Partycjonowanie instalacja i użytkowanie linuxa

Witam wszystkich.

Na wstępie zaznacze, że czytałem tematy związane z Linuxem, jednak mimo to mam pytania.

1.Mam Dysk twardy 200GB i windowsowe partycje:

C- 20GB NTFS

D- 40GB NTFS

E- 127GB NTFS

i miejsce sie skończyło.

Z tym ze czytałem że Linux nie radzi sobie zbytnio z NTFS, wiec czy muszę koniecznie zmienić system plików na wszystkich partycjach ijak to zrobić bez utraty danych.???

Mam 1GB ramu wiec czy 1GB na SWAP wystarczy??

I teraz tak:

Jesli utworze partycję systemową / EXT3, to ile w moim przypadku przeznaczyć miejsca???

Zrobiłem defragmentacje dysku (C,D,E) i czy progs Paragon Hard Disc Manager, nie utnie danych i prawidłowo podzieli dysk???

Mam Sound blaster audigy2. Czy stery zainstalują sie podczas instalacji??

To samo pytanie mam odnosnie Hp deskjet 3420 i plustek USB Scanner??

POMOCY bo w linuxie jestem komplretnie zielony.

z góry dziękuje

pozdrawiam

  1. Dobrze byłoby wydzielić osobną partycję pod linuxa

  2. Linux czyta NTFS

  3. 1 GB swap’a to aż nadto…

  4. Na partycję systemową wystarczy 5GB, 10 jest rozsądnym rozwiązaniem…

  5. Nie wiem jak wspomniany program, ale linuxowy odpowiednik zrobi to berz problemu

  6. Sterowniki raczej bez problemu

  7. Nie napisałeś o jakiego linuxa chodzi…

Masz racje

nie ma potrzeby

aż za dużo.

na systemową w zupełności wystrczy 10-15 GiB

A wiec musisz zrobic miejsca na dysku co najmniej 20 GiB.

10 na instalke linuxa-ex3

9 na pliki /home-ex3

i powiedżmy 1 linux-swap

użyj do tego GParted (pobierzesz z vortalu) Wypal sobie troche plików aby zrobić miejsce

Zobacz także prezentacje msliwy o partycjonowaniu bardo ci ona pomoże. (dostepna na Vortalu w dziale, demonstracje, na samiukim dole)

P.S. Jak będziesz juz skracał partycje z windowsem to pamiętaj ze bardzo długo to trwa.

A /home ex3 to na oddzielnej partycji??

Co z Antywirem??

Czy Avast jest Dobry na linuxa pbo pod windowsem dał ciała 3 razy xD.