Połączenie dwóch różnych dysków

Witam wszystkich forumowiczów :slight_smile:

Doszedł do mnie dzisiaj Samsung F3, a nie mam pomysłu co zrobić z moim starym WD, który jest w całkiem dobrym stanie. Zależy mi głównie na wydajności, ale nie znam się na dyskach, tym bardziej na RAID i nigdy tego nie robiłem, więc dlatego pytam się Was:

Jak najlepiej będzie połączyć te dwa dyski? Myślicie, że RAID 0 się opłaca przy wolniejszym dysku WD 250GB i F3 500GB? Może lepiej połączyć dwa dyski niezależnie (jak?), jeden na dane, drugi na system i gry? Co polecacie zrobić w takiej sytuacji? :wink:

I dodatkowe pytanie: jak ma się sprawa NCQ dla Samsunga F3 na Windows 7? Automatycznie sterownik jest wgrany w system? Co trzeba zmienić w BIOSie na Asus P5K-E?

BTW: Jak ma się sprawa sterowników RAID na Windows 7?

Pozdrawiam i dziękuję :wink:

W Twoim przypadku zastosowanie RAID 0 nie ma sensu, w tej konfiguracji łączna powierzchnia dysku wyniosła by 500GB, dostęp do danych raczej szybszy nie będzie niż na samodzielnym F3, do tego prawdopodobieństwo wystąpienia błędów zapisu znacząco wzrośnie, RAID ma sens tylko na identycznych dyskach. Podłącz oba HDD jako niezależne woluminy. Zakładam że są to dyski SATA a na płycie głównej masz wolny port, więc wpinasz w niego nowy dysk oddzielnym kablem, podpinasz zasilanie, włączasz komputer, wchodzisz w BIOS zmieniasz sekwencję bootowanie tak aby nowy dysk był przed starym i zapisujesz (przy okazji możesz włączyć jeszcze NCQ). Teraz możesz instalować nowy system, jeżeli nie chcesz instalować nowego systemu to nie zmieniaj sekwencji bootowania.

Łącząc te dyski w macierz RAID 0 uzyskasz łączną pojemność równą 500GB (pojemność najmniejszego * ilość dysków) i szybkość równą dwukrotności najwolniejszego z dysków. Do tego zwiększasz ryzyko utraty danych.

Więcej na: http://pl.wikipedia.org/wiki/RAID