Czy procesor (np. E5300) działałby bez wiatraka Intela?

Tak się zastanawiam czy procesor da radę bez wiatraka Intelowskiego?

Czy ten wiatraczek jest niezbędny? Ten mały wiatraczek aż tak obniża temperaturę?

Obniża, są dostępne chłodzenia pasywne, ale one mają dużo bardziej rozbudowany radiator.

Wiatrak nie ma żadnego znaczenia przy pracy procesora, on po prostu chłodzi go i nie ma znaczenia czy intelowski boxowy czy jakiś inny.

Chodzi mi o to czy jakbym odłączył to chłodzenie i nie specjalnie obciążał procka to czy ten procek wytrzymałby?

Nie znam się i zastanawiam się czy ten wiatraczek jest tak ważny czy po prostu to jest pic na wodę od Intela czyli to obniża tak temperaturę, ale dość mało, że jest to nie ważne.

Procesory Intela posiadają zabezpieczenie przed przegrzaniem - w przypadku awarii układu chłodzenia po prostu obniżane jest taktowanie procesora. Procesor nie spali się więc bez chłodzenia ale dłuższa praca będzie po prostu niemożliwa.

:roll:

dz za odpowiedzi

Pogrzebię jeszcze w necie, bo jestem ciekaw o ile stopni ten wiatraczek obniża temperaturę w porównaniu z tym, gdyby go nie było?

Tak ten wiatrak daje bardzo dużo jeżeli chodzi o obniżenie temperatury, jeżeli nadal chcesz normalnie korzystać ze sprzętu to radzę go nie zdejmować, możesz wymienić chłodzenie na pasywne, ale nie widzę sensu bo to są jednak koszta, możesz też wymienić wiatraczek na cichszy jeżeli chodzi o hałas ale jest też inne wyjście - redukcja obrotów (może jakiś program sobie poradzi z Twoim sprzętem albo poprzez założenie reduktora obrotów w postaci przedłużacza na kabelek zasilający wiatraczek). Ważne, żeby sprawdzić jak wyglądają temperatury przed i po takich zabiegach.