Problem z nowym dyskiem Seagate 16 TB (błędy 05, C5, C6)

Cześć,
kupiłem 9 miesięcy temu dysk Seagate One Touch Desktop HUB 16TB i ostatnio zaczął bardzo głośno chrupać - chrupie cały czas, więc postanowiłem ściągnąć CrystalDiskInfo i moim oczom ukazały się 3 błędy (05,C5,C6)

Dysk pracował dopiero 80 godzin, więc bardzo mało. Jest to dysk na backup danych i podłączany jest tylko wtedy, gdy trzeba zrobić backup - został podłączony 29 razy. Dysk jest przechowywany w specjalnym hardbox wyłożonym gąbką.

PYTANIE BRZMI: Co mam robić? Dysk jest nadal na gwarancji, biec od razu i go reklamować czy jestem w stanie coś zrobić?
Nie znam się na tym temacie za bardzo, nie wiem też, co oznaczają te błędy, ale dysk jest już zapisany 5TB danych i boję się o utratę. Proszę o doradzenie, co mogę zrobić, czy muszę się obawiać nagłą utratą danych? Czy jest to do naprawy softwarowo, czy może są to uszkodzenia mechaniczne?

Dodam, że w narzędziu SeaTools od Seagate żaden test nie chce zostać zrealizowany - podczas każdego testu wyskakuje wiadomość - aborted.


Oddaj go na gwarancję tylko wcześniej zgraj wszystkie dane jeżeli będzie taka możliwość. Według raportu SMART to jest tykająca bomba która nie wiadomo kiedy wybuchnie. Dyski Seagate nie są dobre. Od siebie mogę polecić dysk WD Black lub WD Red.

Pozdrawiam!

Takie urządzenie nie jest dobrym rozwiązaniem dla zadań backupu bo nie można mu do końca zaufać.

A ja podejrzewam, że ten dysk nie jest nowy. Po awarii został odnowiony (refurbished) i przy okazji za pomocą odpowiednich narzędzi wyzerowano dane S.M.A.R.T. Kupiłeś go normalnie w sklepie (zaplombowane fabryczne opakowanie) czy gdzieś indziej?

Jeszcze jedno. Mam pewne podejrzenia że ktoś w tym dysku wyczyścił parametry SMART. Sprawdziłem go po numerze seryjnym i wyskoczyło że gwarancja na dysk skończyła się dnia 27.06.2022.

Pozdrawiam!