od czasu do czasu robię proste aplikacje konsolowe na Windowsa, jednak postanowiłem, że przeniosę się na okienka
Problem jest jednak taki, że w prawie wszystkich poradnikach jest o tworzeniu aplikacji konsolowych, nic natomiast o okienkach
Czy aplikacje okienkowe robi się w ogóle w C++? Z tego co znalazłem to jedynie C#.
Jest jakiś polski poradnik jak w C++ zrobić takie cudo? Ogólnie zależy mi na tym, aby można było wprowadzać tekst, klikać na “buttony” i inne takie podstawowe rzeczy.
Jeśli chodzi o C to głównie C++,są tam mechanizmy,które to ułatwiają,głównie klasy i dziedziczenie,np. masz formatkę programu,czyli główne okno i przyciski dziedziczące po nim właściwości,zainteresuj się NetBeans,SharpDevelop,Visual C++,Borland C++ Builder, za nim NetBeans i SharpDevelop,które są darmowe,aplikacje okienkowe robi się w środowiskach IDE,gdzie budujesz program jak z klocków,potem uzupełniasz go o obsługę przycisków,kontrolek,nie piszesz kodu okienek,tylko je wstawiasz,resztę uzupełniasz,
np. przyciski mają funkcję Button:Click (TObject *Sender),po kliknięciu przycisku w edytorze GUI jej wnętrze wyświetla się w edytorze tekstowym i możesz tam wpisać kod.
Na początku tworzysz projekt,projekt ma podstawową formatkę,którą nazywasz w edytorze Ramka,powstaje mniej więcej taki kod.
Tak kolega jest tu znany z tego :P. Generalnie w samym c++ nic takiego nie zrobisz, potrzebujesz jakiejś biblioteki graficznej. Możesz użyć np. WinAPI pod Windowsem, jeśli coś bardziej niezależnego platformowo, polecam qt. Jest całkiem dobra dokumentacja http://doc.trolltech.com/ a za tutorialami i examplami można pogooglać. Powyższe IDE które wymienił @Johny nie są niezbędne do pracy z bibliotekami, mogą jedynie ułatwiać pracę po przez graficzne drag & drop komponentów.
NetBeansa w sumie mam, natomiast mam na nim jeszcze javę i boję się że mi się to wszystko “pogryzie”.
Chodzi mi o taką najpopularniejszą bibliotekę graficzną, bo kiedyś też jakieś biblioteki graficzne znalazłem i ogarnięcie tego zajęło mi tyle czasu, co bym zrobił to samo na Linuxie i Windowsie od nowa xD
Uważam, że powinieneś zainteresować się VCL w C++ builder
Łatwiejszą biblioteką niżeli WinAPI, jest niewątpliwie QT. Dość dobrym IDE jest QTCreator, którego możesz pobrać z odpowiedniej z strony producenta. Co prawda pełna instalacja z dokumentacją trochę “waży”, instalator offline to 1,62 GB.
Każda biblioteka, obiektowa wymaga trochę pracy i czytania dokumentacji. Zobacz składnie i oceń, co lepiej Tobie pasuje :
Na Twoim miejscu machnąłbym na c++ ręką i zabrałbym się za okienka pod Javą (Eclipse, Netbeans) albo C# (Visual Studio). Mniej chrzanienia się ze wskaźnikami etc, a znając C++ na przyzwoitym poziomie ogarnięcie C# czy Javy jest naprawdę proste.
A jeżeli już się uprzesz przy C++ to istnieje zawsze .NETowa wariacja C++, aczkolwiek nie jest to zbyt szczęśliwy pomysł
z multiplatformowych przyszłościowo zapowiada się QT, za to pod Windowsem megaprzyjemnie bawiło mi się .NET-em. I WinFormsami, i WPF-em (ale to już pod C#).