Witam kupiłem kompa i LCD Benq Fp93g 19" i po właczeniu w domu mam na ekanie pixel ktory swici na jasno-niebiesko i znajduje sie ok.3,5 od prawej strony i 0,5 od góry czytałem ze norma ISO dla tego monitora to 5 sub- pixeli i co teraz z tym zrobic ? Monitor mam dopiero 2 dni ale znow kumpel mi przeslał takie jakby oswiadczenie :
konsument może zwrócić do wymiany monitor z wadliwym pikselem nawet
wtedy gdy znajdzie go na monitorze w domu po dokonaniu zakupu.
Gwarantuje to Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r o szczególnych warunkach
sprzedaży konsumenckiej (dodatkowo, kiedy dokonaliśmy zakupu w
internecie, czyli poza siedzibą przedsiębiorcy, mamy inne przepisy
umożliwające nam zwrot towaru w ciągu 10 dni: Ustawa z dnia 2 marca
2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów). Chodzi o to, że nie
należy wierzyć tym sprzedawcom, którzy próbują nas przekonać, że
sprzedawanie monitorów z wadliwymi pikselami mieszczącymi się w
gwarancyjnej normie ISO jest w porządku. W przypadku LGE sam producent
potwierdza to, że nie należy sprzedawać monitora LG z jakimkolwiek
wadliwym pikselem, bo on podlega wymianie, nie wiem jak tę sprawę
widzą inni producenci. Najważniejsze jest to, że konsument ma prawo
zakupić towar pozbawiony jakichkolwiek wad (tu: wypalonych pikseli), a
sprzedawca ma ustawowy obowiązek uznania tego prawa. Norma ISO na
zastosowanie właściwie dopiero w roszczeniach gwarancyjnych (na
gwarancji producenta), które następują w okresie po 6 miesiącach od
daty sprzedaży, gdyż wtedy problematyczne staje się roszczenie
reklamacyjne wobec sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
konsumpcyjnego z umową w chwili jej zawarcia. Wtedy sprzedawca oraz
producent (z tytułu gwarancji) mogą odmawiać uwzględnienia reklamacji,
jeśli wady mieszczą się w normie (normach które spełnia towar). Należy
pamiętać o rzeczy podstawowej - każdy nowy towar nie powinien mieć
żadnej wady, a jęśli ją ma i jeśli się ujawniła do 6 miesiąca po
zakupie, to jest domniemanie, że istniała w chwili zakupu. Wady
ujawnione po 6 miesiącu (tak naprawdę 8, ale to się wiąże z lekkim
przekrętem, bo na zgłoszenie wady sprzedawcy mamy 2 miesiące) nie
podlegają już takiemu domniemaniu, a więc prawdopodobnie powstały na
skutek używania i mieszczą się we właściwościach produktu opisywanych
min. przez normę ISO, ale to też nie jest przesądzone, bo przecież
jeśli ujawni się nam kilka wadliwych pikseli, to wtedy możemy wymienić
matrycę już zgodnie z normą.
Jeśli ktokolwiek (osoba fizyczna, konsument) będzie miał problem ze
zwrotem lub z wymianą zakupionego monitora z wadliwą matrycą w okresie
6 miesięcy od daty sprzedaży, powinien: 1. złożyć u sprzedawcy pisemną
reklamację i zabrać kopię z poświadczeniem odbioru (sprzedawca nie
może nie przyjąć reklamacji - zabraniają mu tego przepisy prawa, co
najwyżej może jej nie uwzględnić, czyli nie spełnić naszych żądań
reklamacyjnych); 2. zgłosić się z tym do Rzecznika Konsumentów lub
Inspekcji Handlowej.
czy to prawda i mam mozliwosc zwrócenia monitora w celu jego wymiany ???