Baner reklamowy 3m na 1,5m jak wykonać?

Witam,

mam Photoshopa i mam do wykonania baner 3m na 1,5m. Mam kilka pytań w związku z tym.

  1. W jakim formacie wykonać ten baner? (.jpg, .tiff, .pdf czy jakiś inny)

  2. W jakiej rozdzielczości go wykonać? (DPI i jaki rozmiar w pikselach)

Jeśli o format chodzi to jpg i pdf odpadają. Z tego co wiem tiff powinien się nadawać. Nie wiem co z BMP, niby jest to format bezstratny ale nie wiem czy będzie dobry.

Grafikę reklamową wykonuję się najczęściej w programach do tworzenia grafiki wektorowej typu Corel Draw lub Adobe Illustrator.

Wpisz w google “baner” - wyświetlą Ci się firmy, które robią banery - większość firm zamieszcza na swoich stronach informacje techniczne dotyczące przygotowania plików, z których są w stanie stworzyć baner o określonej wielkości. Uzyskasz wszelkie potrzebne informacje dotyczące dpi, formatu pliku, głębi koloru z pierwszej ręki.

Z tego, co widzę, 3x1,5m przygotować można z grafiki o rozdzielczości 72 - 100dpi przy skali 1:1 (czyli identycznym rozmiarze tworzonej grafiki).

PDF jak najbardziej by się nadawał, zależy tylko z jakimi ustawieniami byś go wypuścił :wink: Kompresja lub jej brak itp. Grafiki wektorowe też są osadzane w tych plikach. Raz mi się zdarzyło zrobić na zamówienie roll-up (jeśli dobrze pamiętam wymiary 1m x 2m jakoś tak) i też robiłem go w Illustratorze. Ogólnie wygodniej i bardziej uniwersalnie - wektorową grafikę można dowolnie skalować i zasadniczo się nie przejmujesz rozdzielczościami :arrow: na początku, zakładając plik wybierasz efekty rastrowe 300 dpi i program będzie to trzymał, dostaniesz baner jak żyleta. Gorzej jeśli mają tam być zdjęcia, przydałby się naprawdę solidny aparat*, pewnie najlepiej wielkoformatowy. Możliwe też jest, że wykonawca takiego baneru będzie preferował dostarczenie pliku wektorowego. Wykonując projekt sztandaru czy nawet nadruk na tłoczenie płyt byłem proszony o plik .cdr Corela lub .ai Illustratora. Generalnie PDF jeszcze może być, ale w najwyższej jakości.

Podaj w programie żądany rozmiar w centymetrach, ustaw dpi (polecam 300) i program sam to przeliczy na odpowiednią ilość pikseli, sporo tego wyjdzie.

* tu proszę brać poprawkę na moją wypowiedź, bo mam małą zawodową manię na punkcie dpi :stuck_out_tongue: tak naprawdę baner każdy ogląda z daleka i w tej sytuacji nie przeszkadza, że fotka nie ma jakiś super ostrych detali. Podejrzewam też że sam materiał, z jakiego wykonany jest baner, nie pozwala na tak gęsty zadruk jak papier = nadruk nie będzie z bliska super precyzyjny.

strasznie ciężko się to robi. Dowolny efekt jaki chcę zrobić w tej grafice wchodzi dobre 10 minut. Wszystko przez duży rozmiar tego pliku.

