Adapter PCI SATA

Mam paru kandydatów, ale nie znam się na tym. Coś z tego się nadaje? Ten ostatni najmniejszy mnie najbardziej interesuje. Czy te karty są trwałe? Trzeba wgrywać sterowniki? W opiniach są sprzeczne informacje. Niektórzy piszą, że karta może opóźniać start i wybudzanie systemu nawet o 7 sekund. Miał ktoś z Was z tym jakieś doświadczenie?

Jest różnie. Zależy od płyty z jaką działa, od kontrolera itd. Np. jeśli płyta ma jakieś swoje rozbudowane kontrolery to potrafią się gryźć z dodatkowymi. Tutaj nie dojdziesz bez sprawdzenia co u ciebie zadziała.

1. Wszystkie pokazane kontrolery powinny bezproblemowo działać na płytach głównych nie starszych jak 10 lat - przy pierwszym uruchomieniu może być potrzebny kilkakrotny restart aby BIOS/UEFI „poukładał” na nowo zasoby takie jak przerwania i porty aby współdziałały z innymi podzespołami.
  2. Do kontrolera powinna być dołączona płytka ze sterownikami. Mogą być potrzebne dla Win 7/8 i pierwszych wydań Win 10. Ostatnia wersja Win10 22H2 i Win11 mają już własne sterowniki.
  3. Pod Linuksem również nie powinno być problemów z kontrolerami mającymi chip Marvell albo ASMedia.
  4. Osobiście preferowałbym kontroler z przyklejonym radiatorem na głównym chipie i mający bocznego śledzia - jest to stabilniejsze i zabezpieczone przed przegrzewaniem.

A jaką masz płytę główną?

Akurat to nie do mojej, a do jakiej konkretnie to jeszcze nie wiem.

W sumie chodzi również o płyty starsze niż 10 lat. Tam może być problem?

Może być problem z bardzo starymi płytami, które mają stare gniazda PCI (nie PCIe) i w dodatku są one obsadzone. Wtedy może pojawić się komunikat „Not enough space to copy PCI option ROM” - będziesz musiał usunąć stare PCI. Jeśli ich nie ma to nie powinno być problemów.

A płyty z chipsetem g31 czy g41 będą to widzieć?

Te płyty mają PCIe gen. 1 a karty działają w trybie PCIe gen. 3 (wstecznie kompatybilny z gen. 2 i 1) - będą działać ale bardzo wolno.

Jak wolno?