HDD "stuka" - czy to koniec jego żywotu?


(M Kupczynas) #1

Witam

Dysk Samsung SV3002H 30GB- kilku(około 6-ścio) letni. Dostałem go dosyć dawno temu od kumpla, który narzekał, że mu coś w nim "stuka" i zakupił sobie nowy.

Wcześniej stukanie nie było takie uciążliwe - czasami przy kopiowaniu danych z jednego HDD na drugi, teraz zaś nawet przy uruchamianiu aplikacji, odtwarzaniu muzyki, przy kopiowaniu niektórych danych wyskakuje błąd CRC i w czasie wszystkich wyżej wymienionych czynności - stuka.

Googlując wyczytałem różne opinie - to, że uszkodzone klastry, bad sectory, uszkodzona mechanika, elektronika i inne...

Dysk formatowałem - nic nie dało, nadal stuka.

Elektronika nie spalona - przynajmniej nie ma widocznych objawów spalenia.

Bad sectory... skanowałem programem HDD Regenerator, ale trialem, który naprawia 1 znaleziony bad logiczny oczywiście - co jak wyczytałem też nie prawda. Fakt, że przez stukanie, gdy doszedł do ok. 10GB przerwałem ale kilkadziesiąt bad sectorów było.

HDD skanowałem też programem HD Tune i po przeskanowaniu ok. 2GB

komp się zawiesił :expressionless: - przy skanowaniu i wykryciu błędu zamiera i stuka.

Poniżej daje też odczyt S.M.A.R.T z programu HD Tune - nie znam się więc może ktoś z forumowiczów napisze czy wszystko ok :wink:.


(PaPuX) #2

Łożyska siadają, a stukanie to pozycjonowanie głowicy względem talerza, czyli krótko i na temat to bliski koniec twardziela.


(M Kupczynas) #3

Dzięki za odpowiedź. Dało by się wymienić łożyska? Oczywiście nie w domowych warunkach tylko powiedzmy w serwisie, i czy byłoby to opłacalne?


(Michal Kolatek) #4

Dysk się rozhermetyzuje po otwarciu. Naprawa raczej nie możliwa (może w firmach odzyskujących dane), a jak by się dało to wyszło by tyle że można by kupić nowego kompa i kilka dysków.

Zgrywaj dane, zmień zasilacz na firmowy, kupuj nowy dysk jak 40 nie starcza.


(M Kupczynas) #5

Ok. dzięki za odpowiedź :).

Najważniejsze wcześniej zgrałem ale reszta poszła... Już nawet jak próbuje się dostać na niego to stuka i sie zawiesza komp ;/.

Łatwo mówić... narazie z kasą krucho :stuck_out_tongue_winking_eye: No ale wiadomo zasilacz kupie nawet jakiegoś Fortrona 350, a dysk to z czasem, bo faktycznie 40 nie starcza.