Fanswap w Chieftec GPS-450AA-101Am - jaki wentylator?

Witam,

ostatnio mój komputer pracuje dość uciążliwie zwłaszcza nocą - przymierzam się do jego wyciszenia i pierwsze co sprawdziłem to wentylatory, które mam do wymiany. W kompie ogólnie znajdowały się: 12cm w zasilaczu podanym w temacie: do wymiany, hałasuje, chyba 92mm na procku- jak się rozkręca to działa jak wiertarka- też do wymiany, jeden wentylator 12cm z przodu-na dole obudowy (tego chcę dać na swapa), jeden 12cm pod zasiłką no i wiatrak na grafice

rozkręciłem zasilacz i niestety, ale ten fabryczny wiatrak jest na dwa piny a ten z przodu obudowy jest na 4 piny :confused: i boję się trochę co to może wyjść z tego wszystkiego… prosiłbym rzucić okiem na zdjęcia i powiedzieć co to można wykombinować ewentualnie w takiej sytuacji:

46193412.th.jpg

50844795.th.jpg

96122361.th.jpg

Po pierwsze, wsadz dobrze RAM-y, tzn. aby pracowały one w dualu ( użyj google jak nie wiesz jak ), dwa ogarnij tą obudowę z całego syfu jak i kabli. Jeżeli wiatrak który kupiłeś ma 4 PIN-y, a z zasilacza idą tylko 2 PIN-y to w zasadzie nie wiadomo co by z tego było jakbyś to nawet podłączył, chodzi mi tutaj o to czy napięcie było by dobre, dwa że 4 PIN-ów nie wsadzisz do 2 PIN-ów. Proponuję google i szersze zapoznanie się z Chieftecami i fanswapem. Posiadam osobiście Enermax-a więc fanswap mi nie potrzebny. Czasami przed zakupem lepiej użyć googli :wink:

Nie wsadzisz ,nie ma miejsca tam gdzie tą wtyczke w całości wsadzić,została ci zabawa albo w przerabanie wtyczki bo 4 pin składa się z ( kabel + i - ,kabel od odczytu obrotów i ewentualnej ręczej regulacji i kabel do regulacji automatycznej,więc dwa kable można out albo wersja bez kombinowania: zostanie ci włożenie tego wiatraka do środka zasilacza zamiast tego co jest i kabel 4-pin poprowadzić do płyty głównej i bez żadnej zabawy,zasilacz nawet nie skapnie się że coś jest nie tak z wiatrakiem,ruszy i będzie chodził normalnie,a jak ci brakuje wejść na wiatrak to poszukaj na allegro przejściówek z Molexa na 3pin.

i właściwie na czytaniu Twoich rad kolego powinienem w tym miejscu skończyć… ale lepiej będzie jak Tobie poradzę dokładnie to samo - czyli jak nie wiesz jak podłączyć pamięci w dualu to użyj google

Co to znaczy “ogarnij obudowe z kabli” ? Co mam je odłączyć i wyjąć ? Kable są pospinane i poprowadzone tak, żeby w jak najmniejszym stopniu zaburzały z przepływem powietrza… kolejna złota rada

“Syfu” w obudowie nie ma poza widocznym delikatnym kurzem na spodzie. Reszta jest czysta…

Także dziękuję za rady


co do przejściówek… jest ich tyle rodzai, że nie mam pojęcia co wybrać #-o to jest po prostu masakra

znalazłem chyba takie, jaki byłyby mi potrzebne rzekomo, ale to jest jeden koniec wpinany w molexa (tego od zasilacza) a drugi ma zakończenie 3 pin–> tylko to jest układ 12V a mi by pasowało raczej zrobienie tego na 5V, bo obecnie powietrze z tyłu zasilacza wypada wręcz chłodne, więc jest spory zapas “obrotowy”

sam już nie wiem :roll:

Widać jaki z Ciebie znafca :

Żałosne :

Należy dbać o swój sprzęt, tutaj masz moją budę, gdyby nie za krótkie kable i kijowe miejsce na 24 pin-y to zobaczyłbyś co to znaczy, mieć ułożone kable i porządek :

http://i41.tinypic.com/zu1q4l.jpg

I nie cwaniakuj, po zakupie zasilacza widać jaki to z Ciebie znafca.

http://www.allegro.pl/item1050475239_pe … 12_5v.html

Lub kup kontroler obrotów z potencjometrem.

Bo chodzi cały czas na 12V 3tyś rpm, Yate Loon nie ma płynnej reg obr, większość Fortronów ma Yate Loony ale w nich kontroler jest sprawny na +12V chodzą jak w zasilaczu jest gorąco ten nie nie ma szans się nagrzać, jak ustawisz go na sztywno przy +5V to obciąż kompa i sprawdzaj palcem jak się nagrzewa.

