Witam forumowiczów “dobreprogramy.pl”
Ostatnio zrobiłem przesiadkę z Intela na zestaw AMD, w sumie najpierw zakupiłem i5 9600K ale po przeczytaniu wielu recenzji w sieci odnośnie czerwonych postanowiłem tym razem spróbować AMD.
Zakupiłem taki zestaw:
CPU: Ryzen 5 3600X
RAM : Crucial 2x8 GB DDR4-3000MHz
MOBO: MSI “MEG X570 ACE”
Dodam że to moja pierwsza przygoda z platformą AMD i dlatego m.in. mam kilka pytań.
Otóż po pierwszym odpaleniu PC-ta zauważyłem że procek pracuje na maksymalnej wydajności 4,4 GHz bez OC.
Zaktualizowałem BIOS ale to nic nie dało, wręcz przeciwnie bo temperatura CPU podskoczyła około 10 C.
Dziwnie zachowuje się też napięcie CPU bo skacze od 0,9V do 1,46V to samo z temperaturami, dodam że dzieje się tak bez żadnego obciążenia czyli na samym pulpicie.
Wentylator chipsetu pracuje praktycznie bez przerwy a jego temperatura waha się w granicach 60 C.
Dziwnie też wygląda wyświetlacz kodów LED który pokazuje wiele kodów naraz: 43, 44, 47, 48, 49, 50, 51, 53, 55.
Próbowałem sprawdzić co określają te kody ale niestety nie ma ich w tabeli.
Poniżej przesyłem Wam kilka materiałów foto i wideo dla lepszego rozeznania.
Wideo: Skoki napięcia i temperatury na samym pulpicie.
Wideo: Kody błędów LED.
Tak jak pisałem wcześniej to mój pierwszy zestaw AMD i może pewne rzeczy są normalne a ja ich nie rozumiem.
Jest jeszcze wiele rzeczy które nie działają normalnie na tej nowej płycie ale nie chce się dale rozpisywać.
Płytę mam dopiero trzeci dzień więc zawsze mogę ją zwrócić do Amazona.
Z góry dziękuje za Waszą pomoc.
Poszukaj w sekcji “OC” opcji o nazwie “AMD Cool & Quiet” (instrukcja, s. 74), odpowiada ona za zrzucanie zegarów przy mniejszym obciążeniu.
I to mnie najbardziej drażni w BIOSach dla Ryzenów. Z niezrozumiałych dla mnie powodów windują one napięcie powyżej bezpiecznego poziomu (1,45V). Dlatego w swoich Ryzenach napięcie CPU ustawiłem na sztywno, na najniższą, stabilną wartość.
Wielkie dzięki " gom1"
Zaraz ustawie to “AMD Cool & Quiet” oraz napięcie na sztywno.
A co myślisz o tych kodach błędów LED ?
Dlaczego tak przeskakują i niema ich w tabeli ?
Płyta ma mechanizm automatycznego podkręcania - mechanicznie - gałą na płycie, bądź w BIOS (Game Boost). Zobacz jak masz ustawione i w razie czego ustaw na zero. Proponuję zajrzeć w BIOS do sekcji (nie pamiętam nazwy ?fan info?) odpowiedzialnej za sterowanie wiatrakami i ustawienie wartości domyślnych - mam tą płytę od sierpnia zeszłego roku i ani razu wiatrak od chipsetu mi się nie włączył. Może masz coś co intensywnie wykorzystuje PCI-e 4.0? Dysk? Te liczby, które pojawiają się na wyświetlaczu to nie kody błędu - to jest aktualna temperatura na procesorze. Da się taką opcję włączyć i pewnie to nieświadomie zrobiłeś. Proponuję zresetować BIOS z poziomu właśnie BIOS do domyślnych. MSI ma apkę pt. Dragon Center. Proponuję zainstalować i ustawić sobie odpowiedni profil.
m.
