Braki w dostępie do internetu przy połączeniu WISP

Witam.

Mam problem z połączeniem dwóch ruterów. Głównie chodzi mi o to, aby oba rutery rozsyłały dwie niezależne sieci WiFi (najlepiej o różnych SSID: jedna dla domu, druga dla biura i ew. klientów) oraz jednocześnie oferowały podłączenie kablowe. Internet jako pierwszy (kablem ethernet) otrzymuje TL-WR1043ND. Wgrane najnowsze firmware, przywracałem ustawienia fabryczne i konfigurowałem od nowa.

Ruter dla domu: TL-WR1043ND (pracujący jako zwykły ruter, nic specjalnego w nim nie ustawiałem),

ruter dla biura i ew. klientów: TL-WR743ND (pracujący w trybie, który podczas konfiguracji był opisany “AP Client Router - WISP Client Router”, w statusie po konfiguracji opisany jako “Wireless Client Router”, opis tego trybu jest na jednym ze screenshotów).

Problem polega na tym, że czasami nie ma internetu na ruterze domowym lub biurowym. Czasami jest tak, że na jednym PC internet jest, na drugim już nie. Problemu z połączeniem się do którychś z tych sieci nie ma, ale problem jest z dostępem do internetu, który czasami jest na obu, czasami na jednym, albo nawet w ogóle.

Zastanawiam się, czy źle coś ustawiłem. W ruterze biurowym ustawiłem TL-WR743ND adres LAN na 192.168.2.1 (domowy ma standardowy, czyli 192.168.1.1) - maski nie zmieniałem, a parametry takie jak brama domyślna zostały ustawione automatycznie. DHCP oba rutery mają włączone.

Wydaję mi się, że problem leży gdzieś po stronie błędnego przydzielania adresu IP. Myślałem też, że wina leży po stronie mojego PC (było tak, że po połączeniu do sieci domowej, PC nie miał internetu, a telefon miał). Sam już nie wiem, sprawdźcie sami.

Załączam zrzuty ekranu, który powinny mówić “wszystko”. Liczę, że gdzieś popełniłem typowy błąd.

MAPA POŁĄCZEŃ:

mapaqp.th.png

RUTER BIURO:

biuroy.th.png - ipconfig /all

biurokonfiguracja.th.png - panel admin

biurokonfiguracja2.th.png - panel admin 2

trybypracybiuro.th.png - tryby pracy

RUTER DOM:

domz.th.png - ipconfig /all

domkonfiguracja.th.png - panel admin

domkonfiguracja2.th.png - panel admin 2

Dzięki.

Z tego co widzę, ISP przydziela Ci adres z klasy C z maską 22-bitową, być może w swojej sieci ma również inną podsieć 192.168.1.0 z taką lub inną maską i twoja sieć może być podsiecią tej sieci, wówczas router może głupieć (“myśli”, że znajduje się w sieci, w której tak naprawdę znajdować się nie powinien). Sprawdź czy problem będzie występował na adresach, np. z klasy B, czyli 172.16.0.0 - 172.31.255.255, tutaj domyślna maska jest 12-bitowa, ale możesz dać też 24-bitową (zresztą w przypadku adresów 192.168.0.0 domyślna maska jest 16-bitowa i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ustalić inną).

Pozdrawiam!

Ale czy ma to coś do tego, skoro pierwszy router (dom) tworzy [chyba] NAT?

Zauważyłem taki błąd w logu jednego z ruterow (dom, czyli ten, co pierwszy dostaje internet):

126 Jan 17 14:34:01 DHCP NOTICE DHCPS:Recv REQUEST from 00:2xxxA:90

125 Jan 17 14:34:01 DHCP NOTICE DHCPS:Send OFFER with ip 192.168.1.103

124 Jan 17 14:34:01 DHCP ERROR DHCPS:lease host name not found

123 Jan 17 14:34:00 DHCP NOTICE DHCPS:Recv DISCOVER from 00:2xxxxxA:90

122 Jan 17 14:33:58 DHCP NOTICE DHCPS:Send NAK

121 Jan 17 14:33:58 DHCP NOTICE DHCPS:REQUEST ip c0a80166 already reserved by 00:0xxx5:F6

120 Jan 17 14:33:58 DHCP NOTICE DHCPS:Recv REQUEST from 00:2x:xxxA:90

119 Jan 17 14:32:05 DHCP NOTICE Dynamic IP(DHCP Client) obtained an IP successfully

118 Jan 17 14:32:05 DHCP NOTICE DHCPC:GET ip:c0a829ad mask:fffffc00 gateway:c0a82801 dns1:d5c7e10e dns2:c0a82801 static route:0

117 Jan 17 14:32:05 DHCP NOTICE DHCPC Recv ACK from server c0a86401 with ip c0a829ad lease time 600

116 Jan 17 14:32:04 DHCP NOTICE DHCPC Send REQUEST to server c0a86401 with request ip c0a829ad

Ale mimo wszystko jego interfejs WAN może być w podsieci sieci ISP, zakładając, że ISP ma swoją podsieć w sieci 192.168.0.0 z maską przykładowo 22-bitową, zakres adresów w tym przypadku będzie od 192.168.0.0 do 192.168.3.255, a twój router jest w podsieci 192.168.1.0/24 i przez to może głupieć, dlatego proponuję spróbować innej klasy adresowej, jeśli problem nadal będzie występował, będziemy szukać innej przyczyny.

Wynika z niego, że nie może znaleść nazwy hosta, przydzielającego dzierżawę (serwer DHCP) i może to być spowodowane właśnie tym, że router może znajdować się w niewłaściwej podsieci.

Pozdrawiam!

Hmm, ale jakie adresy mam podać w ustawieniach DHCP i LAN w takim razie? Próbowałem wpisać 192.168.40.1 lub 192.168.40.0 jako LAN IP, ale nie dało rady. Sam już nie wiem. Poniżej zrzuty ekranu.

dhcpn.th.png - ustawienia DHCP

lanu.th.png - ustawienia adresów LAN

wanx.th.png - adresy przydzielane przez dostawcę internetu (WAN)

Po pierwsze: host nie może mieć adresu kończącego się na 0, adres 192.168.40.0 to adres sieci i nie można go przypisać żadnemu urządzeniu, ten adres jest informacją dla routera. Po drugie, adresu 192.168.40.1 też nie możesz przydzielać, bo to twoja brama na świat od ISP. Po trzecie, proponowałem użycie inej klasy adresowej, np. klasy B i podałem zakres adresów jakie możesz wykorzystać.

Spróbuj to zrobić tak.

Router 1 (ten, do którego podłączasz kabel od ISP)

  • [*:1s6sc0n9] WAN: dane od ISP

Router 2

  • [*:1s6sc0n9] WAN: dane pobrane z DHCP routera pierwszego (tutaj powinien być adres 172.16.0.x);

Pozdrawiam!

Wgrałem do TL-WR1043ND firmware OpenWrt - Gargoyle PL i problemy zniknęły.

Co ciekawe, TL-WR1043ND przydziela dziwne adresy IP (pula adresów jest podobna, ale przypominają one losowe ostatnie numery).

Na razie jest ok, zobaczymy, co będzie później.