Pliki .dat to zazwyczaj albo pliki tekstowe albo filmowe.
Z tego co opisujesz może być to też jakieś archiwum z rozszerzeniem zmienionym na .dat i w takim przypadku możesz spróbować je otworzyć winrarem albo 7-zipem.
Powiedziałbym że na 100% jest to własny wewnętrzny binarny format pliku i nic z tym bez posiadania pełnej specyfikacji formatu i dość dużej wiedzy programistycznej nie zrobisz
nnick - niekoniecznie trzeba posiadać dużą wiedzę programistyczną - nie wiem, czy wiesz, ale w grze GTA San Andreas również były pliki .dat, które edytowało się notatnikiem /dowolnym innym edytorem tekstu/, a w nich umieszczone były na przykład dane dotyczące sterowności i wyglądów samochodów - więc nie znając się totalnie na programowaniu można było podrasować sobie najsłabszy samochód patrząc jedynie na wartości innych pojazdów.
Według mnie jest to plik z możliwością otworzenia przez notatnik - spróbować nawet jeśli nie zaszkodzi ;-). W najgorszym razie zobaczysz krzaczki i inne dziwne znaczki.
Zależy od programisty, to że było tak w GTA nie znaczy że wszędzie tak będzie. Biorąc pod uwagę że Wojciex152 chce sobie zmienić wygląd kart musi pracować z plikami binarnymi a nie tekstowymi. A co w tych plikach siedzi to może tylko autor aplikacji wiedzieć. Może to być skompresowane ZLibem, GZipem, może sam utworzył przez serializację danych, może to być własny “system plików”