Wielkie dzięki “marikaz” za ciekawy komentarz no i fajnie że masz tą samą płytę bo własnie czekałem na taka osobę która ma tą sama płytę żeby ją trochę pomęczyć pytaniami. To fakt że kody z wyświetlacza to temperatura CPU i gdyby ten wyświetlacz nie był schowany pod kartą graficzną to też bym prawdopodobnie na to wpadł, dzięki za to info. Mój problem polega na tym że moje problemy dzieją się po wgraniu czystego BIOS-u i “clear CMOS” więc nie zmieniałem żadnych ustawień. Napisałem w tej sprawie do supportu MSI i poprosili mnie żebym sprawdził inne kości RAM ale to nic nie dało, w sieci znalazłem na forum podobny problem który nie został rozwiązany a płyta wylądowała w serwisie. Mam też kilka innych problemów np. z z wi-fi bo nie działa w niej “wi-fi direct”, moja stara karta “Intel 7265AC” bez problemu łączyła się z moim fonem z którego mogłem wysyłać fotki na pulpit peceta a ta nowa 6 generacji Wi-Fi 6 AX200 160MHz mimo że też wspiera tą technologię i jest ona pokazana w “połączeniach sieciowych”
to absolutnie nie łączy się z telefonem.
Podobny problem z siecią mam też przy próbie skonfigurowania telefonu do włączania PC-ta np. z tą aplikacją WolOn - Wake on LAN
Skonfigurowanie tej opcji powinno być w ustawieniach karty sieciowej, chyba gdzieś tu
ale zmiana tych ustawień nic nie daje.
Wcześniej z płytą MAXIMUS VII RANGER mogłem włączać PC-ta klawiaturą USB a tutaj nie wiem jak to zrobić,
zmieniałem ustawienia w BIOS-ie w zakładce “Wake Up Event Setup” ale nic to nie daje.
Dzisiaj np. odkryłem że na panelu przednim po włączeniu jakieś gry słychać w słuchawkach pisk.
Nagrałem krótkie wideo które wysłałem też do wsparcia technicznego MSI. Ten pisk nagrałem mikrofonem z telefonu LG V40 który ma dosyć dobry dyktafon. Najlepiej ten pisk słychać jak się ściszy głośność. YouTube
Czy mógł być sprawdzić czy u Ciebie działa bez problemu “direct wi-fi” ?
Z góry dziękuje za pomoc.
Dodam że po ustawieniu napięcia i mnożnika na sztywno wentylator chipsetu przestał hałasować a mechanicznego podkręcania nie dotykałem wcześniej. I napisz mi proszę jaką masz temperaturę chipsetu w spoczynku PC-ta bo u mnie na samym pulpicie to ponad 50 C.
Musisz uzbroić się w cierpliwość, bo u siebie to wszystko muszę sprawdzić. Nigdy nie korzystałem z direct wifi, właściwie w domu mam stacjonarkę podłączoną kablem a pliki z tel. przesyłam przez bluetooth.
Widzisz podświetloną funkcję na zrzucie z bios? “…by PS/2 Keyboard - [any key]” może wyłącz wszystko oprócz “…by USB device” (sprawdzę u siebie).
Jeśli chodzi o temperaturę chipsetu to mam cały czas 51 st. C. Zdaje się, że płyta domyślnie włącza wiatrak przy temp. > 60 st. Nie stwierdziłem również, żeby podkręcanie cpu miało na to wpływ.
Będę miał trochę czasu w weekend to z ciekawości wszystko u siebie posprawdzam i w razie co, odpiszę. Swoją drogą odnoszę nieodparte wrażenie, że bios w wersji 1.8 jest jakby inny niż w poprzednich wersjach. Nie wiem dokładnie co się zmieniło, ale wrażenie jest wyraźne.
m.
Z direct wifi nie bardzo mogę pomóc, bo nigdy nie miałem potrzeby konfigurowania tego na PC ale myślę, że problem nie leży po stronie płyty (karty sieciowej). Jakbym już musiał, to:
konfiguracja karty sieciowej
konfiguracja połączenia sieciowych
konfiguracja udostępniania (połączenia i zasobów)
zapora Windows lub/oraz firewalla programu typu internet secutity
parowanie, hasło, WPA2 itp. nie chcemy, żeby łączył się sąsiad
i pewnie jeszcze 18 innych rzeczy… jak to w windows.
konfiguracja telefonu (może jakaś apka)
Apka WolOn u mnie działa bez problemu (jak na Twoim zrzucie -Intel I211).
