Witam! Pracuję / gram na komputerze z procesorem Intel Core 2 Quad. Czy odczuję dużą różnicę wydajności, gdy przesiądę się na laptopa z gorszym procesorem Core i5 430m, ale resztą sprzętu nowszą?
Czy jeżeli procesor ten ma taktowanie 2.26 na rdzeń, to czy po użyciu wielowątkowości taktowanie dzieli się przez 2?
Pierwszy raz słyszę by i5 było gorsze od Core2 (szczególnie że jest to jego rozwojowa wersja). Czy odczujesz różnicę ? Laptopy to nie jest najlepszy sprzęt do grania, ale nie mnie to oceniać. Co do HT i taktowania - to tu się nic nie dzieli.
Gry zazwyczaj nie potrafią skorzystać z wielowątkowości, dlatego lepiej mieć wydajniejsze 2 rdzenie, niż słabsze 4. I tutaj raczej nie ma wątpliwości, najnowszy rdzeń od Intela jest wydajniejszy od rdzenia w starych quadach (no chyba że te drugie mają ustawione sensownie wyższe taktowanie), ale ważną kwestią jest również ilość pamięci cache, którą mobilne core i5 nie grzeszą. W niektórych programach liczy się tylko prędkość (taktowanie) jednego rdzenia - wtedy szybszy może być mobilny core i5, a w niektórych ilość wątków i wtedy quad będzie szybszy.
Czy odczujesz różnice? Zależy co dokładnie robisz, choć moim zdaniem różnica ze względu na procesory będzie mało zauważalna.
Napisałem, że “zazwyczaj”, dlatego przytoczenie przykładu, który nie mieści się w “zazwyczaj”, niczego nie dowodzi. Poza tym, w tym konkretnym przypadku, piszę o różnicy w wydajności między 4 wątkami na 2 rdzeniach z HT, a 4 wątkami na 4 rdzeniach.
Masz na to jakiś dowód ? Pytam - ponieważ specyfikacja Intela nie wspomina nawet o “taktowaniu w trybie HT”, więc śmiem twierdzić że dorabiasz własną teorię do czegoś co nie istnieje. A może to tylko brak zrozumienia na czym hypertreading i wielowątkowość polegają ?
Co do wielowątkowości: gry i programy może jeszcze jej nie wykorzystują na wielką skalę - ale systemy operacyjne już tak. Z tego powodu systemy takie jak Vista czy 7 będą w stanie lepiej spożytkować moc dodatkowych RDZENI niż jest to w stanie uczynić Win XP. Samo HT generalnie zaś - w przypadku gier - znowu napiszę to wyraźnie - nie ma AŻ takiego znaczenia. Większe znaczenie ma natomiast to że procesory serii Core posiadają zintegrowany kontroler pamięci, oraz współpraca na poziomie rdzeni została w znaczącym stopniu udoskonalona względem procesorów serii Core 2.
To tyle co chciałem powiedzieć w temacie “procesoroznawstwa stosowanego”.
To dobrze, że nie chcesz mówić więcej-mniej się ośmieszasz. Jasne, intel nie pisze na stronie o szybkości w trybie HT. Poza tym zrozumienie hiperwątkowośći w jest trudniejsze. Co do szybkości jednego rdzenia w trybie HT: zauważyłeś tam takie dwie literki “ok”? To oznacza około. Czyli tyle, na ile można oszacować na podstawie testów szybkość procesora. Gdybyś był na konferencji firmy Intel podczas wprowadzania procesorów i3, i5, i7 to może byś to wiedział. Jeśli Twoje dane [nie skopiowane z netu a zdobyte na podstawie własnych doświadczeń] są inne to je napisz. Bo jak na razie nie piszesz nic nowego w temacie i jedynie śmiecisz wątek.
PS: co wg Ciebie daje zintegrowany kontroler pamięci gdy zastosujemy RAM o identycznym taktowaniu 1066MHz dla Core 2 Quad i Core i5?
Nie mam zamiaru dyskutować - bo ciężko tu pisać o jakiejkolwiek dyskusji. Dlaczego ? Przeczytaj swoje PS. i pojedź jeszcze na jakąś konferencję - być może wtedy będziemy mogli sobie podyskutować na temat różnic w sposobie obsługi pamięci )1. Co do zaśmiecania wątku zaś - to już odpowiedziałem skm - jeśli coś cię kole w oczy - to zgłoś moje posty do moda i tyle.
Teoretycznie jakbyś miał program, który idealnie i całkowicie potrafi wykorzystać 4 wątki, to tak. Problem w tym, że gry zdecydowanie nie są takimi programami, więc dodawanie taktowań rdzeni jest bez sensu.
Jeżeli nie znasz karty, to nikt Ci nie napiszę, czy odczujesz różnicę…
Wybaczcie mi OT - ale skoro już Pan Doradca skończył się śmiać, chciałbym zakończyć to, co szumnie nazwał “dyskusją”.
Pewnie że nie pisze - bo obliczenie tego (czy choćby oszacowanie) jest trudniejsze od zrozumienia zasady działania.
Oszacować na podstawie testów szybkości procesora ? Może podaj jakiś konkretny przykład takiego “szacowania”.
Kurcze blade - posiałeś ziarno zwątpienia, ale sprawdziłem materiały szkoleniowe (papierowe - nie z internetu) i choć sporo tam piszą na temat implementacji SMT, to nigdzie nawet nie próbują wskazać jakimkolwiek mianem poza % - a i tu podają enigmatycznie (i optymistycznie zarazem) że wzrost wydajności może sięgnąć nawet 200% (oczywiście z * i zapisem małymi literkami że ten wzrost jest w prostej mierze zależny od optymalizacji wątków i sposobu ich wykorzystania przez program).
Proszę uprzejmie. Zgodnie z życzeniem - dane pochodzą z bezpośrednich testów, ale najpierw będzie “z głowy”. Integracja kontrolera pamięci w procesorach Core i7 / i5 miała na celu kilka zadań, ale najważniejszym celem było “odkorkowanie” głównej magistrali łączącej CPU z resztą komponentów. A że przy okazji pozbyto się mostka północnego - czysty zysk. (dziwne że o tym nie wspominasz - ponieważ Intel już od pierwszych i7 trąbi o zaletach tego rozwiązania - choć oczywiście nie był pierwszym które je zauważył i wykorzystał w praktyce - vide: AMD). Diagramów sam sobie poszukaj na stronie Intela, ja zaś przejdę to wyników przeprowadzonych testów.