No tu trzeba mieć naprawdę mocnego kompa, dlatego raczej podaruj sobie jakieś artystyczne filtry Illustratora, zwłaszcza bryły przestrzenne i przekształcenia 3D. W pracy mam kompa z Core 2 Duo E8500 @ 3.16 GHz i 3 GB ramu a nieźle mi to dało w kość :stuck_out_tongue: Ogólnie to robię na nim skład DTP, więc rozmiary moich grafik jakie robię w Photoshopie czy Illustratorze nie są tak duże i wszystko płynnie idzie, ale przy tym zleceniu na banner miałem niezłą szkołę cierpliwości :wink:

W ogóle może w jakiś sposób można Ci pomóc z projektem? Masz narzucony jakiś wygląd konkretny? Mnie się udało wybrnąć nawet bez stosowania zdjęć rastrowych i ogólnie prostymi kształtami, które nie uśmierciły mi procesora złożyłem projekt ;]

Muszę wrzucić logo zrobione przez siebie, tekst, i numer telefonu. Ogólnie to myślę żeby podzielić ten baner na dwie albo trzy części żeby pracować na mniejszych plikach i połączyć je na sam koniec. :slight_smile: Saeros mam pytanie jeszcze ile średnio się bierze za taki baner. Jakieś widełki mi podaj chociaż.

Hm, cała zabawa to pewnie będzie głównie to logo :stuck_out_tongue: zaprojektować coś z sensem to nie jest tak hop, pewnie ze dwie noce nie prześpisz :wink:

Na Corelu się nie znam, ale jeśli pracujesz w Illustratorze, dam Ci małą podpowiedź: jeśli już dopracujesz jakiś element, używaj opcji palety Pathfinder (Znajdowanie ścieżek) i w miarę możliwości staraj się łączyć gotowe obiekty w jeden cały i potem Obiekt > Rozszerz wygląd i/lub Obiekt > Rozwinięcie :arrow: zauważyłem że dzięki temu Illustrator żwawiej chodzi i rozmiar pliku się zmniejsza. Podejrzewam, że to dzięki temu iż program nie musi już pamiętać, że np. stworzyłeś skomplikowany kształt z 5 kółek, trzech gwiazdek i nadałeś mu efekt 3D, któremu w każdej chwili można zmienić parametry. Po scaleniu i użyciu opcji rozwinięcia i rozszerzenia wyglądu cały Twój kształt to zbiór krzywych i to jest dużo łatwiejsze do strawienia. Może bardziej obrazowo to tak jakbyś miał w Photoshopie plik z 50-ma warstwami, który zajmowałby 300 MB, otwierał minutę, a po spłaszczeniu zwykły rastrowy obrazek. Analogicznie po rozwinięciu do krzywych w Illustratorze traci się pewne możliwości edycyjne, np. wspomniane zmiany atrybutów nadanego filtra (program już “nie pamięta” że dany obiekt dostał filtr A lub B, to po prostu dla niego surowa zbitka krzywych).

Widełki cen. Cóż, ja to wszystko robiłem w ramach mojego etatu, zlecenie z biura obsługi klienta i do dzieła, więc nie dostałem za to określonego wynagrodzenia. Jak wspomniałem, moja fucha to głównie zwykłe DTP, stąd powiem np. że można śmiało brać 3 zł za jedną stronę składu tekstu, własny projekt i skład kalendarza to ok 300-400 zł. Generalnie wszystko zależy ile się napracowałeś i jak dobry jest efekt końcowy, zadowolenie zamawiającego. Być może ktoś inny, bardziej obyty w temacie banerów nam podpowie :slight_smile: Na mój osobisty gust, biorąc pod uwagę trudności przy tym zadaniu, po pomyślnym jego wykonaniu z 500 ziko bym skasował. Profesjonalizm projektanta, jego wkład w to, żeby dalszy wykonawca nie miał problemów z przetworzeniem dzieła i poświęcony czas na wymóżdżenie czegoś to poważne zajęcie :stuck_out_tongue:

Logo już zrobiłem :slight_smile: a baner robię w Photoshopie a nie Illustratorze bo chyba mam tylko Photoshopa :slight_smile: chociaż sprawdzę :slight_smile:

A od kiedy to pdf odpada jako format na baner? Kompresja dużo lepsza niż tiff.

Aleś wymyślił. Otóż nie, nie tylko, spokojnie można robić w Photoshopie, ba nawet w InDesignie (spokojnie wyeksportuje się go do tej wielkości w pdf, w CS4 przynajmniej).

