30 FPS ) spadek klatek i powrót do 50~60. Tak jest chwile po włączeniu. Potem spadek do troszke niżej i powrót do 40~ itd.
– Dodane 02.08.2011 (Wt) 0:10 –
83 stopnie osiągnąłem najwięcej na procesorze i 80 na karcie graficznej.
– Dodane 13.08.2011 (So) 16:14 –
Tak wiem, “odkopuje” temat ale zdaje sobie sprawę z tego, że wiele osób może mieć podobny problem. W moim przypadku pomogło całkowite wyłączenie kart dźwiękowych z menadżera urządzeń. Pozdrawiam : ) Później sprawdzę jak to będzie działać z innymi sterownikami ( mam najnowsze 2.63 ,a zawsze korzystałem z 2.60 na Realteku )