Kupić Fandera lub Silentiumpc lub całkiem zmienić chłodzenie na konstrukcję towerową coś typu Fortis/Spartan. Ten Arctic z tyłu za bardzo na wydmuch się nie daje on bardziej rozwiewa powietrze niż je wypycha, grill ma za małe otwory, z resztą widać po osadzie z kurzu.

no i czego to ma dowodzić ? “znafco” ? skorelowane ze sobą gniazda to dla ciebie synonim jednakowych kolorów ? Proszę, jak to określiłeś, “znafco”:

duall.th.png

Ja nie cwaniakowałem, ale jak od dwóch lat kości pamięci mi pracują w dualu a tu wyskakuje typ, że “po pierwsze się dowiedzieć jak prawidłowo zamontować ram w dualu” to mi się nie chce więcej czytać porad takiego “szpeca”. No a ułożenie okablowania w kompie masz wzorowe faktycznie, wielki kabel biegnący przez sam środek wnętrza komputera zawinięty na karcie graficznej musi w nieoceniony sposób poprawiać cyrkulację powietrza

po prostu opuść już ten temat…

@Tobi

Dzisiaj rozkręciłem wentyl na procku, psiknąłem go smarem saBesto MULTI, złożyłem i niestety wentyl już nie ruszył :confused: muszę teraz kupić nowy (albo całe chłodzenie… ale zależy mi na ciszy). Nie jestem jednak pewien jaką wielkość ma ten wentylator boxowy, jak mierzę od boku do boku to wychodzi 70mm, ale jak po przekątnej to 92mm i obydwa te wymiary pasują do standardowo sprzedawanych… i nie wiem.

Tobi co byś polecał z cichych chłodzeń do zastąpienia boxowego athlon x2 4800+ ?

Co do tego AC z tyłu obudowy: przykładając rękę czuć, że powietrze wylatuje z tyłu z dość porządną siłą IMHO

Widać jak z ciebie jest znawca, w platformie AMD (a taką ma AND1 ) aby działał dual channel dwie kości muszą być wsadzone w sloty 1 i 2 lub 3 i 4, to nie Intel gdzie aby działał dual trzeba wsadzić kości w sloty 1 i 3 lub 2 i 4, czyli AND1 ma dobrze wsadzone kości, ale to nie jest temat o tym.

Zawsze mierzy się boki, i wysokość np 70x70x12 mm, myślałem że AMD boxy zmieniło na 92mm, w domu mam kompa na A64 i X2 w obu są 70mm.

SilentiumPC Spartan HE923 ok 70 zł, wentylator 92mm to powinien wejść w każdą obudowę. Lub sam wentylator

http://www.allegro.pl/item1050534598_ai … 8_9db.html

To wygląda na jakieś samochodowe szuwaksy albo za dużo prysnąłeś lub ma takie składniki że coś zeżarł , ja używam oleju do maszyn precyzyjnych lub wiatrówkowego Ballistolu.

Patrząc na zdjęcie wyglądało jak by otwory wylotowe były za małe żeby dobrze wypychało, ale jak dobrze dmucha to ok.

Ciesz się że wentylator zasilacza w ogóle ma wtyczkę. W starszych / tańszych modelach są z reguły lutowane na stałe.

Opcje masz z grubsza dwie:

  1. Prostsza: olewasz gniazdko w zasilaczu. Zamiast tego wyprowadzasz kabel nowego wentylatora poza obudowę PSU i podłączasz pod płytę główną ew. sprzętowy regulator obrotów. Nie jest to specjalnie skomplikowane, efekt powinien być zadowalający. W tym wariancie można łatwo uzyskać zarówno precyzyjną kontrolę, jak i wygodny monitoring pracy wentylatora.

  2. Trudniejsza: ale bardziej “profi”. Obciąć wtyczkę w nowym wentylatorze, rozkminić które przewody to “Power” i " Ground" (use google Luke), zalutować / zacisnąć na nich pasujacą do gniazdka w PSU wtyczkę 2-pin (sądząc po zdjęciach prawdopoobnie standardowy calowy raster). Na 99% “Power” będzie się łączył z czerwonym kabelkiem zasilacza, “Ground” z czarnym. Możesz też odciąć od starego wentylka wtyczkę razem kabelkami, wtedy lutujesz same kable i nie musisz niczego dokupywać. Dodatkowo dla ambitnych: możliwość przerobienia gniazdka w PSU na 3-pin i wyprowadzenia na zewnątrz jego obudowy dodatkowego kabelka monitoringu obrotów (zakończenie standardowa wtyczka pasująca do złącza “fan” na Twojej płycie). Jak masz już pasujący i działający wentyl zaczyna się prawdziwa zabawa. Ma on zapewne zupełnie inną moc od fabrycznego, wymaga więc “dostrojenia” zakresu obrotów. Zamierzony efekt uzyskasz z reguły wlutowując w obwód oporniki (gorsze) lub diody Zenera (lepsze), co zmniejszy napięcie zasilania (producent z reguły ustawia je “na wyrost” co skutkuje głośną pracą). Jeśli nowy wentylator ma własny układ regulacji obrotów (jak niektóre produkty Arctic Cooling), gryzący się z tym wbudowanym w zasilacz to można go wyłączyć. Zrobisz to mostkując (najczęściej) czyli zwierając lutownicą lub przerywając (rzadko) obwód termistora umieszczonego pod naklejką wiatraczka, zaleznie od modelu.

