Tworzę swój bilans pieniędzy na moim koncie i chciałbym teraz zacząć porównywać ile pieniędzy przybyło mi od początku analizowania, oraz porównywać ze sobą dwie ostatnie wartości.
To wydaje się proste, ale ja stale dodaje nowe komórki przez co nie mogę sztywno zdefiniować: B35-B34 itp. Nie wiem w jaki sposób zmusić Excela aby stale aktualizował dwie ostatnie komórki w tabeli, albo aby pobierał pierwszą (ona oczywiście zawsze będzie już sztywna) oraz ostatnią (ta będzie coraz niżej).
Jeśli posługiwać się tylko formułami, to można na szybko zrobić coś takiego. W kolumnie C dodać formułę pomocniczą - załóżmy, że dla wiersza 34:
=JEŻELI(B35="";B34-B33;0)
Formuła ta będzie pokazywać różnicę tylko w jednej, ostatniej komórce, w poprzednich będzie zaś zwracać 0. Jeśli różnicę między ostatnimi operacjami chcesz mieć gdzieś u góry, wystarczy posłużyć się funkcją max().
Najszybciej spełniając założenie posłużyć się dodatkową kolumną pomocniczą. Jej wartości znajdują się w kolumnie C, w której formuły są przeciągnięte do 1000 wiersza. Oczywiście w ramach potrzeby można przeciągnąć je jeszcze bardziej w dół. Formuła dla komórki C11 jest następująca:
i zwraca wartości tekstowe “Ostatni” i “Przedostatni”, na podstawie których możemy zrobić przypisania do zliczania sum, korzytając z funkcji Suma.jeżeli. I tak pole zliczające sumę oszczędności będzie miało postać:
=SUMA.JEŻELI(C2:C1000;"Ostatni";A2:A1000)-A2
a pole zliczające przyrost między ostatnimi zapisami:
Zgadza się, można zrobić to też za pomocą indeksów. Aczkolwiek w tym konkretnym przypadku kotwice przy poszczególnych komórkach nie są potrzebne, bo formuły nie będą kopiowane dalej. Będzie więc odpowiednio: