ten fakt nie ma znaczenia w świetle zadanego pytania i jest historią poboczną. Pytanie brzmi „jak włączyć Defendera”, a nie „zroastujcie mnie za korzystanie z cracków” lub „czy praca bez Defendera jest wskazana”.
Nie jest martwa, ustawienie jej pozwala zobaczyć czy pojawia się napis „te ustawienia są kontrolowane przez administratora”. Jego martwość (wirusy nie mogą nim wyłączyć AV) wynika z tego, że domyślnie działa Tamper Protection oraz z uwagi „we’ve decided to remove this registry key”.
Więcej o stanie AV możemy dowiedzieć się z polecenia:
Get-MpPreference
Jeżeli na etapie tego cmdleta dostaniemy zbió ustawień ‘disabled’, można próbować je zmienić przez Set-MpPreference, jeżeli tamper protection jest wyłączone. Jeżeli sypnie errorem COM, to znaczy że jest uszkodzony. Wtedy zaczęlibyśmy od reinstallu AMPlatform i SFC.
Z punktu widzenia zwykłego uzytkownika oraz wiekszości aplikacji ingerujacych w system ten wpis jest martwy. Zmiana tylko jego wartości niczego nie zmienia. To za mało.
Chyba ze dotyczy systemów Win 10 do wersji 1903 oraz Windows serwer.
Teoretycznie mozna wymusic przez GPO włączenie lub wyłaczenie tej wartości ale to tez nie jest takie proste
Ale to dotyczy czegos powyzej wersji Home.
Zeby było jeszcze ciekawiej to mimo ze przy instalacji innego AV, Defender teoretycznie sie wyłacza ale to nie dokońca jest prawdą. Działa w tle ale w ograniczonym zakresie co pokazuje dziennik zdarzeń a widac to niejednokrotnie w logach FRST.
P.S. Co do informacji to czy to sie komus podoba czy nie, FRST dosyć sporo ich udziela i sporo przy jego pomocy mozna naprawić, ponieważ potrafi dość mocno ingerować w system. Nieraz korzystajac z poleceń shella lub cmd
FRST wskazuje na problemy z Defender. Ale nie tylko
Czy naprawi? Byc moze
Poproś @iJuliusz lub @ThetaETX o fixlist
Niestety patrzac na log z Addition gwarancji na to nie ma.
Masz AMD Ryzen 5 i problemy z GetCACaps. Efekt to, mrozenie, restarty, spowolmienie w grach.To z tymi procesorami ponoc normalne. Jak wpiszesz w wyszukiwarce GetCACaps to wiekszośc problemów dotyczy Ryzena
Co to powoduje? Nieraz błędy fTPM. Z tego co wiem to zalecano to w uefi wyłaczyć.
Ale to tez nie daje gwarancji bo przyczyną moze być uszkodzony system.
Nieaktualny bios, stare sterowniki, za świeze sterowniki, uszkodzone programy.
W logach widac pare programów powodujacych błedy gdzie przyczyna jest driver.
Już raz miałem takie mrożenie na 2600 teraz mam 3600 i nadal mam. Bios mam nieaktualny, ale moja płyta jest stara i jak patrzyłem, to jedynie jakieś tam wsparcie, czy nowa technologie dodali, więc wątpię, że to pomoże. A ze sterownikami to do czego? Bo jak do procesora, to czasami mi wyskakuje konsola „AMD update” czy coś podobnego i nic się nie dzieje. Tu moja płyta: X470 AORUS ULTRA GAMING (Rev. 1.0) | Motherboards - GIGABYTE
Do chipsetu.
Co do biosu to sa nowsze wersje.
Jesli sprzet działa sprawnie to aktualizacja biosu jest niepotrzebna ale gdy sa problemy to bywa wskazana.
Ponizej jest link do narzedzia Microsoftu które ma rozwiazywać niektóre problemy z windows security.
Tylko ze jesli je wypróbujesz to będziesz musiał ponownie przeskanować system FRST i wstawic logi.
W Addition jest log który informuje o jakis problemach z Defender
Przypuszczam ze nic sie nie zmieniło jesli chodzi o Defender skoro nie piszesz.
Mozesz uruchomić PowerShell jako administrator i wpisac nastepujace polecenie.
Get-MpComputerStatus
Wyświettli ci sie lista aktualnych ustawień Defendera i mozesz ja porównać z ta, gdzie interesujące fragmenty sa oznaczone. Sprawdź czy takie same wartości „true” i najnowsze aktualizacje.
Get-Service Windefend, SecurityHealthService, wscsvc| Select Name,DisplayName, Status
I sprawdzić stan usługi antywirusowej Microsoft Defender (WinDefend), usługi zabezpieczeń systemu Windows (SecurityHealthService) i Centrum zabezpieczeń (wscsvc)
Poczekaj na odpowiedź dotyczaca logów FRST.
W nich nic co dotyczy Defendera i twojego profilu, sie nie zmieniło.
Jesli tu nie uzyskasz odpowiedzi dotyczacych FRST ( np. tych dwóch wskazanych osób nie ma, wakacje) to spróbuj tu.
Poproś jessica
Oczywiscie mozesz spróbować tego co proponuje @wielkipiec ale najpierw poproś go by ci wkleił link do strony z której to pobierzesz i wymagaj to od kazdego. Dla własnego bezpieczeństwa.
Mozesz takze poprzez menu Start, zresetować całosc. Jest tam cos takiego jak Zabezpieczenia Windows z opcją Reset.
Czasem cuda sie zdarzaja.
Ale musisz pamietać. Po kazdym takim działaniu trzeba ponownie przeskanować system przez FRST by na podstawie aktualnych logów móc utworzyć fixlist.
Fixlog trzeba było wstawić tam gdzie tworzony był plik naprawy. Wraz z ponownym skanem FRST.
Byc moze jeszcze cos wyskoczy.
Oprócz tego warto napisać czy jest poprawa czy bez zmian.
Następna „zabawą” po tym będzie wykonanie dwóch poleceń w Wierszu poleceń ( administrator)
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
sfc /scannow
Naprawiało twój profil, pousuwało błedne wpisy rejestru, kasowało dziwne sterowniki po niewiadomo czym i tp.
Wszystko wskazuje ze masz uszkodzony system ponieważ Defender jest jego nieodłączną częścią.
Jesli polecenia naprawcze nie przyniosą rezultatu (a nie muszą) to pozostaje ostateczny srodek, reinstalacja.