Jak widać druga metoda wymaga nieco więcej nakładu sił, ale poprawnie wykonana gwarantuje efekty lepsze niż ogromna większość rozwiązań fabrycznych. Aha - jak grzebiesz w otwartym zasilaczu uważaj gdzie wkładasz paluchy / narzędzia! Sekcja wysokonapięciowa potrafi “popieścić” prądem jeszcze dłuższą chwilę po odłączeniu od gniazdka.

@Tobi

dzięki za podanie nazwy tego chłodzenia, poczytałem testy i w swojej cenie jest naprawdę dobre, już zamówiłem :slight_smile: żona wkurzona trochę bo zepsuł się sam wiatraczek no ale trudno :stuck_out_tongue:

jeszcze raz dzięki za pomoc

@mescalero

  1. niestety mało na tej płycie jest miejsc do podłączenia wentyli, a de facto całe 3… odliczając 4 pinowe dla podłączenia wentyla CPU zostają dwa miejsca z czego jedno jest na drugim krańcu płyty z dala od zasilacza :confused: #-o

  2. a co powiesz na taki manewr, jakby uciąć kabelek od wentylatora standardowego w zasiłce, uciąć przewody w tym czerwonym wentylu, połączyć czerwony z czerwonym czarny z czarnym, pozostałe zaizolować, włożyć wentyl do zasilacza i gotowe- takie coś by działało ?

http://www.aac.com.pl/silentiumpc-snake … p-789.html

Czy inne przejściówki, reduktory napięcia

http://www.aac.com.pl/kablezlaczki-prze … 39_48.html

Po co wszyscy tną wtyki jak wystarczy małym płaskim śrubokrętem nacisnąć na zatrzaski we wtyku kabel niebieski i żółty w nim zostawić to od razu wtyk będzie izolować, czerwony i czarny razem ze stykiem który był we wtyczce 4 pin wsadzić do molexa styki są duże i dobrze się trzymają w molexie nawet nie trzeba oklejać izolacją molexa żeby kable nie wypadły

W takim razie użyj przedłużacza lub w przypadku braku gniazd przejściówki np. z wolnego Molexa 4-pin.

Przy prawidłowo połączonych przewodach (sprawdź pin-out złącza nowego wentylatora) prawdopodobnie tak. Problem polega na tym, że jak już wspominałem zakres obrotów rzadko kiedy jest od razu ok. Kilka zasilaczy już tak przerabiałem, a tylko raz zdarzyła mi się sytuacja nie wymagająca korekty (cicha praca, ale bez przegrzewania). Na ogół trzeba troszkę pokombinować np. wpinajac diody Zenera.

Ciekawy patent, tego nie testowałem.

szczerze mówiąc to ja tą “operację” troche mało rozumiem… #-o

Naciśnij na metalowe zatrzaski od kabla we wtyku i wyjmij kabel czerwony i czarny

http://img301.imageshack.us/img301/4483/pict1920rf0.jpg

Resztę kabli które służą do sterowania obrotami zostaw we wtyku (lepszego aparatu jak tego w telefonie teraz nie mam)

3pin.th.jpg

Styki z wtyku 3 pin wsadź do molexa.

AND1 , nazwij proszę temat konkretnie, bez zbędnych informacji w tytule, zgodnie z tym tematem. Inaczej wyciągnę konsekwencje.

viewtopic.php?f=16&t=394978

ten temat jest konkretnie nazwany… fanswap to fanswap, co tu mogę jeszcze zmienić ? :?

//

Dołączę się do dyskusji, co by forum nie zaśmiecać. Mam identyczny zasilacz i po 4 latach zaczął niestety chodzić głośniej. W związku z tym planuję wymianę wentylatora. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest 2 pin wtyczka a nowy wentyl ma 3 pin. Nie chce mi się bawić w lutowanie (nawet nie mam lutownicy), więc chciałbym go podłączyć pod płytę główną (specjalnie jest nawet gniazdo PWR_FAN na niej 3 pinowe - 12V). Jeśli podepnę go do mobo, to czy on będzie działał cały czas na jednych i tych samych obrotach, czy będzie sam sobie je regulował w zależności od obciążenia? PWM jest tylko na CPU, ale w BIOSie mam opcję Q-Fan, która steruje wentylatorem tylnym obudowy, chociaż jest na 3pin. Czy ten tak samo będzie pracował?

Tak,Q-fan odpowiada za regulacje wszystkich wiatraków i wszystkim 3-pinowym ustawi odpowiednie obroty,zależnie od Ratio jakie ustawisz.Możesz spokojnie wymieniać.

Eh, właśnie przeczytałem w instrukcji, że Q-Fan jest na wszystkich gniazdach do wentylacji oprócz gniazda PWR_FAN, czyli tego od zasilacza. Czyli wygląda na to, że jeśli podepnę takowy wiatrak pod to gniazdo to będzie chodził na fulla non stop.