Bezpiecznik, wyłącznik nadprądowy B10

Pytanie w sumie powinno iść na elektrodę, ale że lubię to forum to najpierw tutaj :+1:

Tak więc mam w instalacji elektrycznej w domu bezpiecznik B10, który czasami potrafi wyskoczyć np gdy jest skok w poborze np podczas włączania komputera. Na bezpieczniku wisi jeszcze kilka urządzeń. Pytanie czy można wymienić ten bezpiecznik na większy, bez obawy że to zaszkodzi instalacji, czy może powinien obejrzeć to najpierw elektryk?

Bezpiecznik wyskakuje bez większej logiki. Czasami tygodniami nie wyskoczy mimo włączania wielu urządzeń a czasami kilka razy pod rząd gdy podłączy się niskonapięciowego laptopa. Czy możliwe, że sam bezpiecznik jest zużyty i “nie trzyma”?

Nie znam się zupełnie na elektryce, więc będę wdzięczny za wszelakie sugestie.

Jeżeli zabezpieczenie naprądowe wyskakuje, tzn., że została przekroczona graniczna wartość natężenia prądu w Twojej sieci, ponad to, co bezpiecznik może tolerować. Cudów nie ma. Przy zabezpieczeniu 10A (B10) na tej linii masz moc dopuszczalną 2,3 KW. Zsumuj zainstalowane, a czynne moce urządzeń, które podłączone są w tym samym czasie, gdy, jak piszesz włączasz laptopa, a tu bęc. Czy w domowej sieci masz np. bojler elektryczny, lub inne urządzenie elektryczne, które włącza się okresowo samo po cichu, a Ty tego nie widzisz, gdy włączasz laptopa?

Sprawdź to i daj znać, to podpowiem coś więcej.

Nie potrafię sobie nawet wyobrazić takie stanu obciążenia sieci żeby sprawna ładowarka laptopa spowodowała wyłączenie instalacji. Coś jest nie tak. Zacząłbym od wymiany bezpiecznika (oczywiście powinien to zrobić uprawniony elektryk).

Można zastosować bezpiecznik o innej charakterystyce. W twoim przypadku C10. Bezpieczniki o charakterystyce C stosuje się do odbiorników o dużym prądzie rozruchowym.
Jeśli instalację będzie poprawiać wykwalifikowany elektryk to lepiej doradzi.

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.