Sieć TOR a jego analiza sieciowa

Witam  !

 

Z racji tego że jestem samoukiem, pasjonatem to nie ma mi kto tego wyjaśnić wiec zwracam sie do Forumowiczów .

Tak sie zastanawiam i nie wiem jak to zbadać, przetestować.

 

- Od którego momentu w sieci tor zaczyna sie początek kryptograficzny ?  czy juz od wyjścia z Hosta przez siec prywatną (lan)  jest ruch szyfrowany  ? Czy może dopiero po połączeniu sie z pierwszym serwem onion ?  Jeśli dopiero z  pierwszym serwer onion  to ruch do tego momentu jest nie szyfrowany a za tym ISP może go analizować dobrze to rozumiem ? te same pyanie  odnosi sie do VPN.

 

-   Jak to można sprawdzić  ? udowodnić ?

- Jak zasymulować taki ruch i analizować w GNS3

 

Co do oprogramowania wireshark i nmap jestem w trakcie nauki.

Nie orientuję się aż tak w sieci TOR, ale z tego co mi wiadomo to sieć typu peer-to-peer, czyli każdy jest serwerem/routerem i klientem. Jak to szczegółowo wygląda, to ciężko mi powiedzieć, ale wydaje mi się, że ruch jest szyfrowany zaraz po przyłączeniu się do sieci. Nie pamiętam dokładnie jak to wygląda, bo dawno o tym czytałem, a ta tematyka niezbyt mnie interesuje, ale jest możliwość zidentyfikowania użytkownika, chyba na wyjściu z ostatniego węzła.

Co do VPN, ruch jest szyfrowany od początku. W VPN oprócz szyfrowania masz jeszcze uwierzytelnianie użytkowników. VPN działa tak, jakbyś był fizycznie, bezpośrednio podłączony do danej sieci. Z racji tego, że nie ma fizycznego połączenia, nazywa się je wirtualnym i dlatego stosuje się uwierzytelnianie i szyfrowanie, aby dane wysyłane przez publiczną sieć nie były podsłuchane oraz zmienione.

Ponieważ kolegę interesuje tematyka anonimizacji w sieci poruszę tu pewną kwestię z tym związaną.

Ponieważ takie programy/sieci działają w oparciu o system P2P każdy z podłączonych do danej sieci komputerów staje się jednocześnie klientem i serwerem jak to już napisał kolega wyżej.