SATA na ATA - dlaczego?!

Witam, sprawa przedstawia się następująco:

Mam laptopa LG od roku, myślę że szczegółowe dane techniczne nie są tu istotne (2rdzenie, 2 gb ram, 120 gb twardy itp.) i często wgrywałem sobie dziwne systemy typu tysiąc i jeden linuksów, XP, Vista a nawet win2000, oraz BSD i open solarisy, i chyba te ostatnie ********* sprawiły że poprzestawiało się coś w BIOSie - od jakiegoś czasu podczas każdej nowej instalacji linuksów w instalatorze graficznym przy ręcznym podziale partycji widzę coś w stylu podziel dysk ATA pomimo że mój dysk jest SATA! (menedżer urządzeń pod Vistą niby wykrywa sterowniki serial ATA i jakieś IDE - co chyba świadczy o dysku SATA, ale nie znam się zupełnie)

Co z tym czymś zrobić, w czym ta ATA zagraża mojemu laptopowi? dodam że BIOS w moim lg (podobnie zresztą jak ponoć w każdym laptopie) jest okrojony i nic nie mogę zmienić w ustawieniach…

W sumie niczym tylko tym że dysk będzie pracował wolniej niż w trybie SATA :slight_smile:

Bo SATA nie jest takim przyjętym standardem,nawet XP potrzebuje sterowniki,aby wykryć dysk,systemy mogą go przełączać,gdy jest potrzeba zachowania kompatybilności,możliwe,że masz coś w BIOSIe włączone,ATA Compatybility Mode,itp. Bez tego może nie dać się zainstalować niektórych systemów

AHCI - tryb dla dysków sata

IDE - tryb dla dysków ata lub sata jeśli nie chcesz doinstalowywać podczas instalacji xp/2000 sterowników dla ahci

Choć wydaje mi się, że z włączonym ahci windows 2000 nie zainstalujesz, bo chyba żaden producent nie pisał sterowników dla ahci pod windows 2000. Zresztą te sterowniki można zainstalować na dwa sposoby:

z dyskietki podczas instalacji systemu lub integrując nlitem z instalatorem windowsa.

Możliwe że w biosie została zmieniona funkcja kontrolera sata z AHCI na IDE

BIOS-> Integrated Peripherals-> OnChip SATA Type (tak to wygląda w biosie Gigabyte’a)