Bezpiecznik, wyłącznik nadprądowy B10

Pytanie w sumie powinno iść na elektrodę, ale że lubię to forum to najpierw tutaj :+1:

Tak więc mam w instalacji elektrycznej w domu bezpiecznik B10, który czasami potrafi wyskoczyć np gdy jest skok w poborze np podczas włączania komputera. Na bezpieczniku wisi jeszcze kilka urządzeń. Pytanie czy można wymienić ten bezpiecznik na większy, bez obawy że to zaszkodzi instalacji, czy może powinien obejrzeć to najpierw elektryk?

Bezpiecznik wyskakuje bez większej logiki. Czasami tygodniami nie wyskoczy mimo włączania wielu urządzeń a czasami kilka razy pod rząd gdy podłączy się niskonapięciowego laptopa. Czy możliwe, że sam bezpiecznik jest zużyty i “nie trzyma”?

Nie znam się zupełnie na elektryce, więc będę wdzięczny za wszelakie sugestie.

Jeżeli zabezpieczenie naprądowe wyskakuje, tzn., że została przekroczona graniczna wartość natężenia prądu w Twojej sieci, ponad to, co bezpiecznik może tolerować. Cudów nie ma. Przy zabezpieczeniu 10A (B10) na tej linii masz moc dopuszczalną 2,3 KW. Zsumuj zainstalowane, a czynne moce urządzeń, które podłączone są w tym samym czasie, gdy, jak piszesz włączasz laptopa, a tu bęc. Czy w domowej sieci masz np. bojler elektryczny, lub inne urządzenie elektryczne, które włącza się okresowo samo po cichu, a Ty tego nie widzisz, gdy włączasz laptopa?

Sprawdź to i daj znać, to podpowiem coś więcej.

Nie potrafię sobie nawet wyobrazić takie stanu obciążenia sieci żeby sprawna ładowarka laptopa spowodowała wyłączenie instalacji. Coś jest nie tak. Zacząłbym od wymiany bezpiecznika (oczywiście powinien to zrobić uprawniony elektryk).

Można zastosować bezpiecznik o innej charakterystyce. W twoim przypadku C10. Bezpieczniki o charakterystyce C stosuje się do odbiorników o dużym prądzie rozruchowym.
Jeśli instalację będzie poprawiać wykwalifikowany elektryk to lepiej doradzi.

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

@Timotheos Bojlera nie mam ale to stara instalacja elektryczna. Zbyt dużo gniazdek na tym samym bezpieczniku. Gdy każde gniazdko “pracuje” to wystarczy włączyć jedno dodatkowe urządzenie i bach. Wymagana byłaby przeróbka całej instalacji elektrycznej w tym mieszkaniu, a na razie się na to nie zanosi.

Przyznam ze trochę zabawy będzie, żeby wszystkie te urządzenia zsumować ale sam pomysł brzmi dobrze. Zsumuję “kawałek po kawałku”.

@Grzesiekk Z tym laptopem trochę przekoloryzowałem. Tak naprawdę włączam listwę zasilającą gdzie jest zasilacz laptopa, ładowarka smartfona, monitor i lampka. Niemniej jednak bezpiecznik wyskakuje zanim monitor się wybudzi.

@cichy_bob Dzięki za podpowiedź. Teraz już wiem, że są różne charakterystyki bezpieczników. Brzmi nieźle.

Plan mam więc taki, że najpierw zsumuję pobór przez wszystkie urządzenia.

Napisz jeszcze jakiej marki jest bezpiecznik i czy był wymieniany za Twoich czasów? Dla gniazd stosuje się B16. Ale to musi wykwalifikowany elektryk stwierdzić czy instalacja na to pozwala.

@Grzesiekk Z mojej wiedzy wynika, że ten bezpiecznik ma co najmniej 6 lat.
B10 Legrand 6055 08
Czyli upewniłeś mnie w przekonaniu, że sam nie powinienem wstawiać większego bezpiecznika.

Przebudowa starej instalacji to jedna kwestia. Instalacje mogą nawet stare, ale nie znaczy, że muszą być wymieniane, skoro dobrze się mają i nie mają zwarć. Ale druga kwestia to nadal nie wiem, jaką masz łączną moc jednoczesną na tej sieci, gdy bezpiecznik wyłącza zasilanie. A to jest kluczowe. Przecież sieci domowe planuje się zależnie od przewidywanego obciążenia. To jest cały ciąg związanych ze sobą parametrów: zapotrzebowanie mocy > gniazdka > przekroje przewodów > zabezpieczenie w lokalu > przekrój przewodów poza lokalem > zabezpieczenie przedlicznikowe. Tak zapewne była planowana Twoja aktualna stara sieć i odpowiednio zostanie zaplanowana nowa, jeśli się zdecydujesz.
Czy wiesz kiedy była sprawdzana w Twoim lokalu skuteczność zerowania tej starej sieci? To ważne, bo to jest bezpieczeństwo ludzi.
Ktoś tu na forum radził Ci zmienić zabezpieczenie nadprądowe na B16. Wtedy miałbyś moc już nie 2,3 kW, a ok. 3,5 kW. Ale to, czy jest to możliwe, zależy od stanu i przekroju przewodów tak w lokalu, jak i poza nim, i od wartości zabezpieczenia przedlicznikowego. A wartość tego bezpiecznika w lokalu musi być zawsze mniejsza od przedlicznikowe (elektryk wie o ile). Nie może być równe. Czy wiesz jakie jest zabezpieczenie przedlicznikowe dla Twojego lokalu? Jest ono zaplombowane przez zakład energetyczny i jego nikt niepowołany nie ma prawa ruszyć. Wartość zabezpieczenia przedlicznikowego masz ponadto w umowie z zakładem energetycznym i ta wartość decyduje o tym jaki masz przydział mocy.
Ktoś na forum zwrócił uwagę na oznaczenie literowe zabezpieczeń, że warto zmienić na C lub D i po kłopocie. Te litery B, C, D oznaczają tylko zwłoczność w zadziałaniu bezpiecznika, ale nie mają znaczenia dla kwestii dłuższych przeciążeń.
I jeszcze jedna uwaga. Jeśli Twoja sieć jest faktycznie stara, to może oznaczać, że zaciski śrubowe we wszystkich gniazdkach i złączach mogą nie być pewne i mogą siać zakłócenia. Czy ktoś to kontrolował? Czy używasz do zasilania elektroniki (laptop, telewizor, itp) listwę zabezpieczającą przez pikami, przepięciami i innymi zakłóceniami szkodliwymi dla elektroniki? Jeżeli nie używasz, to lepiej zacznij.

