pomimo poszukiwań nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na moje pytanie.
Chodzi mi o to, czy jest możliwość zablokowania części arkusza w Excelu, tak aby nie dało się jej sortować? Np. tabela z kolumnami od A do P bez możliwości sortowania, a druga tabela w tym samym arkuszu np. od kolumny S do AF już tak. Może to być także fragment arkusza (prostokąt o kształcie np. od A1 do L20) zablokowany przed sortowaniem.
Można coś takiego uzyskać przy pomocy opcji Chroń arkusz. Na początek definiujesz, które komórki mają być chronione, a które nie - zaznaczasz pierwsze z nich i z menu kontekstowego wybierasz Formatuj komórki -> zakładka Ochrona -> opcja Zablokuj. Pozostałe komórki też warto sprawdzić i ewentualnie odhaczyć opcję blokowania. Następnie w menu wybierasz Narzędzia -> Ochrona -> Chroń arkusz, następnie ustalasz hasło, a poniżej definiujesz, co będzie dozwolone dla poszczególnych użytkowników - jest tam właśnie między innymi sortowanie; zaznaczasz więc wszystko oprócz sortowania. I gotowe.
Oczywiście powyższe jest zdefiniowane na podstawie Excel’a 2003, gdyż z takiej wersji korzystam. W nowszych wersjach powinno wyglądać to bardzo podobnie…