Instalacja linuxaMINT na PC z WIN10

Witam.
Chciałbym poznać środowisko LINUXa,lecz jestem zielony i oczekuje porad z waszej strony.

Mam w PC dysk SSD 240GB oraz HD 2TB. NaSSD mam zainstalowanego Windows10 oraz ważne małe programy i gry sieciowe PUBG,CS itp. (reszta gier single player na HD) jest tam też partycja do przywracania WIN10 do stanu z przed kupna komputera (nie mam BOXowego windowsa). Czy mogę na końcu HDD zrobić partycję (będzie to ostatnia litera dysku) i tam zainstalować MINTa ?
Jest to ten PC Mój PC tylko ma 16GB ram’u
Służy głównie do grania i nie chciałbym żeby stracił na wydajności

PS Nie stracę przy tym swojego rozruchowego windowsa do czystej instalacji (czy też jest on na płycie głównej??).

Może najpierw poćwicz trochę Linuksa na wirtualnej maszynie albo w wersji Live - bez instalacji na HDD.

2 polubienia

Oczekiwać porad możesz jak za nie zapłacisz, nas możesz o nie najwyżej poprosić.

Wydaje mi się, że Windows 10 wymaga UEFI. Jeżeli to prawda, to jeden problem z instalacją odpada. Nie wiem jak Mint, ale OpenSUSE wymaga, że partycja rozruchowa miała co najmniej jakiś rozmiar. Jak instalator systemu będzie się pluć, że jest zbyt mała, to możesz utworzyć kolejną partycję EFI. Najlepiej jednak utwórz partycję EFI dla Minta na dysku dla Linuksa.

1 polubienie

Numer seryjny Windows, skoro to OEM, jest na płycie głównej. Nie wydaje mi się jednak, by przez instalację innego niż Windows systemu operacyjnego, mogło dojść do utraty tego numeru.

1 polubienie

Skorzystaj z maszyny wirtualnej np. virtualbox.
Całkiem fajnie radzi sobie z linuksami.

Po co więc linux?
Gier na niego jest znacznie mniej, wsparcie producentów kart graficznych też gorsze niż na win.

W celach edukacyjnych wirtualizacja jest zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem.

1 polubienie

Przepraszam. Poproszę o pomoc.

Chodzi mi o to że lubię poznawać nowe środowiska systemowe .

Dzięki Panowie.