Inne interfejsy wyłączone.
Nie mam problemów z dźwiękiem. Takie zakłócenie jest oczywiście niedopuszczalne. Sprawdź wyjście z tyłu, bo może masz jakieś zakłócenia po drodze, przeinstaluj sterownik. Może same słuchawki piszczą? Jeżeli nic to nie da to oczywiście reklamacja. Wszystko na płycie w tej cenie musi grać tip-top.
Reasumując. U mnie nie występują opisane przez Ciebie problemy. Nie wiem tylko jak Wifi direct, bo nigdy tego ręcznie na PC nie konfigurowałem.
Naprawdę jestem Ci “marikaz” bardzo wdzięczny że poświęciłeś mi czas i sprawdziłeś te wszystkie rzeczy na płycie głównej bo bardzo mi się to przydało.
Nie chcę się narzucać ale mam jeszcze kilka małych pytań.
Co do “wi-fi direct” czy inaczej mówiąc “miracast” to w sumie nie trzeba niczego w BIOS-ie ani w Windows-ie przełączać bo wystarczy kliknąć w telefonie z androidem w odpowiednim miejscu i łączenie fona z PC-te powinno się zainicjować automatycznie.
Ja mam dwa telefony LG V40 i dużo starszy Galaxy S6
i w LG V40 wygląda to tak:
Jak widać nowa karta “wi-fi” nawet nie próbuje szukać telefonu.
Oczywiście próbowałem przeinstalowywać sterowniki albo całkowicie odinstalowywać tą kartę ale to nic nie dało.
Z góry Ci dziękuje za pomoc.
A i jeszcze jedna sprawa dotycząca włączania PC-ta klawiaturą.
W sumie tą funkcję to sobie odpuściłem bo myślałem że jest dostępna tylko na płytach ASUS-a które maja specjalny chip właśnie dla klawiatury.
W BIOS-ie pokazałeś mi funkcję “Resume By USB Device” którą też wcześniej włączałem ale jakoś jak klikam w klawiaturę to PC nie chce się włączyć, czy Ty używasz jakieś kombinacji klawiszy, jak to u Ciebie wygląda ?
Co do włączanie PC-ta telefonem to u mnie jeszcze musiałem włączyć w zarządzaniu energią w karcie sieciowej funkcję “Zezwalaj tylko pakietowi Magic na wznawianie pracy komputera”
Miał bym jeszcze jedno pytanie związane z gniazdami pci-e. Gdy karta “wi-fi 6 AX200” nie działa u mnie z technologia “wi-fi direct” to pomyślałem że zainstaluje w komputerze moja stara kartę wi fi “Intel AC 7265" i zauważyłem że dwa porty pci-e nie działają z tą kartą.
Na poniższym foto pokazałem które porty nie działają czyli numery 2 i 3.
Gniazdo nr. 2 nie dość że nie działa z tą moją kartą wi-fi to jeszcze po wsadzeniu tej karty do niej wyłączyło karty sieciowe i “wi-fi 6 AX200". W karcie wi-fi prawdopodobnie zostało odcięte zasilanie bo Bluetooth też padł, może to brzmi trochę dziwnie ale tak mi się wydaje a nie chce się teraz rozpisywać na ten temat. nieraz tak jest na płycie że jak się chce używać jakiegoś portu to inny jest odcinany. Jak widać na fotce działa ten u góry pci-e x1 ale karta w nim jest za blisko wentylatora GPU.
Całe szczęście że działa ten na samym dole pci-e x4 ale czy to jest normalne że aż dwa gniazda nie działają ?
Oczywiście funkcja “wi-fi direct” ze starą karta “Intel AC 7265" działa bardzo dobrze.
Z góry dziękuje za pomoc.
