Linux- 'wyznania' początkującego

Jestem początkującym testerem Linuxa. Na co dzień jeszcze na XP, ale ciągnie mnie coraz bj ku Open Source. Po prostu podoba mi się ta idea, a w świecie Linuxa zaszło wiele świetnych zmian w ostatnich latach.

Żeby była jasność- nie należę raczej ani do “dłubaczy” (komputer dla niego to nie tyle narzędzie do pracy, komunikacji, gier- co hobby lub zabawka sama w sobie), ani do pasjonatów (tych, dla których wgryzanie się w tajniki systemu to coś równie ważnego jak użytkowanie go; ktoś kto potrzebuje mieć maksymalną władzę nad narzędziem swojej pracy).

Ja lubię personalizować system, trochę go stuningować, ale przede wszystkim OS to dla mnie narzędzie do innych celów- pracy, internetu, oglądania filmów, grania i słuchania muzyki. Dlatego chcę mieć system stabilny i user-friendly. Taki, który nie wymaga zbyt wielu zabiegów, aby w pełni mógł służyć moim celom. Zatem do dzieła!

Wielu użytkowników zawzięcie chwali Ubuntu/Kubuntu i inne z tej rodziny. Rozumiem to. Na Ubuntu nauczyłem się najwięcej o Linuxie. Mam znakomite wrażenia z edycji 7.04- bardzo stabilny, dość szybki, prosty. Spokojnie wytrzymał upgrade do wersji 7.10, która jeszcze jest w stanie bety, nie rozsypał się. i chyba zaczął chodzić nawet szybciej! Bardzo bogate forum polskie oraz świetny przewodnik na Wiki to ogromne plusy *buntu.

Kubuntu spodobał mi się mniej, mimo że wolę KDE. Jakoś łatwiej mi się coś psuło, czasem wyskoczył jakiś błąd. Mam swoje zdanie, że twórcy bardziej pracują nad Ubuntu i że Kubuntu jest nieco uboższym krewnym.

Bardzo spodobał mi się włoski Sabayon. Distro dla gracza. Mimo że oparty na Gentoo, instalacja i użytkowanie proste. Ładny interface już na starcie. Mnóstwo aplikacji, wszystko mi działało jak trzeba. Kłopotem może być dla początkującego aktualizacja- trzeba się wgryzać w zawiłości Gentoo. Aczkolwiek spotkałem się z głosami, że są cześć testerów miała kłopoty ze stabilnością. Ja nie i Sabayon wspominam mile.