Gdzie zainstalować Linuksa - na fizycznym kompie czy VM?

(Quentin) #1

Witam! :slight_smile:

Chciałbym zacząć moją przygodę z Linuxem, ale nie jestem pewien co do tego gdzie go zainstalować - na maszynie wirtualnej czy fizycznym komputerze ? Co prawda, na VM nie musimy obawiać się, że jakiś błąd wpłynie na inne OSy, ale np. dzieli on już za nas partycje i dokonuje np. formatowania tychże partycji w dajmy na to Ext2 czy Ext3. Więc można śmiało powiedzieć, że dzięki VM nie będziemy mieli możliwości sami wszystkiego zrobić - a co za tym idzie, "poćwiczyć robienia" nowych partycji itp. Więc co byście polecili dla początkującego użytkownika chcącego zainstalować Ubuntu :?: O, a może jeszcze lepsze pytanie - jakie są najgorsze gapy , które mogą popełnić początkujący userzy Linuxa, i które mogą zagrozić danym na innych OSach, np. na XPku :?:

Proszę o wyrozumiałość, ponieważ w tych tematach na razie jestem laikiem... :roll:

Z góry wielkie dzięki za pomoc :wink:

(Robin-Otzi) #2

najlepiej i najbezpieczniej będzie jak zainstalujesz na osobnym np. starym dysku

możesz też zacząć naukę od linuksa uruchamianego bezpośrednio z płyty CD bez instalowania

tzw LiveCD

(bachus) #3

Pytanie dość duże, można poemat napisać... Może w kilku słowach:

• tak, wirualna maszyna będzie dla Ciebie idealna, polecam VMware. Przy 1-1.5GB można bardzo dobrze pracować, przeznacz dla linuksa chociaż 512MB

• różne są szkoły, zacznij od jakiejś popularnej dystrybucji - np. Ubuntu.

Czasy się zmieniły, instalatory są "przyjazne", grzecznie dzielą dyski na partycje, przydzielają miejsce itd. ...

Co jest najgorsze przy początkujących użytkownikach? Panika :wink: Panika występuje np. gdy jest koegzystencja Windows + dystr. Linuksa i np. GRUB nadpisze loader Windowsowy ("o ja biedny, muszę Windows przeinstalować").

(Phobos64) #4