Darmowy edytor FLASH


(system) #1

Szukam darmowego programu do robienia animacji FLASH - na licencji freeware - którego możecie mi polecić? Najlepiej jakiś dobry - aha i rzadnych reklam (linków) by nie wyświetlał w animacji,.,,


(Scx Mail) #2

Witam.

Jeżeli niestraszne Ci programowanie w ActionScript (i w środowisku Eclipse :p), polecam środowisko FAMES [1] (ew. FAME [2] lub AMES [3]). Poszczególne litery tego akronimu oznaczają:

  • Flashout (wtyczka do Eclipse umożliwiająca przeglądanie skompilowanych plików SWF, posiada wiele opcji debuggingu),

  • ASDT (ActionScript Development Tool - również wtyczka do Eclipse),

  • MTASC (Motion Twin ActionScript 2 Compiler - kompilator ActionScript rozpowszechniany na zasadach Open Source),

  • Eclipse IDE (zintegrowane środowisko programistyczne, potężna platforma deweloperska)

  • oraz swfmill (pozwala on na importowanie do biblioteki innych plików SWF, komponentów, fontów TrueType, plików JPG oraz PNG).

Dzięki temu zestawowi narzędzi możesz całkowicie zrezygnować z tradycyjnego Flash IDE firmy Adobe (Macromedia). Zakładając oczywiście, że posiadasz "pewną" wiedzę na temat Flasha i AS.

W przypadku jednak, gdy wolałbyś omijać AS długim łukiem, polecam KToon [4]. Jest to zestaw narzędzi do tworzenia animacji (oferuje zapis do formatu SWF). Został on udostępniony przez firmę Tonka Films na zasadach licencji GPL. Jego główną wadą (dla niektórych zaletą :p) jest brak obsługi języka ActionScript.

Alternatywą jest zakup starszych wersji środowiska Macromedia Flash lub produktów innych firm, np. Sothink SWF Quicker [5] czy SWiSHmax [6] za ułamek ceny nowego Flasha CS3.

Warto zwrócić również uwagę na "opensourcową działalność" Adobe [7]. Wymienię tutaj tylko AIR/Apollo [8] czy Flex SDK [9], jednak zachęcam do głębszego przestudiowania tematu.

Wiele przydatnych narzędzi znajdziesz również na stronie projektów OSFlash [10]. Znajdują się tam edytory, kompilatory, debuggery, loggery, wtyczki, serwery a nawet środowiska programistyczne oraz masa mniejszych, przydatnych rzeczy wraz z dokumentacją.

Polecam także artykuł dotyczący projektowania stron WWW (jest w nim także mowa o technologi Flash) zamieszczony w Linux Magazine - Listopad 2005, numer 21 [11] (swoją drogą chyba najbardziej profesjonalne czasopismo o Linuksie wydawane w Polsce, po polsku oczywiście :p). Oprócz opisu darmowych narzędzi, poruszona została w nim tematyka różnych problemów, z którymi można się spotkać tworząc stronę we Flashu (działanie przycisku wstecz, obsługa myszy z kółkiem, menu wywołane prawym przyciskiem, itp).

Przed stworzeniem strony we Flashu radzę jednak zastanowić się, czy to aby na pewno jest to dobry wybór. Taka strona będzie się dłużej wczytywać niż (X)HTML nawet z najbardziej wymyślnymi stylami CSS i skryptami JS. Poza tym automatycznie ograniczamy sobie ilość odbiorców (pomijam niewspierane platformy, ale należy zwrócić uwagę na osoby, które wyłączyły wtyczkę Flash Player lub korzystające z urządzeń mobilnych) - chyba, że stworzymy alternatywną wersję w HTML. Tworząc stronę we Flashu narażamy się także na pewne ograniczenia i/lub uciążliwości (chociażby wspomniane już przeze mnie działanie przycisku "Wstecz" czy problem z indeksowaniem stron przez wyszukiwarki). Mimo, że większość z tych problemów da się usunąć, możemy stracić na to dużo więcej czasu niż przy tworzeniu "tradycyjnej" strony. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z tej technologi, a jedynie, że powinniśmy stosować ją z rozwagą.

Mam nadzieję, że udało mi się Tobie pomóc i dać chociaż mały zarys tematyki technologi Flash. Zachęcam również do zagłębienia się w temacie.

Pozdrawiam.

[1] - http://osflash.org/fames

[2] - http://osflash.org/fame

[3] - http://osflash.org/ames

[4] - http://ktoon.toonka.com

[5] - http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&t=14&id=2265

[6] - http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&id=316&t=14

[7] - http://opensource.adobe.com/

[8] - http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_AIR

[9] - http://www.adobe.com/products/flex/sdk/

[10] - http://osflash.org/projects

[11] - http://www.linux-magazine.pl/issue/21


(K Martenczuk) #3

Do tego tematu mam małe pytanie. Jak wygląda sprawa z improtowaniem xmla tworzenia bindingów czy schematów jeżeli poruszamy się bez componentów oraz inspectora. Rozumiem, że pozostaje nam definiowanie styli i tworzenie komponentów za pomocą kodu? To przedłuża znacznie pracę nawet prawie czystym a.s.em... Czy nie ma innej aplikacji wykorzystującej chociażby 80% wartości tego jakże genialnego tworu Macromedii, jakim jest Flash?

Pozdrawiam