Dodatkowy router do modemu z Vectry

Cześć! Posiadam internet od dostawcy Vectra (nie światłowód). Korzystam z ich modemu wi-fi, który udostępniają wraz z usługą internetu. Prędkość internetu to 300 mb/s. Modem ma sieć wi-fi 2.4 GHz i 5 GHz. Problem polega na tym, że modem ze względów technicznych musi być podłączony w kuchni, a ja głównie z laptopa korzystam w innym pokoju, który od modemu dzielą 2 ściany. W pokoju tym łączenie się z 5 GHz to bez sens bo zasięg spada do 1 kreski lub gubi go całkowicie. Ratuję się wtedy połączeniem 2.4 GHz ale i ono często nie dostarcza takiego połączenia jakie można mieć bliżej modemu lub w bliższym pokoju.

Zastanawiam się nad podłączeniem do ich modemu innego routera, który byłby w stanie lepiej rozprowadzić sygnał po mieszkaniu. Wiem, że ich modem wtedy trzeba ustawić w tryb BRIDGE ale bardziej interesuje mnie to jaki ewentualnie nie drogi router kupić aby osiągnąć polepszenie sygnału i czy w ogóle to polepszy sygnał? Wzmacniacz sygnału raczej odpada gydż wiem, że te sprzęty zabierają połowę transferu na to żeby w ogóle się połączyć i sygnał wzmocnić, a mi zależy na bezstratnym polepszeniu sygnału.

EDIT:

Jest jeszcze opcja odpłatnej wymiany modemu vectry (za 150 zł) na modem wi-fi 6, który według nich może polepszyć zasięg sieci bezprzewodowej. Też się zastanawiam czy jest sens, czy lepiej wydać 150 zł na dodatkowy router i mieć go na własność.

Najlepiej zainwestować w repeater lub Mesh.

Poczytaj, coś takiego wchodzi w grę?

Być może @januszek będzie w stanie coś doradzić.

Napisz czy to jest blok ze ścianiami żelbetowymi czy dom jednorodzinny, jakie odległości, itd.

Tak, i ograniczyć sobie prędkość internetu o przynajmniej połowę.

Niestety nie. Nawet gdybym chciał założyć takie rozwiązanie to nie ma jednej, wspólnej fazy na gniazdkach które musiałbym wykorzystać.

Ściany „żelbet”. Laptop od modemu jest jakieś 8 metrów, a na przeszkodzie są dwie ściany. Wygląda to tak jak na grafice poniżej.

szkic

Ach, ten światłowód czy kabel jakiś, to mocne wymagania stawia…

Ja mam radiówkę 20/3, więc byłoby git. U mnie jest Mesh.

Ja laptopa głównie używam do gier online więc prędkość i stabilny net to podstawa. Dodatkowo często ściągam duże pliki więc i prędkość tutaj ma znaczenie.

Tak, to prawda. Po WI-FI na pewno masz wyższy ping, niż po RJ45.

W innym wątku (gdzie ktoś pytał o trzecie urządzenie PLC) dowiedziałem się, że te nowe PLC pracują po kablach elektrycznych tak jakby były punktami sieci MESH. No więc to wydaje się być idealne do rozprowadzenia internetu w obrębie mieszkania.
https://www.asus.com/pl/support/faq/1046725/

Tak ale gniazdka do których ma się zamiar podłączyć urządzenia PLC muszą być na jednej i tej samej fazie. Ja w mieszkaniu mam fazy porozdzielane. Jedno pomieszczenie to jedna faza.

Ja myślę, że mylisz fazy z obwodami :wink:

Może niekoniecznie bo np może mieć UPSy po każdym na pomieszczenie. Wtedy rzeczywiście te gniazdkowe urządzenia niewiele mu pomogą.

