Monczkin
(Monczkin)
5 Luty 2005 15:42
#2
Ogg to format kontenera strumieni danych, popularyzowany przez fundację Xiph.org , stworzony by wspierać inicjatywy związane z rozwojem wolnego oprogramowania do kodowania i dekodowania multimediów. Jest to także nazwa rodziny kodeków, co powoduje częste nieporozumienia: np. film zapisany w kontenerze AVI może zawierać strumień dźwięku Vorbis, a w kontenerze Ogg może znajdować się strumień dźwięku w formacie MP3 i obraz kodowany jako DivX/XviD. Kontener Ogg może zawierać wiele multipleksowanych strumieni dźwięku, obrazu i napisów. Wszystkie pliki w tym formacie mają rozszerzenie .ogg. Kodeki z rodziny Ogg * kodeki dźwięku o stratne + Speex: ma możliwość kompresji głosu przy rzadszym próbkowaniu (~8-32 kbps/kanał) + Vorbis: ma możliwośc kompresji dźwięku ze średnim i wysokim poziomem próbkowania (~32-128 kbps/kanał) o bezstratne + Squish: pierwszy kodek Ogg, obecnie zastąpiony przez FLAC + FLAC: ma możliwość kompresji nagrań wysokiej jakości i nagrań archiwalnych; początkowo był to niezależny projekt, który przyłączył się do rodziny Ogg * kodeki obrazu o Theora: oparty na VP3 firmy On2, zaadoptowany do wymagań Ogg (m.in. licencyjnych) o Tarkin: eksperymentalny kodek używający trasformat falkowych 3D * kodeki napisów o Writ: format napisów dla uzupełnienia kontenera Ogg o informacje tekstowe, w przeciwieństwie do pozostałych kodeków z rodziny poszczególne segmenty strumienia Writ mogą na siebie zachodzić
MP3 (ang. MPEG-1/2 Audio Layer 3) to popularny format stratnej kompresji dźwięku opierający się na zmodyfikowanej dyskretnej transformacie cosinusowej i używający modelu psychoakustycznego. Format został stworzony we Fraunhofer Institute. Przy jego projektowaniu był wykorzystywany między innymi utwór Suzanne Vegi Tom’s diner w celu dostosowania kompresji do brzmienia ludzkiego głosu. Dźwięk skompresowany do 112-128 kbit daje zazwyczaj zadowalającą jakość na przeciętnym sprzęcie odsłuchowym w komputerach osobistych (przyjmuje się 128 kbit jako prędkość próbkowania odpowiadającą niskiej jakości odtwarzaczom CD), dźwięk skompresowany do 196 kbit jest dla większości ludzi nieodróżnialny od oryginału. Wytrawni audofile stosują jeszcze słabszą kompresję (256 lub nawet 320 kbit) twierdząc, że poprawa jakości jest słyszalna. Pierwotnie do kompresji MP3 stosowano Constant Bit Rate (CBR), czyli do każdej ramki używano tej samej ilości bitów. Współcześnie używa się raczej Variable Bit Rate (VBR), i używa różnej ilości bitów zależnie od stopnia skomplikowania sygnału w danym miejscu. Najpopularniejszymi programami służącymi do odsłuchiwania plików mp3 są Winamp (na platformach Windows i Mac OS) oraz XMMS (w Linuksie). Pliki w tym formacie mają rozszerzenie .mp3.
z http://pl.wikipedia.org/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
powinno to chyba wytłumaczyć twoje pytanie
DUCH
(Duch)
5 Luty 2005 15:46
#3
TAK nawet zdecydowanie tak jeżeli chodzi o muzykę rockową; mp3 rock nie ważne z jakim bitrate brzmią nieźle, ale mają bardzo “metaliczny” odgłos wysokich tonów
OGG vorbis natomiast koduje takie kawałki znakomicie ich jakość nie ma porównania…
zupełnie inaczej to brzmi w muzyce elektronicznej, gdzie metaliczne mp3 dają lepszy efekt niż wytłumione vorbisy
bo piosenka jest zakodowana w trybie VBR (variable bit rate) - czyli każda sekunda utworu ma najlepszy dla siebie bitrate (tak ogólnie rzecz ujmując)…
Raq
(3dm Racek)
5 Luty 2005 17:15
#4
@ "Monczkin :
Tak, ja stosuję 320kbp/s. Bo rzeczywiście jest słyszalna [na wieży HI-FI przy dużym VOLUME]
@ DUCH moje wątpliwości są rozwiane.
Dzięki Wam obu :-D.