Zawód programista, jakie studia i co z nimi?

Hej, po wakacjach idę do technikum informatycznego. Specjalizuje się w programowaniu i w grafice 3d, te umiejętności przy okazji uczęszczania do technikum chciałbym rozwinąć. Czyli jestem w dużej mierze samoukiem, tak. Myślałem o dalekiej przyszłości, mianowicie o studiach w tym kierunku. Mam zasadę, że jeżeli nie znajdę żadnej pracy w mojej dziedzinie, czyli grafika 3d, czy programowanie z wykształceniem po technikum, to pójdę na odpowiednie studia. Tylko teraz pytanie  - trudno z dostaniem się? Są takie stacjonarne (bezpłatne) w Warszawie? Mam 15 km do stolicy, więc z dziennymi nie będzie mi trudno, ale zależy mi na braku opłat za semestry, bo cienko u mnie z $$. Na jakiej zasadzie to działa? Na jakich studiach trzeba wpłacać czesne, itp, a na jakich nie? Dzięki z góry za pomoc.

Nie idź na studia dzienne. Jeśli jesteś dobry znajdziesz prace nawet bez studiów może nie za duża kasę ale na zaoczne i jako takie życie ci wystarczy.

Jak rzeczywiście chcesz ambitnie podejść do tematu to idź na stacjonarne na jakąś sensowną uczelnię. Na takich kierunkach ludzie często łapią robotę w branży jeszcze w trakcie studiów, a przed końcem magisterki już pracują po jakichś Googlach/Microsoftach/Intelach itd. w zależności od miasta i uczelni.

Okej, co złego jest w dziennych? Jestem w tym całkowicie zielony. W czym zaoczne + płacenie czesny są lepsze?

Idziesz do  technikum, a już  się  martwisz o studia  :shock:

Za 4 lata na rynku pracy może się diametralnie zmienić.

Najpierw skończ szkołę średnią, zdaj maturę (od tego jak ją zdasz też zależy wybór dalszej drogi kształcenia).

Postaw na samorozwój.

Osobiście nie rozumiem odpowiedzi proponującej studia zaoczne zamiast dziennych.

Inna dość istotna sprawa to miejsce studiów. Szukaj konkretnej uczelni typu uniwersytet  czy politechnika aby to były studia rzeczywiście informatyczne od podstaw a nie kierunek “informatyka” gdzieś na prywatnej