C++ błędy wyrzucone przez kompilację i ich wyeliminowanie

Witam! Jestem zielony w C++, w sumie, to jest mój pierwszy program. Zaczynam studia, muszę z kopyta ruszyć, bo wiadomo, że nikt z nikim się cackać nie będzie :). Pomyślałem o napisaniu programu, który po po daniu wartości zmiennych a, b, c oblicza pierwiastki funkcji (ax^2 + bx + c). Poprawiłem błędy, które wyrzuciło mi kompilowanie, jednak nie jestem w stanie wyeliminować pozostałych paru:

21 expected primary-expression before “else”

21 expected `;’ before “else”

26 expected primary-expression before “else”

26 expected `;’ before “else”

[build Error] [main.o] Error 1

Jeden rzut oka i masz swoje błędy. Składnia if:

if(warunek)

{

  polecenie

}

Ew można użyć else:

if(warunek)

{

  polecenie

}else{

  polecenie

}

Zamiast else można użyć else if. Nie trzeba używać klamerek jak masz jedno polecenie. Pomyśl nad twoim kodem troszkę i powiedz czego nie rozumiesz :slight_smile:

Literówka i drobny błąd składniowy na początku

std::cin >> a >> b >> c;

Nadmiarowy else w linijce 22.

Brak zaincludowanej biblioteki cmath, która zawiera sqrt(). Dopisz na górze #include

Brak wyrażenia po << w liniach 25. i 32. Wpisz tam std::endl czyli znak nowej linii (bez tego wszystko będzie w jednej linii, bez “enterów”.

I bardzo Cię proszę, nie rób takich dziwolągów z system(“PAUSE”). Akurat tej wersji nie znałem, ale rozumiem, że idea była taka, żeby program poczekał z zamknięciem okna cmd/terminala. Jeśli piszesz program działający w terminalu, to włączaj go z terminala - wtedy wypisane dane Ci nie będą znikały.

EDIT:

A, zapomniałem o Twoim pytanie z końca.

int to typ dla liczb całkowitych. Dla ułamków używa się float lub double. Dla pojedynczych znaków używa się char, a dla wartości prawda/fałsz - bool

System pause jest dobre do zatrzymania programu na windows. Na pewno lepsze jest to niż pobieranie jakiegoś znaku etc. Na linuxie chyba też jest polecenie pause w terminalu.

  • #include