Saeros 300 dpi na baner 3x1,5 metra, no brawo. Wiesz ile by miał plik wynikowy? :slight_smile:

Nie chciało mi się dalej komentować, ale widzę że od urodzenia każdy z was siedzi w grafice reklamowej, ehhhh… #-o

ad 1. Baner tej wielkości możesz spokojnie zrobić w PS. Tryb CMYK, rozdzielczość 3030x1530mm (tak, można zmienić jednostki), po 30mm na spady czy raczej zawinięcie, trzeba też pamiętać o oczkowaniu, które znajduje się ok 5cm od krawędzi, czyli tam nic nie powinno być, żadnych tekstów. Format do druku - tiff z kompresją lzw, przed eksportem spłaszcz pracę (oczywiście nie nadpisz sobie pliku źródłowego niechcący), najprościej wybrać zapisz jako kopię, pomiń warstwy w okienku eksportu tiff (na samym dole)

ad 2. 150 a nawet 100 DPI powinno wystarczyć, baner będzie wisiał pewnie gdzieś wysoko, więc rozdzielczość nie musi być duża.

Włącz sobie też linie pomocnicze, ctrl+r, nowe linie dodajesz menu widok, nowa linia pomocnicza zamiast px wpisujesz mm bo używasz skali milimetrów nie pikseli.

Plik w którym pracujesz może być w RGB, ważne żeby mieć włączony podgląd na CMYK (ctrl +y), plik będzie mniejszy. Na koniec przed eksportem pamiętaj, że napisy czarne powinny być w 100% Black. Czyli trzeba to przestawić, bo może brzydko wyglądać.

A tak w ogóle zorientuj się jakie są wymagania drukarni w stosunku do pliku który oni przyjmują, bo może sie okazać, że będą woleli źródłowy psd. Ale do tiffa nikt sie nie powinien czepiać.

Ceny. Wykonanie logotypu w wersji wektorowej (a więc nie w Photoshopie) to koszt od 100-500zł, wszystko zależy od klienta, jeżeli do tego dochodzi księga znaków + 500zł minimum.

Projekt banera max 200zł, jego koszt wydruku będzie i tak spory. Wszystko zależy od wykonania. Dużo tańszy byłby baner wyklejany, a to już zupełnie inne przygotowanie.

Może się okazać, że nie jesteś konkurencyjny w stosunku do pierwszej z brzegu agencji reklamowej, która stwierdzi, że projekt banera gratis a koszt ukryje w kosztach wydruku. Samo życie :slight_smile:

No ja oczywiście, że nie :wink: Gdzieś tam gwiazdką zaznaczyłem, że trzeba brać na mnie poprawkę, bo zajmuję się zwykłymi publikacjami do druku offsetowego i cyfrowego, raz wyjątkowo mi się roll-up zdarzył i tyle. Mam małego fioła na punkcie DPI :wink:

Pisałem co wydało mi się pomocne i cieszę się bardzo, że ktoś mądrzejszy ode mnie się odezwał w temacie, el polaco już ma dzięki temu ogromną pomoc :smiley:

Panowie dzięki wielkie za pomoc :slight_smile: Phenoma znam i wiem, że się zna. Saeros też dobre rady. Dzięki wielkie, bardzo mi pomogliście. Będę miał wątpliwości jeszcze jakieś to będę pisał :slight_smile:

Jeszcze raz dzięki.

Ty chcesz banner 3x1,5 M (na płótno jak się domyślam) robić w rastrach? Powodzenia. W rastrach mają być tylko ewentualne zdjęcia, a cała reszta (napisy, gradienty, logo, itp.) to wszystko tylko wektor! Jak widzę potem takie rozpikselowane plakaty na przystankach to aż mnie trafia. Rozdzielczość maksimum 300 dpi w zależności gdzie banner będzie wisiał i z jakiej odległości będzie oglądany, a to i tak będzie podejżewam za dużo, połowa tego w większości przypadków styka. Poza tym klient może chcieć np. część napisów nie drukować na stałę tylko z folii ciąć do naklejenia, a wtedy już tylko wektor.

