Słabe osiągi SSD (Kingston V300) w laptopie na Intel HM57

Panie i panowie, pomocy, nie ogarniam.

Pacjent: ProBook 4720s / chipcet Mobile Intel® HM57 [http://goo.gl/XEMkg]. W teorii ma obsługiwać SATA2, tak też wszędzie pokazuje. Do niego wpięty jest SSD Kingston V300 (http://goo.gl/Q85EX). System (Windows 7 Prof) postawiony na czysto:

* zaktualizowany,

* próbowałem ze sterownikami ze strony HP, jak i tylko tymi z aktualizacji MS,

* w BIOSie włączone AHCI.

Osiągi są cieniutkie:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dwie próbki z HD Tune Pro :

image.jpg

image.jpg

Jakaś podpowiedź? Uwalona MB/kontroler? A może problem z SSD, lub Intel HM57 ma jakieś problemy?

Gdybyś sprawdził na innym sprzęcie to było by wiadomo że dysk jest ok.

Gdyby ot był stacjonarny to od razu próbował bym na lepszej taśmie od danych, w laptopach też są, ale inne i pewnie trudniej dostępne.

Teoretycznie to nawet jest SATA II, bo ma szybszą transmisję niż 150MB/s, a mniejszą niż 300MB/s, więc całkiem możliwe że jest wszystko jak być powinno.

Odczyty, biorąc pod uwagę błąd pomiarowy, są o 100 MB/s za małe jak dla tego dysku i kontrolera sata II. Taśma (kabel) nie ma znaczenia, chyba że jest uszkodzona. Stawiałbym na konflikt dysk - kontroler. Najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie dysku w innym komputerze.

Nie mam za bardzo gdzie sprawdzić, pewnie podrzucę dysk koledze do testu. Widzę po sieci, że ludzie narzekają na HM57: http://goo.gl/e9cTc. Dla testu postawię może 32bity, albo W8 aby się upewnić, czy to nie problem sterowników.

[dodano]

Wygląda na to, że Kingston coś spieprzył w firmware a dokładnie w 506 - użytkownicy, którzy porównują 504 vs. 506 odczuwają wyraźny “dyskomfort” na poziomie 80MB/sec… http://goo.gl/Lsjmt

Najgorsze jest to, że chyba gwarancja nie dotyczy “zbyt wolnych” dysków, więc chyba nie można go za bardzo oddać do serwisu.

Pewnie będzie można obniżyć wersję firmware (lub w przyszłości podwyższyć) jakimś sposobem, ale jak coś popsujesz to dysk idzie na śmietnik…

Dzisiaj wyskrobie maila do Kingstona.

I jak sprawy? Mam ten sam problem i nie wiem czy odsyłać na gwarancję

Opisałem problem tutaj:

http://www.dobreprogramy.pl/bachus/SSD-co-nie-jest-jak-Strus-Pedziwiatr,41815.html

Dysk wrócił do sklepu.