Słabe osiągi SSD (Kingston V300) w laptopie na Intel HM57


(bachus) #1

Panie i panowie, pomocy, nie ogarniam.

Pacjent: ProBook 4720s / chipcet Mobile Intel® HM57 [http://goo.gl/XEMkg]. W teorii ma obsługiwać SATA2, tak też wszędzie pokazuje. Do niego wpięty jest SSD Kingston V300 (http://goo.gl/Q85EX). System (Windows 7 Prof) postawiony na czysto:

* zaktualizowany,

* próbowałem ze sterownikami ze strony HP, jak i tylko tymi z aktualizacji MS,

* w BIOSie włączone AHCI.

Osiągi są cieniutkie:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dwie próbki z HD Tune Pro :

Jakaś podpowiedź? Uwalona MB/kontroler? A może problem z SSD, lub Intel HM57 ma jakieś problemy?


(ra-v) #2

Gdybyś sprawdził na innym sprzęcie to było by wiadomo że dysk jest ok.

Gdyby ot był stacjonarny to od razu próbował bym na lepszej taśmie od danych, w laptopach też są, ale inne i pewnie trudniej dostępne.

Teoretycznie to nawet jest SATA II, bo ma szybszą transmisję niż 150MB/s, a mniejszą niż 300MB/s, więc całkiem możliwe że jest wszystko jak być powinno.


(kp1971) #3

Odczyty, biorąc pod uwagę błąd pomiarowy, są o 100 MB/s za małe jak dla tego dysku i kontrolera sata II. Taśma (kabel) nie ma znaczenia, chyba że jest uszkodzona. Stawiałbym na konflikt dysk - kontroler. Najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie dysku w innym komputerze.


(bachus) #4

Nie mam za bardzo gdzie sprawdzić, pewnie podrzucę dysk koledze do testu. Widzę po sieci, że ludzie narzekają na HM57: http://goo.gl/e9cTc. Dla testu postawię może 32bity, albo W8 aby się upewnić, czy to nie problem sterowników.

[dodano]

Wygląda na to, że Kingston coś spieprzył w firmware a dokładnie w 506 - użytkownicy, którzy porównują 504 vs. 506 odczuwają wyraźny "dyskomfort" na poziomie 80MB/sec... http://goo.gl/Lsjmt


(ra-v) #5

Najgorsze jest to, że chyba gwarancja nie dotyczy "zbyt wolnych" dysków, więc chyba nie można go za bardzo oddać do serwisu.

Pewnie będzie można obniżyć wersję firmware (lub w przyszłości podwyższyć) jakimś sposobem, ale jak coś popsujesz to dysk idzie na śmietnik....


(bachus) #6

Dzisiaj wyskrobie maila do Kingstona.


(R102) #7

I jak sprawy? Mam ten sam problem i nie wiem czy odsyłać na gwarancję


(bachus) #8

Opisałem problem tutaj:

Dysk wrócił do sklepu.