Porównanie 3 kart graficznych

jest to ten sam układ, różnica w taktowaniach (raczej kosmetyczna)… w przypadku 9800 vs 9800gtx lepsza jest ta druga - nieco mocniejsza, więcej ram przydaje się w wyższych rozdzielczościach…

Lepszy jest 9800GTX z 512MB pamięci. 9800GT nie poradzi sobie z taką ilością. Dodatkowa pamięć w jego przypadku do chwyt marketingowy (dla tych co kupują komputer w markecie). Sam chciałem kupić 9800GTX i teraz żałuję bo siedze na radku w którym podczas grania, nagle pojawiają się tekstury.

Według mnie najmocniejszy będzie 8800gtx czy ultra może starszy ale ma szerszą szynę danych nie 256bit a 320bit i więcej pamięci 768mb

no chyba że wersja 9800 z 1gb

Tu masz parę testów

viewtopic.php?f=19&t=305217

http://translate.google.com/translate?u … en&ie=UTF8

wynika z nich że 8800gtx jest najszybszy ale jest to tylko podkręcony 8800gt/8800gts/9800gt

Ja brał bym tego 9800gt lub jak znajdziesz gdzieś taniej 8800gtczy 8800gts 512mb i następnie je podkręcić

ile masz kasy ?

za 770zł mozna dostać 4870 na allegro, karta szybsza od tego co tu podałeś a nie wiele droższa od 9800gtx+

W grach jest coś takiego jak tekstury, dajmy na to przykładowa w rozmiarze 256x256 pikseli. Monitory mają rodziałki nieco większe (w dzisiejszych czasach 1280x1024 lub 1400x900 dla panoramy to standard). Weźmy prosty przykład, gdzie silnik gry musi zrednerować scenkę z ogromnym sześcianem dla rozdzielczości 800x600 z zastosowaniem cieni i HDR. Mając do dyspozycji jedną teksturę, karta graficzna zwiększa jej rozmiar do takiego, jaki jest jej potrzebny, żeby “zapełnić cały monitor” i zapisuje w swojej pamięci w trzech kopiach (zakładamy, że w danym momencie widoczne są tylko trzy ściany sześcianu). Potem wykonuje szereg obliczeń dla każdej z tych kopii (obracanie, rozciąganie, nadanie cieni i inne transformacje - wszystko po to, aby zrenderowany obiekt przypominał sześcian) i znowu zapisuje w pamięci. Potem wszystko “nakłada na siebie”, powołując się na pamięć własną i wysyła do monitora. Zauważmy, że mowa tu o samym sześcianiku, a tło? a obiekty w tyle? Przykład banalny, ale pokazuje schemat działania ramu na karcie.

Nawiązując do dzisiejszych gier dla porównania, karta w każdej sekundzie musi powtórzyć takie operacje dla kilkuset “sześcianików” lub innych obiektów i to osobno dla każdej klatki! Te jakby “wyniki jej pracy” zapisywane są właśnie w pamięci karty (przez pewien czas oczywiście). I tu ma znaczenie jej wielkość: większa rozdzielczość ekranu = większy rozmiar renderowanych tekstur = dłuższy czas obróbki tekstur = większe zapotrzebowanie na pamięć na karcie. Jeśli pamięci jest za mało, widzimy na ekranie białe plamy a potem “samochód (lub inny obiekt) wyskakuje nam przed nosem w grze” - wszystko dlatego, że karta musiała pousuwać cześć tekstur z pamięci, żeby zwolnić miejsce dla “tekstur samochodu” i krótko mówiąc nie zdążyła zrobić tego na czas :smiley: Tu jest potwierdzenie tezy, że za mała ilość ramu na karcie wcale nie musi zmniejszać ilości fps - może tylko powodować dogrywanie tekstur lub ich gorszą jakość (niektóre obliczenia mogą zostać pominięte, aby przyspieszyć proces renderowania).

Odpowiadając na drugie pytanie, w przypadku, gdy na karcie jest za mało pamięci, może się ona odwołać do pamięci systemowej (ram na płycie głównej) ale nie odwrotnie. Pomińmy, iż nie przynosi do żadnych efektów (tamte pamięci są wolniejsze i czas transmisji danych między karta>płyta>ram>płyta>karta jest dłuższy).

Z perspektywy dzisiejszych gier dla rozdzielczości poniżej full HD wystarcza 512 MB, rozdzielczości wyższe natomiast wymagają już więcej pamięci. Trzeba zwrócić uwagę, że ilość ramu na karcie nie jest aż tak ważna: ważniejsze są jednostki cieniowania, taktowanie rdzenia i pamięci, szerokość szyny danych. Często (szczególnie w tańszych modelach) producenci stosują chwyt, że sprzedają kartę-złom z np. 1 gb pamięci i szyną 64-bity, co jest pomysłem idiotycznym, (bo ta pamięć nigdy nie zostanie wykorzystana nawet w 70%) ale jednocześnie dobrym chwytem marketingowym, dla tych co nie są w temacie. Jeśli cię to bardziej interesuje, poczytaj o tym w necie, jest tego pełno :smiley:

Łoo ale się rozpisałem :smiley: Wracając do wątku głównego, z tych trzech bierz 9800GTX 512 no chyba że zamierzasz wymienić monitor na większy to bierz wersję 1GB. Wiem, że to dużo kasy, ale myślę, że warto zainwestować w lepszy sprzęt, żeby służył dłużej. Pozdro :slight_smile:

To znaczy, że w jednym takcie zegara może przesłać 256 bitów danych do pamięci.