O ile nie mają filtracji po MACu to rzeczywiście w tryb BRIDGE mógłbyś postawić.
Nie wiem, bo u mnie Vectry nie ma, jest tylko lokalna kablówka która właśnie taką filtrację stosuje (i ma super internet!).
Z TP-Linkami podobno bywa różnie, chociaż te najprostsze modele działają całkiem nieźle. Szukałbym czegoś z WiFi6 i zewnętrznymi antenkami np Asus RT-AX53U https://www.x-kom.pl/p/679724-router-asus-rt-ax53u-1800mb-s-a-b-g-n-ac-ax-1xusb-3xlan.html
Jaki router masz teraz? Jaki masz w ogóle budżet?

W gniazdkach schowane? ;))))

Może w mini skrzynce rozdzielczej za bezpiecznikami na pomieszczenie a ‘przed’ przewodami idącymi na gniazdka i oświetlenie :smiley:

W sumie teź całkiem prawdopodobne.

Aktualnie ten od dostawcy to: ARRIS model TG2482B
A budżet to fajnie jakbym zamknął się do 200 zł.

A to znam bolączkę bo mam ten sam i o ile jak się jest blisko to transfery są super ale im dalej tym gorzej. 1 ściana i 5 metrów i zasięg spada o 3/4. Miej na uwadze że on lubi się strasznie grzać i czasami trzeba go z prądu wyłączyć i włączyć po 2 minutach żeby się schłodził.
Tryb bridged w panelu:

lan setup → lan settings → nat → nat mode → bridged

To są dwie opcje:

Ja niestety nie mam dostępu do jego wszystkich opcji bo blokuje to dostawca ale na stronie dostawcy usług mam możliwość przełączenia go w tryb BRIDGE.

Skorzystam z któregoś ale myślisz, że to polepszy faktycznie zasięg wi-fi?
I jak rozumiem po ustawieniu BRIDGE na glównym, nowy podpinam kablem do WAN w głównym i do WAN w nowym routerze tak? Jakaś dodatkowa konfiguracja jest jeszcze potrzebna? Otwarcie wszystkich portów czy coś? To żeby zabezpieczyć hasłem to wiem :slight_smile: czytałem w internecie, że na głównym po przełączeniu na BRIDGE trzeba też wyłączyć jego opcje wi-fi. :thinking:

Wystarczy go odpiąć od internetu, zresetować, poustawiać po swojemu, nadać hasło do panelu administracyjnego i dopiero podpiąć. Też nie mogłem nic przestawiać.

W tym Arrisie nie masz portu WAN tylko 4x LAN i 1x koncentryk. Chyba że to jakaś inna, brandowana wersja?
Podłączasz do jednego LANa w Arrisie i WAN w nowym. Polepszy na tyle że 2,4GHz będzie działało stabilnie a 5GHz może działać stabilnie ale nie musi. Gdyby sieć w 5GHz nie działała zadowalająco to po prostu ją wyłączysz i tyle. Gdyby każdy router miał dokręcane antenki to zazwyczaj rozwiązywałoby to problem kiepskiego zasięgu.
Z ciekawości sprawdziłem zasięg z routera mobilnego od Alcatela i ten działa znacznie lepiej niż wifi w Arrisie.

Tego nie wiem ale wiem, że mam port WAN.

W sensie odkręcić koncentryk, wejść na adres ip, zalogować się podstawowym loginem i hasłem i dopiero później na sam koniec wkręcić koncentryk? A on przypadkiem po podłączeniu nie zaciągnie ustawień usługodawcy?

Teoretycznie zaciągnie jeżeli miałby domyślne hasło. Jeśli nie to nie powinno. U mnie działało na moich ustawieniach do momentu aż nie podpisaliśmy nowej umowy - wtedy operator wymusił swoje ustawienia. Wymuszenie a z automatu to trochę co innego.

A masz czasem listwy przypodłogowe, które od strony ściany mają kanał do poprowadzenia przewodu? Bo podobną sytuację miał kolega, też miał modem w innym pokoju a komputer w innym i też za dwiema ścianami, wystarczyło zdjąć listwy z zatrzasków - na szczęście nie były klejone do ściany, potem przewierciliśmy ściany wiertłem fi 8 mm tak by bez problemów przeszedł kabel sieciowy, następnie tylko ułożenie skrętki i ponowny montaż listew, kable sieciowe wyprowadzone przez łączniki do listew.