OpenSuse [instalacja]

(Venice3000) #1

Witam!

To będzie moje pierwsze zderzenie z Linux'em sam na sam (ale bez przesady, mialem juz okazje pracowac na Unix'e poza domem).

Nie zmienia to faktu iż jestem zdecydowanie początkujący i chciałbym zasięgnąc porad.

• zdecydowałem się na OpenSuse 11.1 (właśnię się ściąga)

• obecnie posiadam u siebie WinXP (dysk na dwie partycje NTFS z wolnym obszarem 140/170GB i 50/115GB)

Pytania:

• czy instalator Suse'a poprowadzi mnie przez wydzielanie partycji pod Linux'a?

• jaki obszar wydzielić (dodam że Linux do prac biurowych)?

• jakie środowisko graficzne wybrać?

• ustawienia domyślne pozwalają na pracę zaraz po zakończeniu instalacji, czy trzeba pogrzebać dla zoptymalizowania?

• jak wygląda sprawa Grub'a (automatycznie, czy trzeba doinstalować)?

Pozdrawiam, i liczę na podpowiedź.

Venice3000.

(niezDarek) #2

tak, jest możliwość partycjonowania podczas instalacji, ponadto syste sam zaproponuje jak najlepiej podzielić dysk, ale najlepiej samu, ręcznie stworzyc partycje,

minimalna wielkość partycji to bodajże 5GB, IMO najlepiej ustawić wielkość jednej partycji na około 15GB jako partycja główna oraz dodatkowo musisz stworzyć partycje 2x wielkość pamięci ram jako SWAP (partycja wymiany), poza tym masz partycje NTFS, pod Linux'em będziesz mógł także z nich korzystać.

to już kwestia gustu, dla mnie najlepsze jest GNOME

jak w każdym systemie trzeba go pod siebie skonfigurować

instalowany jest automatycznie.

(rgabrysiak) #3

Instalacja OpenSuse krok po kroku:

http://www.susek.info/article/Instalacj ... 11.1.shtml

Spróbuj KDE jak się nie spodoba zobacz Gnome, każdy wybiera to co lubi nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

(system) #4

Ad. 1 - nie wiem, ale polecam GParted Live CD - wygodne narzędzie do dzielenia dysków...

Ad. 2 - zależy, ile potrzebujesz - przecież wiesz mniej więcej ile zajmują Ci potrzebne programy... Może sprawdź na stronie OpenSuse zalecane miejsce...