Jeśli chodzi o “WI-FI Direct” to się pomyliłem pisząc że nie trzeba niczego ustawiać bo jednak trzeba pięć razy kliknąć. Poniżej przedstawiam Ci jak to zrobić.
Dzieje się tak ze względu na ograniczoną liczbę linii pcie. Poczytaj (jest to na bank napisane) w instrukcji płyty, które sloty, jak, i z jakimi działają oraz z iloma liniami. Można się z tym uporać umiejętnie rozmieszczając karty (lub redukując np. grafice). W BIOS sekcja Integrated Peripherals.
U mnie wifi utworzyło wirtualną kartę pt. wifi direct. Urządzenia (pc i fon) się skomunikowały na poziomie “połączono” (widzą się). Niestety bez innej komunikacji. Wywala błąd, że nie można wyświetlić zawartości chronionej i koniec. Tak czy siak jakaś łączność jest. Reszta pewnie do rozkminienia.
W sumie z “Wi-Fi Direct” to nie jest problem bo wymontuje kartę “Intel Wi-Fi 6 AX200” i zamienię na moją starą ale działającą z “wi-fi direct” kartę “Intel-AC 7265”
Z tymi zmieniającymi się kodami które wyświetlają temperaturę CPU to jeszcze nie znalazłem rozwiązania ale napisałem o tym do serwisu wiec może coś wymyślą.
A u Ciebie jaki się kod wyświetla ?
Z ciekawości Cię spytam tego włączania klawiaturą USB PC-ta. Te włączanie odbywa się po uśpieniu Twojego komputera czy z całkowicie zimnego rozruchu bo jeśli chodzi o to drugie rozwiązanie to nigdzie w necie nie znalazłem na ten temat rozwiązania.
Co do kodów LED to dzisiaj znalazłem info w necie że po nowej aktualizacji BIOS-a (1.80) jest to standardowa opcja że wyświetlacz LED pokazuję temperaturą CPU.
Czy Ty nie masz wgranego nowego BIOS-a ?
A i tak spytam z ciekawości dlaczego masz podłączoną kartę sieciowa 1Gb a nie 2,5 Gb i czy przykręciłeś środkową śrubkę na płycie głównej która jest w mega trudnym położeniu ?
Znalazłem jeszcze jedną sprawę która mnie trochę zdziwiła, tym razem odnośnie planu zasilania w systemie którego nie mogę zmienić, zresztą sami zobaczcie “Plan zasilania”
Nigdy wcześniej nie miałem zestawu AMD i trochę mnie zdziwiła ilość opcji w planie zasilania.
Z góry dziękuje za pomoc.
1.Co do karty sieciowej to tak akurat mi się wpięło. Myślę, że wpięcie do szybszej karty i tak w moim przypadku niczego by nie zmieniło (mam max 300 Mbit/s).
2. Co do BIOS-u to zawsze aktualizuję do najnowszej wersji. Lubię ten dreszczyk emocji podczas procesu aktualizacji.
3. Na początku wyświetlały mi się kody statusu, ale pamiętam, że gdzieś to ręcznie zmieniłem na temp. i teraz tak mam.
4. Śrubki zdaje się nie wkręciłem, ale dokładnie nie pamiętam.
5. Co do planów zasilania to po prostu sam Windows proponuje to dla Ryzenów (zna te procki), pewnie, jakbyś miał intela to też by się pojawiły. Możesz zawsze zmodyfikować klikając “zmień ustawienia planu”. Proponuję kliknąć - zobaczysz co masz do wyboru.
A… i jeszcze USB. Klawiszem uruchamiam z uśpienia. Z hibernacji pewnie też się da (nie używam), natomiast z “zimnego startu” raczej się nie da, nie wnikałem… jeszcze.
Miałem kiedyś płytę (albo AsRock 970DE3/U3S3 albo ABIT KN9 Ultra), która po zamknięciu systemu zostawiała jakieś zasilania i dało się ustawić start sys z klawisza. Ale i tak to wyłączyłem bo mi się klawiatura i mysz cały czas świeciły.