Dwa monitory 22' vs ultraszeroki 34' do pracy(webdev) i rozrywki

Obecnie posiadam dwa standardowe (fullHD) monitory do pracy i spisują się ok (webdev) natomiast podczas oglądania filmów czy do grania jeden jest zupełnie zbędny stąd pomysł czy nie przesiąść się na jeden większy. Niestety nigdy nie miałem styczności z tak dużym ekranem ani nie znam nikogo kto może coś powiedzieć albo rozwiać wątpliwości w tym temacie.

Potencjalne zalety:

  • większa przestrzeń podczas gry i oglądania filmów
  • przy wirtualnym podziale na dwie części uzyskuje trochę wysokości kosztem szerokości co powinno być na plus podczas pracy (znakomita większość stron i programów nie wykorzystuje szerokości fullHD)
  • programowy podział na niestandardowe proporcje (np na trzy: 1. edytor kodu, 2. debugger, 3. strona w widoku mobilnym)

Potencjalne wady:

  • czarne pasy na bokach filmu (przez proporcje ekranu 21:9)
  • problem ze skalowaniem gier
  • zastanawiający komfort tak szerokiego monitora bez zakrzywienia, bądź złe kąty przy zakrzywionym podczas oglądaniu filmów (z nie roboczej odległości)
  • badziewne oprogramowanie do podziału ekranu?

Będzie mi bardzo miło jeśli ktoś podzieli się jakimiś przemyśleniami bądź doświadczeniami :smiley:

Zapomniałeś jeszcze dodać, że do gier przy szerokich monitorach potrzebna będzie prawdopodobnie lepsza karta graficzna i procesor. Ponieważ komputer ma więcej do wyświetlenia informacji przy większej rozdzielczości (o ile chcesz grać na pełnym ekranie bez czarnych pasów po bokach) co przekłada się na zapotrzebowanie większej mocy obliczeniowej.
Ja właśnie dlatego używam dwóch monitorów ponieważ uważam, że nie mam zbyt mocnego sprzętu by sprawdził się na jednym dużym w bardzo wysokiej rozdzielczości.
Kiedy gram w jakąś grę zwykle drugi monitor nie stoi bezczynnie ponieważ na nim mam odpalony na przykład poradnik do gry. Mogę grać i równocześnie wspomagać się poradnikiem. Na jednym monitorze nie jest to możliwe.

Największy problem to proporcje :9 a nie :10. To dyskwalifikuje niemal wszystkie monitory ultra-wide na rynku.

Po namyśle ja nie zdecydowałbym się na duży. Wolę dwa 24 lub jeszcze lepiej 27 calowe niż jeden duży. Dwa monitory to naprawdę ogromna wygoda. Przykładowo. Teraz pisze tą wiadomość na jednym monitorze a na drugim leci odpalony odcinek serialu na który sobie zerkam jednym okiem. Oczywiście ktoś powie że na jednym dużym można ustawić obok siebie dwa okna i wyjdzie na to samo. To ja mu odpowiem, że nie, nie wyjdzie. Dwa monitory są zdecydowanie lepsze niż jeden.

Dodajmy do tego fakt, że niestety obsługa 21:9 wciąż nie jest w grach standardem. W sumie dostają ją tylko te najbardziej dopieszczone porty dużych gier. Często wprawdzie pojawiają się fanowskie mody próbujące to naprawiać z różnym skutkiem, ale dochodzi tu jeszcze konieczność dłubania w plikach gier

Możliwość wpięcia dwóch wejść do chyba standard w monitorach ultrawide więc wcale nie traci się dostępu do “dwóch” niezależnych monitorów a zaleta jest taka że nie mamy na środku ramki,
tym samym sposobem prawdopodobnie można mieć widok w standardowych proporcjach ale w rozdzielczości WQHD a drugi jakiś mały pomocniczy. Kolejna sprawa to że można przecież grać w rozdzielczości mniejszej niż sprzętowa i wydajność też nie ucierpi.

Racja. Jednak dla mnie dwa monitory ultrawide ustawione obok siebie to lekka przesada. Po pierwsze potrzeba dużo miejsca na biurku. Po drugie trzeba trochę mocno głową kręcić jeżeli chciałoby się skupić wzrok na przykład na prawym górnym rogu a potem przenieść wzrok szybko na lewy dolny róg drugiego monitora. Jeżeli miałbym dwa monitory ultrawide to raczej ustawiłbym je jeden pod drugim niż obok siebie. :wink:

Nie o to chodziło. Możesz do jednego monitora ultra wide podłączyć 2 źródła sygnału i zrobić z niego jakby 2 niezależne monitory.

Aha, też ciekawe rozwiązanie. Nie miałem z tym nigdy styczności.