Ile mogę max terabajtów dodać do PC i od czego to zależy?

Od niedawna interesuje się tematem składania kompa. Jestem laikiem i zastanawia mnie dobór jak największej pojemności HDD i od czego to zależy.

Innymi słowami: składam podzespoły i chcę dobrać HDD np. 500GB lub 1TB lub 2TB. I nie wiem od czego to będzie zależało. Czy mogę sobie tak "bezkarnie"dodawać terabajty do kompa? Na pewno będzie zależało to od zasilacza, ale czy tylko? Czy jest tak, że procesor “udźwignie” np. tylko 1TB? Czy to od płyty głównej zależy?

bardzo to niezależne od niczego. ile masz gniazd SATA na płycie głównej - tyle możesz podpiąć dysków. Dyski o dowolnej pojemności. Zasilacz nie jest bardziej obciążony przy większym dysku, dyski z reguły charakteryzują się podobnym poborem prądu, niezależnie od pojemności, bo większa pojemność zwykle oznacza większe upakowanie danych na talerzu. Kręci się to samo, odczytuje to samo tylko z większą dokładnością, wzrost poboru prądu żaden. Kup taki dysk który Cię interesuje, kup ich tyle, żeby starczyło Ci na nie gniazd SATA na płycie głównej (jedno sobie zostaw na DVD-RW). Oczywiście jeżeli kupisz 10 dysków to zasilacz musi je uciągnąć, ale wątpię, byś w takie rozwiązanie celował. A jeśli tak, to nawet gdyby Ci zabrakło gniazd SATA na płycie głównej - zawsze możesz dokupić dołączany na PCI kontroler SATA na kolejne dyski :wink:

Nie tak znowu dowolnej. BIOS wykrywa poprawnie dyski o pojemności do 2TB. Dopiero następca BIOS-u - UEFI daje sobie radę z większymi dyskami. Szukaj płyty głównej wyposażonej w UEFI.

Nie liczy się ilość a jakość :stuck_out_tongue:

To nie tak. BIOS wykryje Ci taki dysk (nawet i 3TB), ale nie będzie potrafił z niego wystartować - ale jako dysk na dane się nada.

Co do dysków o większej pojemności niż 2 TB to producent chyba dodaje specjalny soft aby taki dysk był poprawnie odczytywany.

Warto sprawdzić przed zakupem czy na stronie producenta nie ma softu do tego