[C++] Aplikacja okienkowa


#1

Witam,

od czasu do czasu robię proste aplikacje konsolowe na Windowsa, jednak postanowiłem, że przeniosę się na okienka :wink:

Problem jest jednak taki, że w prawie wszystkich poradnikach jest o tworzeniu aplikacji konsolowych, nic natomiast o okienkach :frowning:

Czy aplikacje okienkowe robi się w ogóle w C++? Z tego co znalazłem to jedynie C#.

Jest jakiś polski poradnik jak w C++ zrobić takie cudo? Ogólnie zależy mi na tym, aby można było wprowadzać tekst, klikać na "buttony" i inne takie podstawowe rzeczy.

Z góry dziękuję.


(Johny) #2

Jeśli chodzi o C to głównie C++,są tam mechanizmy,które to ułatwiają,głównie klasy i dziedziczenie,np. masz formatkę programu,czyli główne okno i przyciski dziedziczące po nim właściwości,zainteresuj się NetBeans,SharpDevelop,Visual C++,Borland C++ Builder, za nim NetBeans i SharpDevelop,które są darmowe,aplikacje okienkowe robi się w środowiskach IDE,gdzie budujesz program jak z klocków,potem uzupełniasz go o obsługę przycisków,kontrolek,nie piszesz kodu okienek,tylko je wstawiasz,resztę uzupełniasz,

np. przyciski mają funkcję Button:Click (TObject *Sender),po kliknięciu przycisku w edytorze GUI jej wnętrze wyświetla się w edytorze tekstowym i możesz tam wpisać kod.

Na początku tworzysz projekt,projekt ma podstawową formatkę,którą nazywasz w edytorze Ramka,powstaje mniej więcej taki kod.

TForm1 Ramka=new TForm1();

TForm1->Title="Ramka";

TForm1->Show();

do niej dodajesz sobie przycisk Button1


#3

Dzięki, aczkolwiek miło by było jakbyś na przyszłość budował wypowiedzi z więcej niż jednego zdania :stuck_out_tongue: Niewiele rozumiem co napisałeś :smiley:


(kostek135) #4

Tak kolega jest tu znany z tego :P. Generalnie w samym c++ nic takiego nie zrobisz, potrzebujesz jakiejś biblioteki graficznej. Możesz użyć np. WinAPI pod Windowsem, jeśli coś bardziej niezależnego platformowo, polecam qt. Jest całkiem dobra dokumentacja http://doc.trolltech.com/ a za tutorialami i examplami można pogooglać. Powyższe IDE które wymienił @Johny nie są niezbędne do pracy z bibliotekami, mogą jedynie ułatwiać pracę po przez graficzne drag & drop komponentów.


#5

A której IDE jest wg. was najlepsze?

NetBeansa w sumie mam, natomiast mam na nim jeszcze javę i boję się że mi się to wszystko "pogryzie".

Chodzi mi o taką najpopularniejszą bibliotekę graficzną, bo kiedyś też jakieś biblioteki graficzne znalazłem i ogarnięcie tego zajęło mi tyle czasu, co bym zrobił to samo na Linuxie i Windowsie od nowa xD


(system) #6

Uważam, że powinieneś zainteresować się VCL w C++ builder :wink:

Łatwiejszą biblioteką niżeli WinAPI, jest niewątpliwie QT. Dość dobrym IDE jest QTCreator, którego możesz pobrać z odpowiedniej z strony producenta. Co prawda pełna instalacja z dokumentacją trochę "waży", instalator offline to 1,62 GB.

Każda biblioteka, obiektowa wymaga trochę pracy i czytania dokumentacji. Zobacz składnie i oceń, co lepiej Tobie pasuje :

http://www.miwi-code.pl/2010/12/qt-tutorial-czesc-1-wstep-i-pierwszy-program/

http://www.winapi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=26


(nnick) #7

Na Twoim miejscu machnąłbym na c++ ręką i zabrałbym się za okienka pod Javą (Eclipse, Netbeans) albo C# (Visual Studio). Mniej chrzanienia się ze wskaźnikami etc, a znając C++ na przyzwoitym poziomie ogarnięcie C# czy Javy jest naprawdę proste.

A jeżeli już się uprzesz przy C++ to istnieje zawsze .NETowa wariacja C++, aczkolwiek nie jest to zbyt szczęśliwy pomysł


(Frankfurterium) #8

z multiplatformowych przyszłościowo zapowiada się QT, za to pod Windowsem megaprzyjemnie bawiło mi się .NET-em. I WinFormsami, i WPF-em (ale to już pod C#).