Witam,
na początek podam specyfikację komputera:
Windows XP SP3, Realtek HD Audio R2.33, Nvidia 190.62 (21.08.2009), DirectX 9.27.1734 Redistributable
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83Ghz
Gigabyte EP45-DS3
Gainward GTX 260 core 216 (0.55nm) Golden Sample 896MB DDR3 448-bit
Samsung 750GB F1
OCZ 4GB (2x2) Flex 1066Mhz CL6 (+ Pamięć wirtualna 4GB)
Corsair CMPSU-450HXEU 450W
Po dorwaniu się do nowego peceta w pierwszej kolejności raczej nie odpala się notatnika. Na ruszt poszło GTA IV (gra oryginalna). Zainstalowałem najnowszego patcha (v1.4) i uruchomiłem grę. Ustawienia graficzne w rozdzielczości 1280x1024 (do takiej ogranicza monitor) na max. Za wyjątkiem widoczności - ale i na to znalazł się sposób. Jak wiadomo do ustawienia maksymalnej wartości tego parametru GTA IV wymaga +/- 1.5GB pamięci na karcie graficznej. Ale istnieje plik txt. - wrzuca się go do katalogu głównego z grą i program zaczyna czerpać z pamięci RAM. Wyłączyłem plik stronnicowania. Rozgrywka start. Słychać jak coolerki od grafiki wrzucają gaz. Po kwadransie / pół godzinki / godzinie / kilku godzinach (różnie) - restart komputera. Wyłączyłem w opcjach systemu automatyczne uruchamianie po błędzie systemu - okazało się, że to BSoD wywala (coś odnośnie pamięci). Dodam, że kilkukrotnie w trakcie rozgrywki zrzucałem kombinacją Alt+Tab grę na pasek, aby coś sprawdzić w necie. Jak na GTA IV przesadziłem. No to plik stronnicowania przywróciłem (4GB), plik txt. (ten od zakresu widoczności) usunąłem, zmniejszyłem ustawienia graficzne. Gram dalej. BSoD’a już nie ma - ale co rusz komunikat “Out of Memory” i wywala do Windowsa. W google dowiedziałem się, że sposro osób ma problem niezależnie od sprzętu i pamięci.
No to kolejna gra - Gothic III z Platynowej Kolekcji (również oryginał). Zainstalowałem, wgrałem Community Patch 1.72 International. Gram i to samo - wywala. Przeinstalowałem. Gram - po 5 minut (akurat po pokonanu orków w Ardei) - okryte sławą “Where is the Guru?”, pod spodem komunikat odnośnie pamięci (wyszczególnione ile jest fizycznej, wirtualnej itd. - 3.25GB fizycznej i 4GB wirtualnej). Kolejna porażka. Ale tu też przyczyną może być jakieś “grzebanie” w grze, bo CP 1.72 modyfikuje plik ge3.ini oraz plik .exe Gothica III (można grać bez krążka w napędzie). Na patchu v1.6 to samo.
Powyższe gierki są znane z kiepskiej optymalizacji, zabugowania, więc może po prostu miałem pecha? No to kolejna armata - Prince of Persia. Odpala się i… Freeze. Przy każdej próbie.
Pożyczyłem Mass Effect - a gdzieżby tam działała. Restart po kwadransie.
Podczas niskiego obciążenia - tj. w Windowsie (internet, muzyka, jakiś edytor tekstu itd.) problemu nie ma. Komputer działa idealnie.
No to standardowa diagnostyka - przeleciałem pamięć Memtestem86 3.5 - żadnych błędów. Dysk HDD Tune i Everestem - Health ok, żadnych nieprawidłowości w jakiejkolwiek kategorii (ale ten dysk swoją drogą strasznie głośno “mieli”, najbardziej irytujący podzespół - nie wiem czy to właściwe dla tego modelu). Temperaturki b. niskie (zarówno w spoczynku jak i pod obciążeniem). Procesor ma box’ówkę, grafika dwa coolerki, pamięci masywne radiatorki i w obudowie jest dod. coolerek. Pamięć ze względu na te masywne radiatorki nie może być w slotach obok, dlatego jest wsadzona w nr. 1 i nr. 3. No i ma domyślnie 1200, pracuje na 1066, a mobo max. obsługuje 1333 (OC). Napięcia też sprawdzone - zasilacz jak skała.
Co mi zostało?