P.S. Logo za 100-500 zł? Logo to minimum jakieś 1000 zł, nie licząc księgi znaku. I to u niespecjalnie drogiego freelancera, że o agencjach nie wspomnę. I potem dziwić się, że rynek się psuje jak ludzie dostają takie rady…

Cyr4x , nie chce mi się za bardzo komentować bzdur, które piszesz, ale widzę, że ani doświadczenia ani rozeznania w rynku nie masz za grosz #-o I niestety trzeba cię troszkę uświadomić.

Nie wiem gdzie ty widziałeś banery z płótna, owszem robi się też i takie, bardzo rzadko, ze względu na bardzo małą trwałość. W większości przypadków jest to frontlight z tworzywa sztucznego różnych producentów (przeważnie chiński) odporny na warunki zewnętrzne, odpowiednio wykończony i zabezpieczony.

Rozumiem, że zawsze robisz wszystko w 300dpi? W końcu czemu nie, pusty obszar roboczy o tych wymiarach i rozdzielczości to zaledwie 2,34GB (cmyk), w sumie pikuś. Jestem ciekawy gdzie ty znajdziesz zdjęcia w takich rozmiarach, aby je bezpiecznie użyć, bo na pewno nie na płatnych stockach.

Poszukaj sobie tabelki dpi dla różnych rozmiarów banerów zanim znów napiszesz coś równie bezsensownego. I nie porównuj plakatów do banerów, które ogląda się z dużo większej odległości niż stojąc opartym nosem o szybę na przystanku.

Inna sprawa to materiały które przysyłają klienci. Zdjęcia robione o zmroku, niedoświetlone, malutkie. Zdarzyło mi się też dostać zdjęcia na rollup (100x200cm) MMSem, a także płytę ze zdjęciam przesyłką kurierską w kilka godzin ze samymi skrótami z pulpitu :smiley: A czasem nie ma po prostu opcji aby jechać i taką fotkę strzelić. Więc nie raz widać to co widać.

Jest wiele aspektów przygotowywania do druku, o których pewnie słyszałeś. Dajmy na to dostajesz niebiesko żółte logo, eps, wszystko pięknie cmyk a drukuje się na zielono. Bo grafik który to robił nie wiedział, że zaznaczenie nadruku kolorów wszystko schrzani. W końcu skąd mógł wiedzieć?

Albo inna sprawa robienie logosów w photoshopie. Wcale nie tak rzadkie jak by się wydawało. Klient często dysponuje tylko jpg i to kiepskiej jakości. Ile ja się logosów już naobrysowywałem…

Osobiście wszystko co ma choć jedno zdanie tekstu robię w InDesignie. Ale to nie znaczy, że takiego banera nie da się zrobić w PS tylko dlatego, że ty słyszałeś o wektorach. Gradienty na wektorach bosz #-o

Co do cen, proponuje przejrzeć oferty wcale nie takich tanich agencji reklamowych. Wystarczy też poszukać ofert gdzie ogłaszają się freelancerzy, forach graficznych i freelancersich, co by daleko nie szukać - http://www.zlecenia.przez.net/aukcja,55 … zenie-logo

Każdy amator chciałby tyle wołać za logotyp, szkoda tylko, że umiejętnościami nie dorównuje tym, którzy poświęcili wiele lat na naukę i przez kolejne lata zdobywali doświadczenie i to im właśnie najbardziej psuje rynek i opinie.

Zanim zaczniesz udzielać jakichkolwiek rad naucz się więcej, być może nie spotkasz się z taką reakcją jak ta. Czasem warto też pytać, a nie wydawać od razu opinię nie mając jak w twoim wypadku zbyt dużego pojęcia o tym co się pisze.