Instalacja Ubuntu obok Win 7 bez utraty danych

Witam. Zapewne za ten wątek dostanę warna/bana, ponieważ to jest tak oczywiste pytanie, ale ja nadal mam wątpliwości. Podczas partycjonowania dysku mam takie coś:

http://i.imgur.com/YZLNLPM.jpg

Chciałbym, aby Ubuntu chodziło w miarę szybko, mogę na to przeznaczyć ok. 30GB. Chciałbym również zatrzymać Win7 oraz wszystkie dane. Czy da się to zrobić? I moglibyście mi to wytłumaczyć krok po kroku, ponieważ jestem zielony w partycjonowaniu.

Najważniejsze: 1. Zrób defragmentację; 2. Zrób kopię zapasową najwyżniejszych plików, żeby później nie było płaczu, że coś straciłeś. Gdy już się z tym uporasz, możesz zmniejszać partycję (z pierwszej korzysta bootloader, z drugiej system, więc zapewne na 3 masz dane i ją możesz zmniejszyć) i na wydzielonym miejscu utworzyć dla Ubuntu.

Czyli od niej odjąć np. 30GB i potem z tego stworzyć 3 partycje logiczne /, /home i swap?

Tak, ale możesz zrobić tak.

  1. Ubuntu zainstalować na jednej partycji (/ i swap na /) :arrow: http://www.dobreprogramy.pl/roobal/Instalacja-Linuksa-na-jednej-partycji-na-osobistym-komputerze-domowym.,20822.html

  2. Zamiast wydzielać /home, porób dowiązania do katalogów na partycji z danymi, tj. zamiast wydzielać /home i trzymać w niej dane, współdziel partycję sda3, pod Windowsem i tak nie będziesz miał dostępu do partycji /home, bo Windows nie obsługuje linuksowych systemów plików.

W sumie zależyi trochę na dostępie danych z win. Jak wykonać to co piszesz #2 punkcie?

Montuje tę partycję, np. w /mnt/windows i masz tam dla przykładu katalog Muzyka i dowiązanie robisz w taki sposób.

 

ln -s /mnt/windows/Muzyka /home/nazwa_użytkownika/Muzyka

To działa podobnie jak skróty w Windows. Możesz zrobić nawet dowiązanie do pulpitu, to co zostawisz na Linuksie będzie na windowsowym pulpicie i odwrotnie.