Instalacja Ubuntu Obok Xp i visty

Chciałem rozpocząć prace z ubuntu i mam kilka pytań

1 Czy ubuntu można zainstalować obok visty i xp ??

2 Czy ten system widzi partycje NTFS ??

3 Jak wygląda sprawa sterowników pod ten system

4 Po instalacji będę mieć wybór systemu ??

5 Czy programy pisane pod windowsa będą działać ??

6 Jak podzielić dysk dla ubuntu ??

Dysk mam podzielony tak

C:( windows vista) 100Gb

D:( windows xp ) 20Gb

E:( reszta ) 146 Gb

F:( gry ) 100 Gb

Nie przydzielonego miejsca mam 104 Gb wszystko może iść na instalacje tego właśnie systemu . Jestem zielony w sprawach związanych z linuxem. Komputer jak w podpisie

Kolejne z serii pytań, na które odpowiedzi są na Google, na tym forum i na innych forach…

  1. Tak - http://pl.wikipedia.org/wiki/GRUB

  2. Tak - http://pl.wikipedia.org/wiki/NTFS-3G

  3. Eeee…

  4. Patrz pkt. 1, a dokładniej link.

  5. Niektóre - http://pl.wikipedia.org/wiki/Wine

  6. Podczas instalacji Ubuntu, będzie taki maksymalnie uproszczony i łatwy w obsłudze program do dzielenia dysku.

Mają być 2 partycję:

1 - ext3 z punktem montowania /

2 - swap http://pl.wikipedia.org/wiki/Partycja_wymiany ja polecam 128 - 256 MB, swap i tak jest rzadko używany.

A jaki masz konkretnie sprzęt? Najczęstszymi problemami są problemy z winmodemami i kartami ewentualnie kartami graficznymi(musiałbyś mieć wyjątkowo ciekawą kartę). Jeszcze niekiedy trzeba przemyśleć przed instalacją na laptopie, ale dotyczy to każdego systemu. Jeśli twoja karta sieciowa będzie dziłać(przetestujesz na Live), a nie masz zamiaru na Linuksie grać lub korzystać z Compiza, to nie ma problemu.

Co do wypowiedzi @Haspet. Wymagane są partycje / i swap. Możesz przeznaczyć na system np. 20GB (partycja / -katalog główny), 1GB na SWAP i resztę na partycję /home gdzie będą przechowywane Twoje pliki i ustawienia. Jest to tak jakby dysk d: (pliki) obok c: (system) w windowsie.