Nie czytałem całego tematu ale zapytam: czy czasem nie masz podłączonej listwy antyprzepięciowej do drugiej listwy antyprzepięciowej?

Nie, nikt tak nie radził. Stwierdzi dopiero elektryk, który skontroluje instalację czy na to pozwala.

Tak z ciekawości, z czego to wynika?

Jedynie były sugestie by może elektryk pomyślał o B16/C10.

@Timotheos Policzę łączną moc tak jak mówisz, pomysł bardzo mi się podoba ale zrobię to dopiero za jakiś czas. Obecnie przebywam w innej lokalizacji więc muszę wygospodarować na to trochę czasu. Skuteczność zerowana z tego co się dowiedziałem była sprawdzana całkiem niedawno (wraz z przeglądem) i wyszło OK

Co do większego bezpiecznika, stanę w obronie @Grzesiekk, który zaznaczył, że ostatecznie musi ocenić to elektryk. Z racji że nie jestem elektrykiem, sam nie będę eksperymentował :sweat_smile:

Poruszasz bardzo ciekawe zagadnienie z zabezpieczeniem przedlicznikowym. Nawet o tym nie słyszałem a brzmi logicznie. Mimo, że nie będę zmieniał tam nic sam, to lubię takie rzeczy wiedzieć.

Tak do wrażliwego sprzętu są wszędzie listwy, choć tak jak mówiłem wiem, że jakiś czas temu był przegląd instalacji i wypadł dobrze (instalacja nie jest aż tak stara). Tak czy inaczej dzięki za szczegółowe wyjaśnienia po których z elektryki wiem jakby 200% więcej :smile:

Jak już rozmawiamy, to pytanie o zabezpieczenie przedlicznikowe. Rozumiem że suma wartości wszystkich bezpieczników w lokalu musi być mniejsza od bezpiecznika przedlicznikowego. Czyli jednym słowem wymiana jednego z bezpieczników w lokalu na większy, może spowodować że przekroczymy wartość zabezpieczenia przedlicznikowego. W skrajnych przypadkach (wszystkie bezpieczniki w lokalu obciążone) nie będzie dobrze. Pozdrawiam.

Nie, to tak nie działa. W nowych domach (i nie tylko) gdybyś tak sumował to byś w setkach amper został.

Zasada jest taka, że w lokalu możesz mieć kilka pod-linii posiadających każda swoje własne zabezpieczenie nadprądowe, ale wartość każdego z nich musi być niższa od przedlicznikowego i dobrze jeśli o dwa poziomy. Dla przykladu, jeśli przedlicznikowym bezpiecznikiem jest np. D25, to na pod-liniach dobrze by było, aby było nie więcej niż B16 (ale może być mniej). Ale przedlicznikowe wynika z umowy z energetyką. Jak się ma mało i chce się mieć więcej, trzeba wystąpić o zwiększenie przydziału mocy. Ale wtedy wchodzą w grę kwestie wytrzymałości przewodów.
Oczywiście suma wartości tych wewnętrznych zabezpieczeń może przekroczyć wartość przedlicznikową, ale tak trzeba rozplanować sieć domową, aby poszczególne pod-linie nie “kłóciły” się ze sobą o energię elektryczną, bo inaczej “pogodzi” je zabezpieczenie przedlicznikowe. Ja ma kilka linii w domu i u mnie one się nie “kłócą”.
Takie podzielenie sieci wewnętrznej w lokalu ma sens, jeśli chcemy mieć pewność, że wyłączenie przeciążeniowe jednej pod-linii nie wyłączy innych. Jeżeli urządzenia w kuchni przekroczą łącznie obciążenie np. 16A (a to się przed Świętami zdarza) to kuchnia na moment straci zasilanie, ale komputer, czy telewizor, w innym pokoju nie ucierpi. Dobrze więc jest, jeśli poszczególne pokoje mają swoje odrębne linie.
Twoje aktualne zabezpieczenie B10 nie daje wiele możliwości eksploatacyjnych, stąd, jak sądzę, zdarzające się wyłączenia. Dlatego nad tym trzeba zapanować choćby przez zbadanie, jakie faktycznie masz moce zainstalowane w poszczególnych odbiornikach.

Ujawnisz w końcu z czego to wynika?

Z tego że skrzyneczka jest zaplombowana a na pogotowie energetyczne czy innego, uprawnionego elektryka trzeba trochę poczekać?

Nie do końca ale może i tak być.

Sprawa zamknięta. Po podliczeniu urządzeń wyszło, że bezpiecznik jest zbyt obciążony. Sieć poszła do przebudowy, prawdopodobnie jedno z pomieszczeń będzie puszczone na osobną linię ale to zadanie kieruję już do fachowca. Rozwiązanie @Timotheos. Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.